17 Reacties

2 jaar geleden

Echt die onzekerheid herkennen we allemaal denk ik , wat rot van je borstvoeding dat zit zeker even tegen zeker als je het zo graag wilt voor je kleine ❤️ wens je veel kracht toe. Daarnaast op cb zijn de mensen vaak gewoon heel lomp Ik deed/doe toen ik kv ging geven ipv bv mijn kindje huid op huid tegen me aan ze worden dan ook helemaal ontspannen en dan heb je in ieder geval het contact momentje nog, denk dat het ook meer rust geeft

2 jaar geleden

In de eerste weken na de bevalling bleek onze zoon ook te weinig bij te komen, we moesten toen ook beginnen bijvoeden met kv van de vroedvrouw. Voelde me toen ook erg onzeker, want je voelt je wat gefaald dan als moeder dat je je kind precies te weinig eten hebt gegeven. Ik kolfde toen na elke voeding. Na een week ben ik dit beginnen afbouwen want was ook erg vermoeiend. Maar nog een tip misschien die mijn vroedvrouw me ook gegeven had: je kan voedingssupplement nemen met zo kruiden zoals fenegriek, dat stimuleert de productie. Als je zoekt op boezemvriendjes kan je ze online vinden.

2 jaar geleden

Vrouw, wat doe je jezelf aan door in termen te denken als “ik haal zo erg dat ik haar nu (nep) melk moet geven”. Borstvoeding is een mooi iets, maar for the love of God, als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat. We leven in 2023 en het is fantastisch dat we een goed alternatief hebben waar baby’s goed en gezond op groeien..

2 jaar geleden

Reactie op Ada3

In de eerste weken na de bevalling bleek onze zoon ook te weinig bij te kom ...
Ohja, bij ons was het niet zo lang nodig om flesjes bij te geven. Na een week bouwden we al af naar minder bij geven en na nog een week gaven we geen kv meer bij omdat ons zoontje terug genoeg bijkwam met bv alleen.

2 jaar geleden

Reactie op gewoonDaantje

Vrouw, wat doe je jezelf aan door in termen te denken als “ik haal zo erg d ...
Maar dit idd ook.. Wij vonden de combinatie vermoeiend, dus het bv geven, kolven en flesje. Maar vinden op zich niks mis met de kv an sich. Het is best handig dat hij beide drinkt. Als ik dan es weg ben en niet genoeg gekolfde melk heb kan hij gewoon flesje kv krijgen.

2 jaar geleden

Misschien is het fijn als je je aanmeld op FB bij het borstvoedingsforum. Daar zitten vast mama's die ooit hetzelfde hebben meegemaakt. Misschien dat je nog wat tips kan krijgen. Er zitten ook lactatiekundige in de groep.

2 jaar geleden

Reactie op Ada3

In de eerste weken na de bevalling bleek onze zoon ook te weinig bij te kom ...
Ja fenegriek ben ik eergister mee begonnen en gezegende distel wordt hopelijk morgen bezorgd. Fenegriek heeft wel al goed geholpen. Zojuist 110cc gekolfd, dus kan haar vandaag al buj iedere voeding een deel borstmelk en een deel kv geven, dus dat geeft hoop 🥰. Thnx voor de tip😊

2 jaar geleden

Reactie op gewoonDaantje

Vrouw, wat doe je jezelf aan door in termen te denken als “ik haal zo erg d ...
Ja tijdens de zwangerschap heb ik altijd gezegd dat als bv niet lukt ik het prima vind om kv te geven. Maar alles leek zo goed te gaan de afgelopen 9 weken en vind onze borstvoedingsmomenten ook gewoon fijn samen. Ik merk dat het hele kv verhaal me nu gewoon verdrietig maakt, ook al weet ik dat het ook prima is om te geven. Het is gewoon even allemaal anders dan gehoopt, naast nog het feit dat ik gewoon baal van haar gewicht en dat ik dat zelf niet eerder heb gemerkt/gezien.

