532 Reacties

één jaar geleden

Reactie op MBB85

Ik kan het niet goed printscreenen, maar even naar beneden scrollen naar me ...
En solid starts spreekt zichzelf een beetje tegen, want eigenlijk zeggen ze ook dat je dat pas richting de 12 maanden zou moeten doen. Beetje gek dat dubbele advies daar…

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Waarom mag yoghurt nog niet? Volgens solid starts bvb mag het wel gewoon al ...
Ik heb ook gewoon begrepen dat je volle yoghurt mag geven!

één jaar geleden

Reactie op MBB85

En solid starts spreekt zichzelf een beetje tegen, want eigenlijk zeggen ze ...
Ze zeggen dat je geen melk moet geven zo om te drinken, voor 1 jaar. Ook omdat het bv niet moet vervangen. Maar dat een beetje melk of yoghurt gemengd in ander eten ofzo zeker kan vanaf 6 maanden.

één jaar geleden

Reactie op Insiee

Ik heb ook gewoon begrepen dat je volle yoghurt mag geven!
Ik wist wel dat ergens een klein beetje melk doorheen af en toe niet erg was, maar had nog nooit gehoord dat je echt lepels yoghurt mocht geven vóór de 8 maanden (en eigenlijk zelfs dus pas bij 1 jaar). Maar ga er nog eens naar kijken dan…

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Ze zeggen dat je geen melk moet geven zo om te drinken, voor 1 jaar. Ook om ...
Nou letterlijk staat er dat het OK is om er voor de 12 mnd mee te starten, maar dat je eigenlijk moet wachten tot dichter bij de 12 maanden met koemelk (wat yoghurt ook is, tenzij je plantaardige geeft) omdat de spijsvertering de koemelkproteine mogelijk niet aan zou kunnen. Mgoed af en toe een lepeltje yoghurt zal dan wellicht geen kwaad kunnen.

één jaar geleden

Reactie op MBB85

Nou letterlijk staat er dat het OK is om er voor de 12 mnd mee te starten, ...
Ja maar op deze link: https://solidstarts.com/milk-milk-alternatives-for-babies-toddlers/ Staat er dan dit: 6-12 months: Stick to breast/human milk or formula as baby’s main drink. A little bit of milk mixed into foods is fine as long as it doesn’t replace breast/human milk or formula intake. At this age, there are no set recommendations for total servings of dairy. Aim to limit dairy to 0.5-1 daily servings as baby will be receiving plenty of calcium from breast/human milk or formula and to help prioritize iron-rich foods. Dusja ik haal daar gewoon uit dat beetje geen kwaad kan, bvb ook als je wilt mengen voor papje. Maar dat je het nog niet in grote hoeveelheden moet aanbieden.

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Ja maar op deze link: https://solidstarts.com/milk-milk-alternatives-for-ba ...
Nee ik vermoed dus ook dat een beetje geen kwaad kan, al zie ik op alle Nederlandse sites 8 maanden (bv Voedingscentrum, Nutricia) of een jaar (oei ik groei) staan. Maar op engelstalige sites staat idd soms al 6 maanden. Nou ja ik wacht gewoon lekker, eerst maar eens goed de ijzerrijke dingen eten, aangezien melkproducten de ijzeropname belemmeren en wij snel bloedarmoede hebben.

één jaar geleden

Ik had begrepen dat yoghurt mocht vanaf 6 maanden, omdat er door het proces van het tot yoghurt maken iets verandert aan de eiwitten. Maar heb me er sindsdien ook niet meer verder over ingelezen eerlijk gezegd, dus pin me er ook niet op vast. Hij heeft nu 2 kleine lepeltjes op, dus zal er vast niks aan overhouden ;-) Misschien nog even wachten alvorens echt een bakje yogurt te geven dan. Ik zie online idd 7/8 maanden staan.

één jaar geleden

Hier ging het gister ineens een stuk beter met eten dan de dagen voorheen! Ze heeft nu 3 keer broccoli geprobeerd en gister heb ik er wortel bij gedaan. Wortel was volgens mij qua smaak beter te doen dan broccoli. Maar broccoli was dan weer héél leuk om helemaal fijn te knijpen en over het hele blad te smeren. Zo leuk om te zien hoe ze aan het ontdekken is en het toch ook af en toe naar haar mond brengt. We zitten nu gezellig allemaal samen aan tafel ‘s avonds en hoe leuk is het dat de kleine meid nu ook mee eet. Ook al is het meer smeren dan eten 🫣 Het kokhalzen was gister ook een stuk minder dan de dagen ervoor.

