532 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Insiee

Ik wil binnenkort ook met de rapley methode beginnen. Alleen ben ik benieuw ...
Je begint niet met een hele maaltijd, ten minste, ik denk niet dat er veel kinderen zijn die in 1 keer een hele maaltijd eten ;). Dat kan maanden duren… Je volgt gewoon je kindje, die gaat vanzelf minder melk drinken als het genoeg haalt uit de vaste voeding. Dat is precies waar de methode voor staat namelijk: je kindje bepaalt hoeveel het eet en drinkt.

één jaar geleden

Reactie op Insiee

‘Food under one is just for fun’ wordt er vaak gezegd. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en alles daarbij is extra, je gaat het vanzelf ook wel merken dat ze een melk voeding minder nodig hebben. Ons oudste zoontje hebben we ook via de kleintjes methode ‘leren’ eten, op een gegeven moment merkte ik dat hij de melkvoeding rond 10:00 uur niet meer bij me wilde drinken nadat we fruit hadden gegeten. Je kindje is, ondanks dat ze zo klein zijn, al goed in staat aan te geven wat ze nodig hebben. Vertrouw vooral je eigen gevoel en soms probeer je iets en merk je oh dit werkt toch niet, kan ook 😊

één jaar geleden

Reactie op Insiee

De methode van Rapley heet eigenlijk baby-led weaning. Weaning is het proces van het 'stoppen' met drinken aan de borst (of fles). En baby-led betekent dus dat je baby dit proces leidt. Zoals gezegd zorg je ervoor dat je baby eerst melk heeft gehad en verzadigd is voordat je ze vast voedsel aanbiedt. Ze weten immers nog niet dat ander eten ook hun hongergevoel kan stillen. Dit moeten ze nog leren. Daarnaast kan het best één of zelfs meerdere maanden duren voordat ze significantere hoeveelheden gaan eten. Voor het stillen van hun honger zijn ze dus in de eerste periode nog afhankelijk van melk! Maar gaandeweg gaan ze steeds beter leren eten en snappen ze dat ook dat hun buikje vult. En zo maken ze op hun eigen tempo de overstap van enkel melkvoeding naar steeds minder melk en steeds meer vast voedsel. Tot 1 jaar moeten ze minimaal 500 cc melk binnen krijgen. Eten ze nog niet zoveel verder, dan hebben ze natuurlijk meer melk nodig. Na 1 jaar is 300 cc melk in principe voldoende (voor een kind dat verder genoeg eet).

één jaar geleden

Ik zag net het first 100 days meal plan van solid starts voorbij komen en lijkt mij echt heel interessant! Misschien gaat deze dan beter eten dan z’n zus🤪

één jaar geleden

Reactie op Purrie 1987

Ik zag net het first 100 days meal plan van solid starts voorbij komen en l ...
🫣 hoop het voor jullie hahaha

één jaar geleden

Wat zijn de eerste dingen die jullie zouden aanbieden?

één jaar geleden

Reactie op Purrie 1987

Ik zag net het first 100 days meal plan van solid starts voorbij komen en l ...
Kun je dat vinden in de app?

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Wij gaan voor broccoli:)

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Ik denk broccoli, bloemkool, wortel, zoete aardappel, pompoen, pastinaak, avocado (gerold in hennepzaadjes voor meer grip).. zoiets. En een reep omelet wil ik ook al vroeg aanbieden. Qua fruit denk ik eerst banaan, gestoomde appel, peer. Zoveel keus haha. De darmen zijn in principe rijp. Wat dat betreft mag je alles al aanbieden (mits veilig voor de leeftijd). Als het maar goed vast te pakken is. Finger foods is dan het makkelijkst om mee te beginnen.

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Ik denk broccoli, bloemkool, wortel, zoete aardappel, pompoen, pastinaak, a ...
De darmen zijn rijp vanaf 6 maanden bedoel ik dan

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Kun je dat vinden in de app?
In de app zie ik het niet. Zag het op hun Instagram pagina voorbij komen!

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Ik denk broccoli, bloemkool, wortel, zoete aardappel, pompoen, pastinaak, a ...
Oké top!

één jaar geleden

Ja! Wij willen ook ergens (eind) januari beginnen. Tenminste, als hij dan goed zelf rechtop kan zitten. Ik moet mij er nog wel wat meer in gaan verdiepen de komende tijd dus ik lees lekker mee 😊 Het lekker zelf laten ontdekken en proeven lijkt mij ook het mooiste van deze methode. Ik ben zo benieuwd hoe hij het gaat vinden!

één jaar geleden

Ik ben wel fan van yummy little belly op Instagram. Al zijn dit pas recepten voor later

één jaar geleden

Zijn er al mensen van start? :) Ik heb vandaag de kinderstoel besteld. Komt volgende week binnen. Ben benieuwd hoe hij er in zit! Hij blijft nu nog niet zitten als ik hem neerzet, maar we hebben sowieso nog 2 weken tot hij 6 maanden is, dan kan er een hoop veranderen ;) En anders kijken of hij evt met een beetje ondersteuning stabiel genoeg zit.

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Zijn er al mensen van start? :) Ik heb vandaag de kinderstoel besteld. Komt ...
Nee wij nog niet! Welke kinderstoel heb je besteld? Wij hebben de stokke kinderstoel, ze zit nu nog in het newborn kuipje. Heb het nog niet geprobeerd om haar er gewoon in te laten zitten. Dat ga ik doen met 6 maanden en dan evt. Ook met ondersteuning. Mag ze dan wel al beginnen met eten als ze ondersteund moet worden? Of moeten ze echt zelfstandig zitten

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Nee wij nog niet! Welke kinderstoel heb je besteld? Wij hebben de stokke k ...
Hier is ze ook over 2 weken 6 maanden

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Nee wij nog niet! Welke kinderstoel heb je besteld? Wij hebben de stokke k ...
Wij hebben de Kinderkraft Enock. Een soort Tripp Trapp. Hij zit nog niet los zelfstandig maar in de stoel zit hij al best aardig! De meningen zijn een beetje verdeeld of je al moet starten als er nog wat ondersteuning nodig is. In principe wordt er gezegd, ja dat kan. Maar sommigen zeggen dat het beter is om te wachten tot ze zelf echt stevig zitten en die spieren dus goed ontwikkeld zijn omdat ze zichzelf dan beter kunnen redden mochten ze zich verslikken/stikken. Is dus een afweging die je moet maken!

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Zijn er al mensen van start? :) Ik heb vandaag de kinderstoel besteld. Komt ...
Ik ben gisteren begonnen. Kleine is maandag 6 mnd. Gecorrigeerd eigenlijk pas over ruim 3 weken. Ze heeft een strookje broccoli gekregen en vond het echt mega lekker meteen al echt wat gegeten. Daarna nog klein beetje prakje geprobeerd dat wist ze niet weg te krijgen. Zo grappig hoe een stronkje dan dus wel al gaat. Ze was echt super enthousiast. Wel o schoot gegeven i.p.v in de stoel

één jaar geleden

Reactie op Zeefjuh

Ik ben gisteren begonnen. Kleine is maandag 6 mnd. Gecorrigeerd eigenlijk p ...
Wat super leuk! Ook dat ze meteen echt al wat gegeten heeft