17 Reacties

3 jaar geleden

Hè wat vervelend! Hier helaas al bekkeninstabiliteit sinds 17 weken en met 19 weken volledige de ziektewet in. Ik heb veel pijn in mijn onderrug met uitstraling naar heupen, billen en liezen. Lopen en lang staan is bijna niet te doen en ik moet echt kijken wat mijn lichaam aankan. Ik probeer op goede dagen echt te bewegen. Verder heb ik nu fysio en met oefeningen en massage gaat het gelukkig beter, maar elke dag is anders!

3 jaar geleden

Heb het helaas ook… vanaf week 14/15 ben ik al onder behandeling bij de fysio echter heb ik niet het idee dat het voor mij werkt .. kan niet lang staan zitten of lopen dus ben heel erg beperkt nog ! Succes nog even met de zwangerschap 🤰🏼 vaak zeggen ze dat na de bevalling alle klachten zullen verdwijnen

3 jaar geleden

Helaas herkenbaar.. In eerste instantie mee doorgelopen omdat ik dacht 'het hoort er vast bij' tot ik ook spier/zenuwbeknellingen kreeg. Nu loop ik bij een bekkenfysio en was ik geminderd in werkuren (werk in de zorg). Dit had onvoldoende effect waardoor ik gestopt ben met de fysieke werkzaamheden en nu 2 dagen per week kantoorwerk uitvoer vanuit thuis. Lopen en lang staan wordt al snel pijnlijk (15-20min is vaak echt de max) dus heb nu een rolstoel thuis staan zodat ik ook voor langere tijd even naar buiten kan. Ondanks dat ik hier eerst niet echt aan toe wilde geven ben ik nu toch wel blij dat ik die keuze gemaakt heb. Ik ben nu 27.5 week en wil ook nog kunnen genieten van het buiten zijn. Succes nog met je zwangerschap en luister goed naar je lichaam, dat hebben zowel mijn bekkenfysio als verloskundige mij echt op het hart gedrukt!

3 jaar geleden

Hoi, ik heb er ook last van sinds week 17 van de zwangerschap. Loop ook bij een bekkenfysio, werk nog steeds fulltime in de kinderopvang wat bijna niet te doen is maar heb gelukkig een vaste groep met een lieve collega waardoor ik veel zittend kan doen (dat is bijna het enige wat ik nog kan haha) klachten waar ik veel last van heb lage rugpijn wat uitstraalt naar me heupen, liezen, billen en bovenbenen. Heb sinds 1 a 2 weken ook een heel zwaar/drukkend gevoel in me vagina waardoor ik nu dus echt bijna alles zittend moet doen.

3 jaar geleden

Ja, hier ook. Sinds week 5 al slapeloze nachten😰. Loop sinds week 7 wekelijks bij de fysio. Daarnaast doe ik aan Zwanger en Fit. Een aanrader van mijn fysio om op de juiste manier in beweging te blijven. Veel rusten is het codewoord.. daarnaast; alles wat je staand deed, evt. Zittend doen, alles wat je zittend deed, evt. Liggend doen. Even wat doen en weer een ligpauze. Weinig traplopen, dus nadenken wat je van boven nodig hebt, voordat je naar beneden gaat. Warmte op pijnlijke plekken dmv kruiken en pittenzakken. Slapen met kussens tussen je benen. Ik werkte in de kinderopvang (3dagen). Nu nog 3/4 uur op taakuren en als het niet gaat, ga ik naar huis.

3 jaar geleden

Reactie op INATASSS

Heb het helaas ook… vanaf week 14/15 ben ik al onder behandeling bij de fys ...
Een fysio zou je toch wel van de pijn af moeten kunnen helpen (mits je wel rust houd en niet te veel vraagt van je lichaam). Nouja, afhelpen, het moet in ieder geval minder worden. Anders heb je wellicht geen goede fysio🙈.

3 jaar geleden

Kan je ook bekkeninstabiliteit tijdens je eerste zs krijgen? Ik vraag me af of ik hier last van heb nml.. Ik kan al een tijdje niet meer op mn rug liggen want als ik dan opsta voelt alles heel stijf en pijnlijk heel laag in mijn rug. En verder heb ik sinds een paar dagen pijn bij het lopen, mn laag rechts onder in de rug bij elke stap die ik met rechts zet. Het is erget nadat ik even heb gezeten..

3 jaar geleden

Kan je ook bekkeninstabiliteit tijdens je eerste zs krijgen? Ik vraag me af ...
Ja dat kan zeker al bij een eerste zwangerschap. De klachten die je beschrijft zijn herkenbaar. Ik zou je aanraden even een afspraak bij de fysio te maken, dat kan echt een wereld van verschil maken!

3 jaar geleden

Vanaf week 20 hevige pijnklachten gekregen, direct aan de slag bij een bekkentherapeut. Toen tot 24 weken halve dagen gaan werken en vanaf 27 weken gestopt met werken. De therapie hielp enigszins, maar het stoppen met werken heeft de aller grootste verlichting gegeven. Met de oefeningen, goed activiteiten doseren en meer dan voldoende rust kan ik bijna “pijnvrij” de dag door komen.

