Ik was benieuwd of jullie ook zien dat jullie kindjes steeds meer begrijpen en of duidelijk proberen te maken aan je. En zo ja wat dan en hoe dan?
Misschien leuk om hier af en toe te posten als je ziet dat je kindje weer wat nieuws heeft geleerd wat hij begrijpt.
Ik merk dat het de afgelopen weken echt heel snel gaat en ik ook echt goed moet opletten wat en of ze ergens wat mee bedoeld.
Momenteel begrijpt ze;
- als deuren dicht/kastjes dicht moeten. Als ik vraag of ze een deur/kastje dicht doet dan doet ze dat ook.
- Schoenen pakken voor mij/haar vader als we weg gaan. Ze weet ook echt van wie welke schoenen zijn.
- Wij hebben elke avond hetzelfde bedritueel waarbij we na het eten eerst boven gaan spelen in de speelkamer. Ik laat haar eerst nog beneden spelen en dan zeg ik; gaan we naar boven. Nu stond ze laatst met een vinger naar boven te wijzen en zei ze; “bo, bo”. Wij dachten toen dit kan niet dat ze dat naar boven bedoeld. Maar toen wij het hekje open maakte wat onze woonkamer in tweeën splitst liep ze meteen naar de trapgang en klom de trap op. Dit doet ze nu elke avond als ze naar boven wilt.
- ik deed zelf altijd mijn hand naar mijn mond en zei dan; “gaan we eten?” Of “zij ga eten maken/pakken voor je” in de hoop dat ze dit zou doen als ze trek heeft. Ze geeft nu dus zelf aan door naar haar mond/neus te wijzen dat ze trek heeft. Of als ik kook loopt ze rondjes in de keuken, wijzend naar de pannen en naar haar mond 🙈
- Als ik zeg gaan we naar bedje toe. Loopt ze naar haar slaapkamer en gaat ze in haar bed zitten.
- Na het spelen in de speelkamer gaat ze naar haar slaapkamer slapen. Laatst trok ze in de speelkamer voor het eerst aan de deur naar de gang. Ik dacht wat wil je nu? Was wel bijna bedtijd maar nog geen vermoeidheidssignalen dacht ik. Toch de deur open gedaan en ze liep richting haar bed en ging daar zitten. Elke avond is verschillend hier maar regelmatig zitten we nog 3 kwartier/uur naast haar bed tot ze echt diep slaapt en we weg kunnen. Deze avond was ze binnen 5 minuten weg. Maar zo subtiel kan het zijn dat ze je wat aangeven.
Jullie al leuke dingen gezien die jullie kindjes begrijpen of duidelijk proberen te maken?