16 Reacties

2 jaar geleden

Huh Hoezo moet de tong tegen het gehemelte?

2 jaar geleden

Ik heb ergens rond mijn 13/14 logopedie gehad omdat ik mijn tong ook niet tegen me gehemelte had en daardoor stonden me ondertanden scheef. Nu lijkt me logopedie voor een baby nog al lastig. Misschien ze mondje dicht doen? Altijd als ik dit vertel dan zijn mensen verbaasd dat je tong daar hoort, als je er nog nooit over nagedacht heb weet je meestal niet eens waar je tong is 😂

2 jaar geleden

Huh Hoezo moet de tong tegen het gehemelte?
Slapen met de open mond: niet normaal voor een baby of kind. Hoewel het er onschuldig uitziet, heeft het verstrekkende gevolgen. De tong ligt dan namelijk niet tegen het gehemelte aan. Een reden hiervoor kan een te korte tongriem zijn, of een luchtwegobstructie. Door de mond ademen zorgt onder andere voor een te smal gebit (er is geen ruimte voor alle tanden en kiezen), een niet goed ontwikkelde neus- en keelholte, het kan tandbederf veroorzaken en de nekwervels ontwikkelen niet goed. Een ander belangrijk gevolg is dat een kindje ADHD-kenmerken vertoond. Het zorgt daardoor vaak door misdiagnoses. (Jefferson, 2010) Maar het kan ook zorgen voor slaapgerelateerde ademhalingsstoornissen, zoals slaapapneu Even op google gekeken

2 jaar geleden

Ik lees mee. Mijn zoontje van 4 weken had bij geboorte een korte tongriem deze is 2x geknipt door KNO. Maar het val me nu op dat hij ook met open mond slaapt. We hebben ook problemen met borstvoeding, hij wilt niet en kan niet aanhappen. Ivm korte tongriem, tenminste dat dacht ik. Ik denk dat dit ook te maken heeft omdat hij zijn tong niet na zijn gehemelte brengt idd. (Vacuüm lukt niet) Ben benieuwd.. lees mee

2 jaar geleden

Mondje dichtdoen als je het ziet en kort even dichthouden. Vaak als je hem weer loslaat valt hij weer open, maar zit de tong dan wel tegen het verhemelte. Logopedie voor baby’s hoeft niet, maar je kan er mogelijk logopedie in de toekomst mee voorkomen door het nu al aanleren/stimuleren van juiste mondgewoontes. Vergeet ook niet de speen op tijd weg te doen: stoppen rond 6-8 maanden, of in ieder geval voor 1,5jr. Om dezelfde reden.

2 jaar geleden

En dat de tong niet áltijd tegen het verhemelte zit is geen probleem, als je kindje maar geen mondademhaler wordt. Ademhalen hoort door de neus!

2 jaar geleden

Goed dat ik dit lees, onze dochter slaapt ook regelmatig met haar mond open😅

2 jaar geleden

Mijn beide kinderen slapen met hun mond open en heb zojuist via de chat contact gehad met een jeugdverpleegkundige. Zij denkt dat het bij ons een familiare kwaal is, hun papa doet het ook. En heeft ons geadviseerd om via het CB een verwijzing naar de pre-logopedist te vragen. Ik wist dus helemaal niet dat dit een ding was tot ik dit topic zag gisteren, ik dacht in eerste instantie “schattig, lijkt op papa” maar dat was dus een beetje onwetend. Bijzonder ook dat ze je dit niet vertellen in de kraamweek.

2 jaar geleden

Mijn beide kinderen slapen met hun mond open en heb zojuist via de chat con ...
Wil je laten weten wat je voor adviezen meekrijgt? Ik ben heel erg benieuwd!

2 jaar geleden

Mijn beide kinderen slapen met hun mond open en heb zojuist via de chat con ...
Het gekke is, ik vroeg de kraamzorg juist of het okee was dat ze met haar mond open sliep. "ja hoor," zei ze.

2 jaar geleden

Reactie op EB92

Wil je laten weten wat je voor adviezen meekrijgt? Ik ben heel erg benieuwd ...
Absoluut! Ik heb 30-08 een afspraak staan, kom er in het topic op terug :)

2 jaar geleden

Ik vroeg dit deze ochtend aan de kinderarts en zij zei ook dat het helemaal niet erg was 😅 dus nu weet ik het eventjes niet meer 😅

2 jaar geleden

Reactie op Anoniemmmmma

Ik vroeg dit deze ochtend aan de kinderarts en zij zei ook dat het helemaal ...
Hahaha tegenstrijdig

2 jaar geleden

Hahaha tegenstrijdig
Morgen nog eens vragen aan de vroedvrouw 😅

2 jaar geleden

Het gekke is, ik vroeg de kraamzorg juist of het okee was dat ze met haar m ...
🤷🏽‍♀️ ik zou het ook niet weten. Ik had dit topic gezien en mijn zoontje ligt toevallig nu op mij te slapen. Mond open, oudste doet dit ook. Toen even op Google gekeken en zag inderdaad staan wat iemand hieronder ook al had gedeeld. Dacht kan geen kwaad om dubbel te checken en jeugdverpleegkundige kwam met dit advies. Dit advies was dan gericht op het bekijken van de mondspieren. Zelf denk ik niet dat er iets scheelt, ik geef borstvoeding (live) en dit gaat eigenlijk heel goed. Hapt goed aan, zuigt goed vacuüm. Maar even extra laten checken kan geen kwaad, bij het CB zullen ze voor een verwijzing zelf denk ook een beoordeling doen? Ga ik vanuit, denk niet dat ze “zomaar” mensen door verwijzen? Ik heb het er helemaal niet met de kraamzorg over gehad, dacht er eigenlijk niks van. Nog nooit eerder iemand er over gehoord ook

2 jaar geleden

Je kunt proberen zo de tong tegen het gedeelte brengen: https://www.instagram.com/p/CSeq_HuD00f/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==