3 jaar geleden

Helaas sinds week 14 al last van mijn bekken in combinatie met stuitpijn. Sinds een aantal weken overgestapt van bekkenfysio naar een osteopaat en mijn klachten zijn al flink minder! Lang lopen of liggen/zitten in een houding doet zeer. Op een been staan is pijnlijk. Als ik op m’n zij lig kan ik m’n bovenste been niet optillen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.. meer die daar ook last van hebben? Slapen is daarom ook echt drama.. Ene dag gaat beter dan de ander en je weet waar je het voor doet, dus even doorbijten nog 💪🏼😅

3 jaar geleden

Reactie op Eh1990

Ja dat kan zeker al bij een eerste zwangerschap. De klachten die je beschri ...
Oke dankje, doe ik!

3 jaar geleden

Hier helaas ook vanaf week 16 bekkenpijn (eerste zwangerschap) voornamelijk bij stuitje en tussen stuitje en zitbotjes. Nu 27 weken. Redelijk hypermobiel en flexibel dus was te verwachten. Ik ben een paar keer rond 18 weken naar de dichtstbijzijnde bekkenbodemfysio geweest. Die masseerde wat, zette mijn bekken recht en stond elke keer 20 m later weer buiten. Ontzettend lieve dame maar het deed niks bij mij. Van VK een andere bekkenbodem fysio getipt gekregen en daar naar toe geweest. Wat een enorm verschil! Beide fysio volgen de leer van Rost Therapy (schijnbaar de norm) maar bij de tweede kreeg ik een uitgebreide intake, heeft ze alles rondom bekken/ademhaling uitgelegd met 100 tips over hoe dagelijks bewegen minder pijnlijk te maken. Plus oefeningen om alles sterker én meer ontspannen te maken. Heb een stuitkussen (Google maar, geen donut maar een uitsparing aan de achterkant) gekregen en kan sindsdien weer zitten, autorijden, op de bank zitten etc! Mijn grootste tip: ga naar een andere fysio of osteopaat die dingen uítlégt zodat je het zelf beter snapt. de tips die bij mij het beste werken: - blow before you go: start je beweging pas op het moment dat je uitademt. Denk aan bukken, schakelpedaal indrukken, naar voren leunen, traplopen etc. Even wennen maar de pijn is zo veel minder sinds ik dit consequent doe. - train je bilspieren, die moeten het gaan overnemen van je vermoeide bekkenspieren. Daarom worden schijnbaar al die bridges de hele tijd aangeraden. - 20 min zitten, 20 lopen, 20 liggen, 20 staan. Met elke soort houding belast je net andere spieren in je bekken, en door veel af te wisselen raken ze niet overspannen/verstijfd - de gebruikelijke stretch oefeningen die je ook online kan vinden Met bovenstaande tips en 1 x per twee weken naar fysio die alles los masseert en 1 x per twee weken naar osteopaat die alles los kraakt heb ik nog wel pijn, maar echt onder controle. Doe elke dag een kleine preggo proof work out van 20 min om niet te verslappen.

3 jaar geleden

Ik merk ook veel verbetering bij het gebruik van SilSolutions van Vitakruid (vloeibaar silicium en helemaal natuurlijk! Vermindert de pijn)

3 jaar geleden

Reactie op annas530

Hier helaas ook vanaf week 16 bekkenpijn (eerste zwangerschap) voornamelijk ...
yes! hele goede tips! 👏🏽 daar sluit ik me helemaal bij aan! trainen die billen😁🍑🍑🍑. ik doen nu al 2 maanden elke avond glute bridges vanwege bekkenklachten en ik merk ook echt een stevigere 🍑. 2 vliegen in 1 klap haha😸

3 jaar geleden

Reactie op annas530

Hier helaas ook vanaf week 16 bekkenpijn (eerste zwangerschap) voornamelijk ...
Hi Anna, welk stuitkussen heb je gekocht? Groetjes Anna 🙂

3 jaar geleden

Hi Anna, welk stuitkussen heb je gekocht? Groetjes Anna 🙂
Bekijk Lifetec Premium ® Stuitkussen Cool - Ergonomisch Zitkussen - Orthopedisch Wigkussen - Zitring - Donut Ringkussen - Stuitje - Decubitus op: https://www.bol.com/nl/p/lifetec-premium-stuitkussen-cool-ergonomisch-zitkussen-orthopedisch-wigkussen-zitring-donut-ringkussen-stuitje-decubitus/9200000124404485?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp Had deze aangeraden gekregen van fysio. Lifetec verkoopt in 1 bol-product meerdere versies: ga voor het kussen met de uitsparing in de achterkant met naam “zwart cool” en niet de donut! Verder zag ik ook SilSol hieronder gepost, ben ik sinds 5 dagen ook elke ochtend op nuchtere maag gaan nemen en voel iets verbetering. Maar geen idee of dit echt door SilSol komt of de grilligheid van preggo-kwalen ;-)

3 jaar geleden

Reactie op annas530

Bekijk Lifetec Premium ® Stuitkussen Cool - Ergonomisch Zitkussen - Orthope ...
Dank je wel!