7 Reacties

4 maanden geleden

Dit staat volgens mij in verkeerde geboorteclub 🙃 Hier normaal allemaal kindjes van rond een jaar oud, dus ik alleszins ook nog geen ervaring met school.

4 maanden geleden

Ja dat was die van ons ook zo. Het ligt natuurlijk ook aan de manier hoe ze het brengen. Maar ik snap ze wel met die grote groepen wat ze hebben. Het beste is om thuis te oefenen met aan en uitkleden en je dochter ook zeggen dat zij echt haar eten moet op eten. Inmiddels is mijn zoon 5 jaar en in groep 2. En wij ouders leren met de kids mee he

4 maanden geleden

Reactie op Ada3

Dit staat volgens mij in verkeerde geboorteclub 🙃 Hier normaal allemaal ki ...
Nee klopt haha ik heb het bericht nu op het forum gezet. Ik heb ook een zoontje van 1 dus ben hier ook lid 😅

4 maanden geleden

Er wordt wel verwacht dat ze dit soort dingen zelf kan. Tuurlijk wordt er geholpen, zoals bij rits dichtdoen (voor veel kinderen lastig). Maar ze gaan het niet meer voor haar doen, ze zullen vooral aanmoedigen zelf dingen te doen. Uitleggen als het nog niet lukt en tips geven. Zelf ben ik leerkracht, maar ik zie geen hele bijzondere dingen er tussen zitten die ze bij andere scholen niet verwachten. Ik denk wel dat er wordt opgelet bij het eten, maar je mist als leerkracht ook wel eens iets. Je kan het altijd aangeven, zovan; he, ze had haar fruit niet op. Zou je er op willen letten of is er een reden voor? Misschien handig om even in gesprek te gaan met de leerkracht om jullie verwachting duidelijk te krijgen?

3 maanden geleden

Ik werk toevallig op basisscholen (in verschillende regio’s). In principe is dit wat ze vragen van vier jarigen (alle basisscholen).Meestal vanuit mijn ervaring is het ook voor de kids wennen, nieuwe omgeving ander ritme dan kdv. En voordat je het weet pakt ze alles zelf goed op en zal ze haar fruit ook niet ‘vergeten’. Maar kleren aan/uit doen zou je mee kunnen oefenen? Of een rits ook? Je hebt van die borden met kledingstukken waar kids mee kunnen oefenen. Wat je hier beschrijft is niet gek in de huidige schoolsetting, ik denk voornamelijk wennen ook voor jou als ouder. Op het kdv wordt natuurlijk meer geholpen ivm de kleinere groepen 😊

3 maanden geleden

Hier moeten ze dat ook kunnen op de basisschool. Onze oudsten hebben het eten ook wel eens niet op. En daar heb ik de juffen ook wel eens naar gevraagd. Vaak kijken de kinderen in de pauze naar een filmpje. (Waar we het niet helemaal mee eens zijn, maar goed). En dan zitten ze zo in de film dat ze vergeten te eten. Of als ze te veel ouwehoeren met de vriendjes vergeten ze ook wel eens te eten.

3 maanden geleden

Ik ben leerkracht en draai fulltime een kleutergroep met nu 25, en straks 30+ leerlingen. Wat ik veel lees en hoor/zie is dat ouders eigenlijk niet goed weten wat een 4 jarige zou moeten kunnen. Eigenlijk zou een consultatiebureau of kdv/peuterspeelzaal daarover kunnen informeren. Of wellicht een folder op het moment van inschrijven op de basisschool met daarin wat je als ouder voordat ze 4 worden al kunt leren. En waar een 4 jarige allemaal al toe in staat is! Want wat kunnen ze al mega veel! Je moet het ze alleen wel leren ;) Over het algemeen zou een vierjarige alle dingen die je beschrijft al ‘moeten’ kunnen. Motorisch gezien en cognitief gezien kunnen ze dat helemaal aan. En vandaar dat het een vereiste is op school dat ze het dan ook doen. Een zelfstandig kind is heel belangrijk. Zo blijft er ook tijd over voor een LK om zich te focussen op datgene wat écht op school moet gebeuren: lesgeven. Als de LK voortdurend bezig is met veters strikken, jassen dicht doen, helpen aan en uitkleden bij gymlessen, schoenen aan en uit trekken etc. En dat met zoveel kinderen in de groep…dan blijft er weinig tijd over voor lessen. Zelfstandige kinderen zijn gelukkigere kinderen zegt verschillend wetenschappelijk onderzoek. Er is een 85 jaar durend onderzoek op Harvard waarbij kinderen taken, verantwoordelijkheden e.d. kregen. Die zelfstandigheid op jonge leeftijd zorgt ervoor dat kinderen moeilijke challenges makkelijker kunnen oplossen (en mee dealen), goed kunnen samenwerken en hun doelen efficiënter behalen als volwassene. Zelfstandig zijn en een kind dingen zoveel mogelijk zelf laten doen heeft echt allerlei voordelen. Dus, ga thuis aan de slag en ga flink oefenen. Je zult versteld staan hoe snel en makkelijk je kindje dit op zal pakken ☺️ lang leve de 4 jarigen, want echt…je kunt ze alles leren!