532 Reacties
9 maanden geleden
Hoe doen jullie het met borstvoeding en vaste voeding? Ik kom zo lastig uit vaak. Bijv ochtend is mijn dochter rond 6:30 wakker. Krijgt dan borstvoeding. Met ontbijt rond 7:00/7:15 broodkorst maar daar heeft ze dan nog niet echt trek in. 8:30-9:30 slapen. Maar dan zit er 3u tussen de bv dus heeft ze wel al weer honger. Wil liefst eerst bv geven dan pas vaste voeding dus dan drinkt ze rond 9:30. Maar dan heeft ze om 10u nog niet echt zin in een stuk fruit. M.a.w. ik vind het best een puzzel. Vaak als we lunchen gaat zij net weer slapen.
9 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
Hoe doen jullie het met borstvoeding en vaste voeding? Ik kom zo lastig uit ...
Wij volgen beetje ritme dat er in opvang ook is: 's morgens borst of fles, tegen de middag groenten en daarna nog kleine fles. Namiddag fruit en erna nog kleine fles. 's avonds is hij vaak te moe tegen dat wij eten dus is het gewoon bv..
9 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
Hier rond 6.45 wakker en dan bv. Ontbijt is nu alleen nog op niet werkdagen, dus dinsdag en vrijdag. Dan krijgt ze een boterham rond 7.45 uur. Eet ze paar hapjes van. Rond 9 uur naar bed. Na haar slaapje weer bv. Tijden van wakker worden verschillen enorm, maar vaak rond 11 uur een stuk fruit. Dan rond 12 uur weer bv. Dan ergens tussen 12 uur en haar volgende slaapje een boterham. Neemt ze een paar hapjes. Voor haar slaapje weer bv. Na haar slaapje weer bv en vaak rond 16.00 uur een tussendoortje zoals een rijstwafel, maissticks oid. Avondeten is rond 18 uur, maar ik leg haar dan wel nog aan rond 17.00 uur en 17.45 uur. Ze wilt vaak drinken vanaf 16 uur tot bedtijd. Dan om 19 uur naar bed en voed ik haar in slaap. Zo is het op de dagen dat we thuis zijn. Op de opvang heb ik aankomende woensdag een gesprek over het geven van vaste voeding.
9 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
Op zich 'hoef' je pas rond 1 jaar op 3 maaltijden per dag te zitten, dus je hebt nog wel tijd en ruimte om dat op te bouwen :) Hier doe ik nog niet aan ontbijt geven. Pas met de lunch bied ik wat eten aan voor het eerst.
9 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
Ik heb echt exact dezelfde struggle 😂. Ik laat het altijd maar een beetje op z’n beloop en vind de melkvoedingen het belangrijkst. Soms betekent dat alleen ontbijt-lunch-avondeten wat vaste voeding, andere dagen betekent dat alleen ontbijt en avondeten, soms wel met tussendoortje, soms niet. Ik heb het een beetje los gelaten want we hebben geen vast ritme dus dat is dan maar zo 😅
9 maanden geleden
Dank voor jullie antwoorden :) wel heel wisselend dus hoe iedereen het doet, haha. Ik weet idd dat het nog niet zo belangrijk is de vaste voeding, en dat er nog ruim de tijd is om daar naar toe te werken. Loop er vooral tegen aan dat eigenlijk juist op het moment dat we ontbijten, fruit eten, lunchen of avondeten er altijd wel iets lijkt te zijn 😛dus de ene keer heeft ze al net gedronken, de andere keer dan slaapt ze, weer een andere keer moet ze juist net naar bed.
Toen mijn zoon deze leeftijd had zaten we op kunstvoeding en doordat dat toch iets vastere tijdstippen waren en minder voedingen op een dag vond ik het wel makkelijker met wanneer je dan vast voedsel geeft.
Misschien gewoon toch maar echt het schematische loslaten en per dag meer kijken wat uitkomt!
VRIEND
9 maanden geleden
Hier geen borstvoeding maar flesvoeding op verzoek. Hier zijn de begrippen vanaf wanneer eten ook heel ruim. S ochtends ergens bieden we fruit aan tussen 8-11. Broodje ergens tussen 11-15. Avondeten probeer ik wel echt rond 16.30-17.30 aan te beginnen anders is ze
Moe en wordt het kloten.
Maar ze krijgt ook regelmatig wat te snacken als we zelf wat eten (anders wordt ze ook boos 😂🤭) en soms slaan we een eetmoment over als het echt even in de soep loopt allemaal qua timing.
9 maanden geleden
Reactie op MomAy
Hier geen borstvoeding maar flesvoeding op verzoek. Hier zijn de begrippen ...
Haha ja dat laatste herken ik ook wel dat als wij eten en ze krijgt even niets ze echt begint te grommen.
Zo was ze gisteren op de opvang ook erg gaan klagen toen een ander kindje een flesje kreeg (ze had zelf net een uur geleden een goede fles gedronken). Toen hebben ze haar een klein flesje aangeboden omdat ze zo boos was 😂😂
Fijn ook om te lezen dat er bij velen gewoon een ruim ritme/ geen ritme is 😛. Ben met mijn peuter zo gewend echt min of meer vaste tijdstippen dat dit weer even anders is. En wil haar ook gewoon vaak genoeg kunnen laten oefenen.
9 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
Dank voor jullie antwoorden :) wel heel wisselend dus hoe iedereen het doet ...
Hier is het ook maar net hoe het uitkomt hoor. Ik probeer er wat vastigheid in te krijgen, maar vandaag kwam het ook even allemaal niet lekker uit en heeft ze alleen eens stukje fruit en brood op. Wij proberen hier wel in haar ritme mee te gaan ipv andersom. Dus als zij wakker is, heeft gedronken en wat te eten krijgt dan eten wij zelf ook. Wij eten zelf dus vaak op tijden dat het haar uitkomt en niet andersom.
9 maanden geleden
Reactie op Munkie
Hier is het ook maar net hoe het uitkomt hoor. Ik probeer er wat vastigheid ...
Ja dat is het fijnste als je in het ritme van je kind mee kan!
VRIEND
9 maanden geleden
Reactie op Munkie
Geven jullie al rijst? Zo ja, hoe bied je dat aan? Vandaag hebben wij rijst ...
Ik heb het weleens gebakken met een ei erdoorheen. Of je kan het iets plakkeriger koken en tot balletjes of ovaaltjes knijpen. Maar over het algemeen is rijst hier een grote bende overal 🙈😂
9 maanden geleden
Reactie op Munkie
Of ik doe wat korrels op mijn vinger en bied die haar dan aan of ik doe wat meer op een lepeltje.
9 maanden geleden
Reactie op Munkie
Wel eens gedaan, maar geen succes. Ze moet er vaak erg van hoesten. Ze pakt eigenlijk alles meteen van haar blad maar rijst laat ze ook liggen. Duidelijk niet haar favoriet. Ook niet die van mij dus snap haar helemaal haha
9 maanden geleden
Ik heb echt genoten van hoe die kleine meid gisteren de tagliatelle naar binnen propte 😂😂. Ze kon heel makkelijk zelf de sliertjes pakken en zo naar binnen werken 🤭