1386 Reacties

één jaar geleden

Reactie op meikenicolien

Mijn dochter is momenteel ziek (hoesten, koorts). Ze drinkt wel zo’n 7x per ...
Twee weken geleden is onze dochter ook flink ziek geweest met veel slijm en koorts. En precies hetzelfde met drinken als wat jij zegt. Steeds vrij kort, vaak loslaten. Ze werd naarmate ze langer ziek was ook steeds vermoeider om goed te drinken. Ik legde haar vaker aan zodat ze wel genoeg binnen kreeg, maar dat werd na paar dagen ook wat spannend met heel weinig plasluiers. Maar goed, na week knapte ze weer op en werd het drinken ook weer beter. Hier hebben we wel een en neusspray met xylometazoline gedaan na 2 dagen want ze stikte bijna in al het slijm en dat hielp ook niet bij het drinken. Beterschap voor je kindje en jullie sterkte! Niet leuk!

één jaar geleden

Reactie op Muijz

Twee weken geleden is onze dochter ook flink ziek geweest met veel slijm en ...
Bedankt voor je reactie! Fijn dat het bij jouw kindje uiteindelijk beter ging. Zo sneu als de zo ziek zijn hè! Goed idee nog van die neusspray. Ik heb tot noch toe alleen zoutoplossing gebruikt maar dit zou nog een idee kunnen zijn voor de nacht, als ze zoveel slijm heeft.

één jaar geleden

Reactie op meikenicolien

Mijn dochter is momenteel ziek (hoesten, koorts). Ze drinkt wel zo’n 7x per ...
Heb ik ook gehad. Ze heeft bij mij zelfs 1 borst geweigerd een aantal dagen omdat mijn tsr te sterk was waardoor ze zich verslikte en niet meer wilde drinken. Idd wat vaker aanleggen zou ik doen en goed in de gaten houden. Beterschap!

één jaar geleden

Reactie op Mandje000

Heb ik ook gehad. Ze heeft bij mij zelfs 1 borst geweigerd een aantal dagen ...
Dankje! Mijn dochter weigert inderdaad ook de rechterborst in madonnahouding. Ze wil alleen maar drinken in rugby (dan kan ze de stroom beter aan). Kan vanmiddag de neusdruppels ophalen bij de apotheek, hopelijk helpt dat haar om nét iets beter de nachten door te komen!

één jaar geleden

Bij mijn dochter hadden we snel een slaaproutine omdat die niet live wilde drinken, dus er was iets meer duidelijkheid in de nachten en ze leek ook makkelijker te wennen aan op dr eigen kamer slapen. Maar mn zoontje drinkt super uit de borst en houdt van lekker knuffelen en bij je liggen. Eindstand: met het nachtelijk voeden vind ik het heerlijk om samen te slapen en hij ligt dan ook helemaal zen. Maar uiteindelijk wil ik mn bed wel weer een keer terug en ook de nachtvoedingen op den duur afbouwen. Hoe hier mee om te gaan 😅 ik ben in tweestrijd, het is makkelijk/gezellig maar potentieel een ritueel wat moeilijk te doorbreken gaat zijn

één jaar geleden

Reactie op meikenicolien

Dankje! Mijn dochter weigert inderdaad ook de rechterborst in madonnahoudin ...
Wat toevallig! Bij mij is dit ook geregeld rechts het geval. De rugby houding is dan een goede oplossing inderdaad! Overigens lukt het meestal wel in de madonna houding. Met vlagen dat ze weigert. Ik heb het idee dat ze die kant te traag vind aangezien ze daar ook vaak langer drinkt.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Dat kan ik nu ook wel stellen ja🙈 iedereen zegt en ook dat je moet ontspan ...
Hoe gaat het nu met je productie? ☺️

één jaar geleden

Reactie op n2022

Hoe gaat het nu met je productie? ☺️
Lief dat je het vraagt! 😊 Gaat goed. Ze drinkt weer volledig aan de borst zonder frustratie😁. Wel nog de nodige onrust en afleiding, maar die heeft ze altijd gehad 🙃 Ook kolf ik weer de hoeveelheden die ik gewend ben.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Lief dat je het vraagt! 😊 Gaat goed. Ze drinkt weer volledig aan de borst ...
Ah wat goed! Fijn voor jullie. ☺️

één jaar geleden

Reactie op MBRB

Bij mijn dochter hadden we snel een slaaproutine omdat die niet live wilde ...
Hier hetzelfde dus geen tips, wel herkenning

één jaar geleden

Reactie op MBRB

Bij mijn dochter hadden we snel een slaaproutine omdat die niet live wilde ...
Mhh. Onze zoon drinkt ook nog wel ‘s nachts maar leg hem eigenlijk altijd in z’n wiegje naast men bed. (Op een hele uitzondering na). Zolang hij het ‘s nachts nodig heeft doe ik dat.

