532 Reacties

één jaar geleden

Reactie op ANmr

Ik wil hier ook graag mee beginnen als hij 6 maanden is. Maar lees inderdaa ...
Ze moeten met minimale ondersteuning kunnen zitten in de stoel. Je mag een kussentje in de rug doen, of een opgerolde handdoek om de middel heen. Lukt dat nog niet, dan zou ik idd nog even wachten. Soms kan 1 of 2 weken veel verschil maken. Als je kindje op schoot wél stevig zit, kun je eten de eerste tijd ook op schoot aanbieden. Zo ga ik ook starten.

één jaar geleden

Reactie op ANmr

Sorry, te snel verzonden. Je kunt idd meerdere dingen aanbieden tegelijk. Alleen bijvoorbeeld niet én pinda én ei tegelijk, omdat de kans op allergie daarbij groter is, dus je wil eerst weten of ze goed reageren op elk apart. Ik ga vandaag paprika en wortel aanbieden. Van het weekend avocado en ei. Ik begin voor nu met 2 dingen tegelijk denk ik!

één jaar geleden

Reactie op ANmr

Als hij echt nog niet stevig zit zou ik nog even wachten. Stevig zitten schijnt namelijk ook een signaal van darmrijping te zijn (naast dat het niet veilig is als hij niet stevig rechtop kan zitten én het heel slecht is voor de rug als je hem dan toch zittend neer zet). Ik ga hier gewoon meteen ‘met de pot mee’ laten eten, dus gewoon de groente die die dag op het menu staat. Meestal zal dat er 1 zijn. Fruit doe ik ook 1 voor 1 ivm mijn eigen allergieën, als ze ergens op reageert wil ik weten wat het is en niet nog een keer hoeven proberen. Maar je kunt ook zeker 2 dingen tegelijk aanbieden, meer wordt in het begin geloof ik afgeraden omdat er dan meteen teveel keuze is.

één jaar geleden

Ik ben vandaag begonnen met broccoli. Dit heb ik lekker zacht gekookt en lekker groot gelaten zodat ze het steeltje kan pakken, ze pakt het dus wel en doet het naar mond (zoals ze met alles doet eigenlijk haha) Maar echt happen nog niet, ik weet dat het nu nog vooral het ontdekken is en het nog niet gaat om hoeveel ze eet. Maar ik had stiekem verwacht dat ze wel wat zou gaan eten omdat ik dacht dat ze er al helemaal aan toe was 🫣 Geeft niet! Komt vanzelf. Maar ze had dus wel twee keer een stukje broccoli in haar mond gedaan maar begon dus ontzettend te kokhalzen. Ook dat weet ik dat het normaal is maar toch schrok ik er erg van. Ze kotst het dan ook weer een beetje uit. Ze heeft dus niks binnen gekregen. Had haar wel op schoot en haar grote zus at gezellig de broccoli met haar mee. Tot zo ver mijn eerst ervaring haha. Ik denk dat ik morgen paprika ga proberen! Maar merk dat ik het toch allemaal best spannend vind omdat kokhalzen toch echt geen fijn geluid is om te horen en te zien 🥹 Bij de moeders die al begonnen zijn met BLW hoe ging de eerste keer bij jullie met kokhalzen en kregen ze echt daadwerkelijk eten binnen?

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Sorry, te snel verzonden. Je kunt idd meerdere dingen aanbieden tegelijk. A ...
Leuk! Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat. Hoe lang kook/ stoom jij de groente?

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Ik ben vandaag begonnen met broccoli. Dit heb ik lekker zacht gekookt en le ...
Ik snap wel dat dat spannend is, zelfs als je het weet! Ik had ook dat ik af en toe mezelf echt moest bedwingen niet steeds dingen af te pakken/terug te trekken uit zijn mond 😅 Toch moeilijker dan gedacht! Maar hé, de kop is eraf! Hier ging het wel goed! Ook nog niet gegeten, maar wel geknaagd en gesabbeld! De paprika hadden we gebakken in reepjes. Die was een beetje slap geworden dus was toch wat lastig eten soms. Volgende keer probeer ik een halve paprika, dan kan hij het met 2 handen vasthouden. Wortel heb ik tussen de 15-20 minuten gestoomd! Hij heeft hier 1 of 2x licht gekokhalsd, maar echt geluid maakte het niet. Maar ik zaten geen losse stukjes in zijn mond, daarom vond ik het sowieso niet spannend nu. Maar ik ben er denk ik vrij relaxt in.. zolang ze kokhalzen stikken ze iig niet.