2 jaar geleden

Precies dit gehad met mijn oudste.. ze had ook continu groene luiers die me steeds onzeker maakte en waarvan de jeugdarts zei dat het ws het gevolg was van ‘stille ondervoeding’… au! moeilijk om dan niet het gevoel te hebben dat je faalt.. (met tranen) kv gaan geven maar toen direct een blijer kind! Wilde daarna niet meer live aan de borst drinken dus weer het gevoel dat ik het niet goed had gedaan.. toen nog een tijdje gekolfd. Het enige dat ik kan zeggen dat je hopelijk een beetje perspectief geeft: nu ik er op terug kijk zie ik dat ik er alles aan heb gedaan en uiteindelijk de juiste keuzes heb gemaakt voor haar groei en ontwikkeling (kwam met kv weer 150 gram aan in een week). Ze was blijer en het werd makkelijker om haar te begrijpen (minder stress voor ons). De match was er uiteindelijk niet meer met het live voeden wat ook te maken had met haar techniek, wat dan weer een direct gevolg was van een niet optimale start met elkaar. Ik snap nu dat het zo gelopen is en neem mezelf het niet meer/minder kwalijk, ook omdat het met mn tweede veel meer vanzelf gaat. Dat laat me nog meer zien hoe hard ik aan het knokken was met mn dochter en hoe niet vanzelf het ging (met afvallen als resultaat). Heel veel succes, het is inderdaad echt een gedoe soms moeder zijn.. we willen het allemaal zo goed doen! Ik had zelf denk ik als ik terug kijk eerder moeten kiezen voor het (bij)geven van kv ook al voelde het bijna als vergif (super overdreven, maarja hormonen he). Ik vond de geur vies, de kleur vies, alles er aan vies 😅 maar het was echt het beste dat ik haar op dat moment kon geven en mezelf daarmee ook.

2 jaar geleden

Ik heb dit ook gehad rond 2 maanden. Na keihard werken (elke 2 uur aanleggen, nakolven en geven) krikte ik mijn productie weer op. Super natuurlijk, maar het was de meest vreselijke week van mijn hele verlof. Je bent met niks anders meer bezig. Ik voelde me echt zo down… Een maand later weer zo’n dip en toen kv erbij gaan geven, omdat ik al het gedoe er gewoon niet meer voor over had. Tot 9 maanden nog beiden gegeven en toen volledig over op kv omdat productie achteruit ging. Je doet je best voor je kindje, maar het moet niet ten koste van jezelf en/of je kindje gaan. Dat is het niet waard. Fed is best!

2 jaar geleden

Reactie op Niamh26

Ik heb dit ook gehad rond 2 maanden. Na keihard werken (elke 2 uur aanlegge ...
Hier momenteel hetzelfde, meisje komt niet goed aan. Al 4 weken bezig, maar productie gaat maar niet omhoog. Ben het kolven ook helemaal zat en haal ook bij het kolven maximaal 60/70 ml en dat is in de ochtend, a avonds maar 30 ml ( en dit is dus als ik een hele voeding kolf). Wil ook graag een combi gaan doe (doe ik nu al) maar dan zonder te kolven, hopelijk is dit mogelijk om bv te blijven geven met kv. Las net van fenegriek dat ook je borsten groter worden, en dat wil ik absoluut niet, heb al cup G 🙈

2 jaar geleden

Ik snap je lieve moeder. Bij mij was zij ook niet gegroeid in gewicht tussen week 5 en week 7, terwijl het toen best een tevreden kindje leek (lachte veel, spuugde minder, begon overdag beter te slapen). Dat was ook net de periode dat mijn borsten qua efficiëntie waren afgestemd op wat ze nodig had (voor die tijd had ik overproductie, nu dus te weinig). Bij mij heeft het geholpen per voeding weer 2 borsten aan te bieden. Dan spuugt ze maar weer iets meer, ze had het blijkbaar wel nodig, want daarna kwam ze weer normaal aan. Ik ga binnenkort wel de laatste voeding vervangen door kunstvoeding, om zo wat meer slaap te kunnen krijgen. Dan kan ik om 21:30 u naar bed, zonder al dat kolfgedoe en dan geeft mijn partner de fles om 23 u en dan doe ik de nacht alleen. Ik ben blij dat de mogelijkheid er is en dankbaar voor alle voedingen die ik tot nu toe al heb kunnen geven. Ik snap je schuldgevoel , maar je kon het niet weten dat ze een tijdje te weinig binnen kreeg. Die kleintjes zijn ook zo lastig te lezen. Ik vond die hongersignalen ook echt niet altijd heel duidelijk hoor.. je bent geen slechte mama iig hierdoor. Ik denk juist een hele goede mama omdat je wel gelijk naar oplossingen aan het zoeken bent voor deze situatie ! Veel succes en sterkte de komende tijd. Hopelijk vinden jullie snel de goede balans qua voeding !