één jaar geleden

Reactie op Kellssss

Hier ging het gister ineens een stuk beter met eten dan de dagen voorheen! ...
Wat fijn zeg! Ik vind het hier ook zo gezellig dat hij mee-eet! 🥰

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Ik had begrepen dat yoghurt mocht vanaf 6 maanden, omdat er door het proces ...
Ja ik had na het lezen van ‘bij 1 jaar of evt na 8 maanden’ ook niet meer verder gekeken. Wel interessant dat de adviezen (en redenen) enorm variëren - van vanaf 4 mnd tot vanaf 1 jaar. En met als redenen de eiwitten (de een zegt daarom zowel melk als yoghurt niet doen, de ander dat die idd door het fermenteren in yoghurt beter verteerbaar worden), tot ijzeropname, tot ‘gewoon alleen borst/kunstvoeding gebruiken omdat dat beter is’. Ik houd idd maar Kleintjes & Rapley’s advies aan: 7-9 maanden op zijn vroegst. Er zal idd niets gebeuren met een paar lepeltjes :), maar het is ook niet nodig om het al te geven. Komt ook bij dat met een lepeltje eten nog best wel een uitdaging kan zijn, eerst maar eens met de handen eten ;).

één jaar geleden

Als jullie de komende maanden dingen klaarmaken waar melk doorheen moet (ik wil bijv over een tijdje wel eens havermoutpap proberen), wat voor melk gebruiken jullie dan voor 1 jaar? Gewone melk, plantaardige melk? Ik geef nog bv dus zou ook gekolfde melk erdoorheen kunnen doen, maar dan moet ik er wel speciaal voor kolven.

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Als jullie de komende maanden dingen klaarmaken waar melk doorheen moet (ik ...
Ik doe gekolfde melk of kunstvoeding (maar dat was denk ik al wel duidelijk 🫣😅). Sowieso bij dingen als pap, omdat dat echt een ‘gewone’ melkvoeding vervangt. Mocht ik iets maken wat ik en mijn zoontje ook eten dan denk ik dat ik wel gewone melk gebruik, maar dat is de vorige keer eigenlijk nooit voorgekomen volgens mij.

één jaar geleden

Reactie op MBB85

Overigens: ik dacht dat yoghurt nog niet mag? In principe pas vanaf 1 jaar, ...
Volgens jeugd en gezin (consultatiebureau) vanaf 8 maanden. Ligt dus erg aan de bron die je raadpleegt lijkt het

één jaar geleden

Reactie op MBB85

Dat gevoel is lastig weg nemen, maar misschien dat het nog helpt als ik zeg ...
Ja snap wat je bedoelt ! Kan me er idd wel iets bij voorstellen. Denk ook dat ik het misschien zelf wel zou willen doen (thuis) maar bij opvang ed toch wat spannender zou vinden. Ook omdat ze daar maar een dagje heen gaat en ze haar daardoor minder goed kennen

één jaar geleden

Zijn jullie met pindakaas en ei ook gestart vanaf 6 maanden en hoe hebben jullie dit aangeboden? Ik heb een schema ontvangen om het opbouwend aan te bieden, maar dit is door middel van gepureerd voedsel.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Zijn jullie met pindakaas en ei ook gestart vanaf 6 maanden en hoe hebben j ...
Ik moet nog beginnen. Maar pindakaas kan je gewoon aanbieden beetje op je vinger ofzo, of je smeert het op iets anders wat je aanbied, of doet het door een papje. Ei kan je op verschillende manieren doen, in solid starts vind je oa tips. Je kan gewoon ei koken en dat daarna geven (wel in stukken doen, zie solid starts) of je maakt een omelet ofzo

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Ik moet nog beginnen. Maar pindakaas kan je gewoon aanbieden beetje op je v ...
Wij ook nog, dochter is nu 5,5 maand, maar heeft eczeem dus het advies was om eerder dan de 6 maanden te starten. Dus ik dacht eraan om inderdaad pindakaas op m'n vinger te doen, maar ei zie ik nog niet voor me hoe ik dat voor de 6 maanden kan aanbieden. Wellicht maar gewoon wachten tot ze 6 maanden is

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Wij ook nog, dochter is nu 5,5 maand, maar heeft eczeem dus het advies was ...
Ja ei zou ik dan gewoon nog eventjes mee wachten. Best sowieso niet pinda's en ei tegelijk introduceren denk ik.

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Ja ei zou ik dan gewoon nog eventjes mee wachten. Best sowieso niet pinda's ...
Ja precies. We wachten dan nog even met het aanbieden van ei. We zijn ook van plan één ding tegelijk te geven. Mocht ze een reactie krijgen, dan weten we ook waarop.