één jaar geleden

Wij kunnen ook bijna beginnen. Mijn kleine is vandaag gecorrigeerd 6 maanden, maar officieel pas volgende week. Op schoot, op bed en in de stoel kan hij wel al stabiel zonder ondersteuning zitten. Alleen gaat dit op de harde vloer nog niet helemaal vlekkenloos. Wachten jullie tot dat ook helemaal goed gaat of is dit al voldoende?

één jaar geleden

Reactie op Insiee

Wij kunnen ook bijna beginnen. Mijn kleine is vandaag gecorrigeerd 6 maande ...
Zolang hij goed in de stoel zit is het prima!

één jaar geleden

Reactie op Insiee

Wij kunnen ook bijna beginnen. Mijn kleine is vandaag gecorrigeerd 6 maande ...
Dat is knap! Als hij rechtop in de stoel kan blijven zitten is het goed!

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Ik snap wel dat dat spannend is, zelfs als je het weet! Ik had ook dat ik a ...
Idd, het begin is er en het zou vast elke dag wel een beetje beter gaan. 😊

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Ik ben vandaag begonnen met broccoli. Dit heb ik lekker zacht gekookt en le ...
Hier gaat het echt super goed. Zo nu en dan kokhalzen. Maar eet ook al echt. Broccoli, ei, bloemkool, komkommer, peer, banaan, courgette, broodkorst zijn nu 2 weken bezig. Ze vind het geweldig.

één jaar geleden

Fijn zulke snelle antwoorden! Ik heb zo’n stokke babyseat, moet dat onderste plankje dan ook op de hoogte waar zijn voetjes zijn, zodat hij daar op kan leuken ivm verstikken? En kook je tomaat en komkommer ook of is dat zacht genoeg?

één jaar geleden

*Leunen

één jaar geleden

Reactie op Zeefjuh

Hier gaat het echt super goed. Zo nu en dan kokhalzen. Maar eet ook al echt ...
Wat leuk zeg! At ze de eerste keer ook direct al wat of nog niet?

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Oef, ik zou ook echt not amused zijn. Wat heb je tegen ze gezegd?
Ik heb het vanmorgen bij het wegbrengen nog een keer lief uitgelegd en een link gestuurd zodat ze ook wat kunnen lezen over de Rapley methode. Ze leek het nu wel te begrijpen en vroeg of wij voortaan groente willen meegeven zodat zij dat kunnen geven. Op de opvang hebben ze alleen groente die al is gepureerd. Nu hopen dat ze het nu echt snapt (en de andere leidsters ook) 🤞

één jaar geleden

Reactie op MBB85

‘Lepeltje’ en ‘op’ klinkt niet als BLW :)? Maar is misschien wel de oplossi ...
We volgen solid starts dat is zover ik weet een BLW programma. Hij krijgt een prakje en hele stukken naast elkaar. De lepel mag ‘geladen’ worden. Hij doet het vanaf daar zelf. Hij eet in zijn eerste dagen een volle kop van alles…

één jaar geleden

Hier een baby die een hele dag alles in zijn mond steekt. Maar oh nee het stukje broccoli daarstraks niet. Zelfs zijn vingertjes niet 😅

één jaar geleden

Reactie op Vinde List

We volgen solid starts dat is zover ik weet een BLW programma. Hij krijgt e ...
Ah ok! Bij de BLW van Rapley is het zeker niet gepureerd, omdat kinderen het eten eerst juist ontdekken qua textuur, geur en kleur voor ze het eten, en dat dus kunnen koppelen aan de uiteindelijke smaak. Bij gepureerd eten kom je er pas in je mond achter hoe het smaakt en dus wat het is. Zo staat het althans in het boek van Rapley. Ik zeg niet dat dat beter is overigens, maar ik heb gewoon nog nooit gehoord van gepureerd eten dus bij BLW. Neemt niet weg dat alleen de stukken aanbieden dan alsnog misschien wel de/een oplossing is? Dan is hij er een stuk langer mee bezig dan de ‘hap slik weg’ van gepureerd eten, en is daarmee misschien dan ook meer voldaan? Want zoals je zelf zegt kan het geen honger zijn.

één jaar geleden

Reactie op Izzy92

Hier een baby die een hele dag alles in zijn mond steekt. Maar oh nee het s ...
Mijn oudste gruwt sinds het begin ook echt van broccoli (en bloemkool). De allereerste keer dat hij het kreeg stak hij het in zijn mond, en daarna nooit meer (hij is nu 2). Eet verder echt alles maar dat niet 😆.

één jaar geleden

Reactie op ANmr

Fijn zulke snelle antwoorden! Ik heb zo’n stokke babyseat, moet dat onderst ...
Ja dat moet zeker. Baby moet met voetjes plat op het plankje staan ivm verslikken