2 jaar geleden

Reactie op ChGrrr

Hier momenteel hetzelfde, meisje komt niet goed aan. Al 4 weken bezig, maa ...
Wat rot zeg, ja op een gegeven moment moeten we helaas reëel zijn als het niet meer gaat. Dat hou ik ook in mijn achterhoofd. Ik moet zeggen dat ik het kolven nu nog niet zo'n ramp vind, wel het afwassen 😅. Vanochtend had ik gelukkig wel een goede opbrengst, dus ik kan vandaag gelukkig weer de kv met borstmelk gaan mengen, heb weer even een voorraadje. Ik merk van de fenegriek geen grotere borsten, merk wel ietsje meer productie. Dit is nu de 3e dag dat ik het pak.

2 jaar geleden

Reactie op 9gag

Ik snap je lieve moeder. Bij mij was zij ook niet gegroeid in gewicht tusse ...
Heel lief je berichtje, gelukkig dat het bij jou uiteindelijk goed gekomen is. Ik probeer vertrouwen te houden dat ik de bv voldoende gekolfd krijg en de kv maar tijdelijk is en anders is volledige kv ook geen ramp. Het is even wennen aan het andere plaatje in mijn hoofd. Ze is gelukkig nu wel 120gr aangekomen sinds vorige week, vanochtend gewogen op het consultatiebureau, dus ik ben blij voor mijn dochter dat ze nu krijgt wat ze nodig heeft. ❤️ Mama overleeft het wel 😅

2 jaar geleden

Allereerst: voel je niet schuldig. Wat goed en knap juist dat je afgelopen weken al zoveel hebt gedaan om jouw borstvoedingsavontuur te laten slagen! Ik had ook eventjes het idee dat ik te weinig melk had, en toen heb ik op advies van LK van die boezemvriendjes capsules ingenomen en die leken heel goed te helpen in combinatie met heeel vaak aanleggen, want daarna kreeg ik beginnende borstontsteking 😅. Wellicht kan dit nog iets voor je zijn? Maar vooral: knap dat je zo je best doet en ik hoop voor je dat het snel resultaat oplevert! 🤞🏻🍀

2 jaar geleden

Ik gebruik boezemvriendjes en thee van Medela, tot nu toe zonder productie problemen (11 weken). Ik heb alleen in de eerste twee weken moeten bijvoeden. Mijn ervaring is hoe minder ik erom stresste, hoe beter het ging (de borstvoeding). Als het je gerust stelt misschien wat extra weegmomenten inplannen bij CB? Wel genoeg plasluiers gehad?

2 jaar geleden

Jammer dat je het hebt over nepmelk en een stomme pot met kv. Ik denk dat nepmelk geven beter is dan dat je kindje honger heeft hoor ;) Maar snap je heel erg goed. Ik heb mijn dochter tot zes maanden lang met strijd bv gegeven (stille ondervoeding wat niet door cb opgemerkt werd) en mijn zoontje nu zes weken. Hij had een verborgen tongriem, wat ze niet hadden opgemerkt bij een andere kliniek.. Hij kwam goed aan tot week vijf, toen viel hij af en had hij groene poepluiers en was er ook sprake van stille ondervoeding. Nog 1 keer productie proberen op te krikken, maar was op. Bij mij voelde ik ook enorm veel aversie tegen kv toen ik nog bv gaf, maar dat is echt anders als je bent gestopt met bv. Dan zie je de voordelen en spelen je hormonen veel minder mee hoor! Voor nu is het echt beter om te denken wat het beste is voor je kindje en dat is geen honger hebben. Bij twijfel over het tongriempje, ga naar Groningen of den bosch voor een beoordeling. Ik ben compleet verkeerd geholpen. Als mijn zoontje wel al in de kraamweek was gelaserd of gekliefd (wat ik wilde), had ik wss wel nog bv gegeven. Vanochtend is het tongriempje en lipbandje gelaserd en hij drinkt zoveel beter. En het is geen leuke ingreep, maar relatief simpel en ze zijn het echt zo vergeten.. Dus kijk voor jezelf of je nog een goeie beoordeling wil, want als er echt sprake is van een te korte tongriem en niet effectief drinken blijf je bezig met productiedips.. Succes met alles en hopelijk mag je nog lang bv geven!