één jaar geleden

Hi allemaal, Ik ga vanaf maandag weer werken (en dat vind ik best spannend). Ik heb vorige week een kolfconsult gehad en een medela freestyle aangeschaft. Nu gaat dat een beetje op en af, en volgens mij ga ik nooit een hele goede kolver worden. Ik kan m’n borsten voor mijn gevoel nooit helemaal leeg kolven en ik vraag me af of mijn productie er niet enorm op achteruit zal gaan. Als ik thuis een dagje kolven doe, kom ik per keer echt niet aan de 130 of 140cc die mijn zoontje zou moeten krijgen volgens de LLL formule. Hoe doen jullie dit? Ik wil ZO graag door blijven voeden. Buiten dat: hij is bijna 6 mnd en krijgt dus wat vaste voeding/oefenhapjes. Dit wordt natuurlijk steeds meer, maar hoe houd je in hemelsnaam de komende tijd je productie op peil? Voor mijn gevoel moet ik echt minimaal 6x voeden om wat productie te houden, dus ik maak mijn zoontje ‘s avonds bv. nog steeds altijd wakker… Alvast bedankt voor jullie reacties 🫶🏼

één jaar geleden

Reactie op KarelG

Hi allemaal, Ik ga vanaf maandag weer werken (en dat vind ik best spannend ...
Ik kolf zelf 3x een half uur voor 2 flessen van 180cc. Mijn tips zouden zijn: check of je borstschilden de juiste maat zijn, masseer je borsten tijdens het kolven, kijk een serie of werk door als je een eigen kantoor hebt (ik merk dat dat soms beter werkt voor mij dan er op zitten wachten, dan neem ik daarna een wat langere pauze), kolf langer dan je voedingsmoment live zou zijn - ik voed vaak in 10 min maar heb met kolven wel het dubbele nodig Veel succes!

één jaar geleden

Reactie op KarelG

Mij helpt om de medela wat harder te zetten om tsr en als die er is zet ik hem zachter. Ik probeer goed om men adem haling te denken dat ik ontspan. En soms ook borstcompressie. Soms druk ik 1 of 2 keer op t plusje om het richting het einde wat harder te laten Kolven. Mij hielp het echt om in rustigere stand te kolven. Meer opbrengst.

één jaar geleden

Reactie op KarelG

Ik kolf nog steeds 4x per dag. Eerste sessie vaak 20-25 minuten, rest 15 minuten. Van de eerste sessie moet ik het namelijk hebben. Soms kolf ik 3x, maar durf nog niet structureel naar 3x te gaan. Ik kolf ook met de hands-free medela en gebruik de zaklamp van mijn telefoon om te kijken of de schilden goed zitten. Zodra de tsr er is schakel ik over naar het normale programma. Als ik geen melkstroom meer heb, dan helpt het vaak om even uit te zetten of af te koppelen en weer opnieuw met de tsr stand te beginnen. Let ook op de juiste maat borstschild. En voor mij werkt het goed om laag te beginnen en aan het einde nog wat harder. Lekker kopje thee erbij en wat scrollwn op m'n telefoon. Voeden doe ik zelf nog minstens 7x, ook nog vaak 2 voedingen in de nacht. Bij ons blijft (hopelijk) borstvoeding de hoofdvoeding tot 1 jaar en daarnaast de vaste voeding vanaf 6 maanden. Hiermee blijf ik dus op minstens 7 voedingen. Voor m'n productie geef ik haar ook altijd een droomvoeding zodra wij naar bed gaan en bij elke kik in de nacht leg ik haar ook even aan.

één jaar geleden

Dames, Ik geef nog uitsluitend borstvoeding aan ons meisje van 5,5 maand. Vast voeding starten we eind van de maand mee. Ze heeft nog dagelijks een poepluier. Nu valt mij op dat haar ontlasting de laatste tijd regelmatig wat dikker is, een soort pasta. Mosterdgeel en geen stukjes/vlokjes. Voorheen was het altijd mosterdgeel, dun en met stukjes/vlokjes. Weten jullie of dit normaal is?

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Dames, Ik geef nog uitsluitend borstvoeding aan ons meisje van 5,5 maand. ...
Oh en het stinkt ook best erg. Niet die 'zurige' lucht die het was toen het wat dunner was. Ze laat ook veel meer scheetjes en die stinken net zo erg.

één jaar geleden

Reactie op KarelG

Ik heb ook een kolf van Medela, de freestyle flex. Ik kolf 4 x op een dag, ook al krijgt mijn dochter soms maar 3 flesjes. Ze drinkt bij mij live namelijk altijd 4x op de tijden dat ik normaal weg van huis zou zijn, zo’n 10u op een dag. (7:40-18:00/18:15). Als ik ga kolven gaat het ‘s ochtends meestal het makkelijkste en ben dan vaak in minder dan 10 min wel klaar (soms zelfs in 4 min). Dat is denk ik eerder een uitzondering dan de regel. De latere momenten ben ik vaak langer bezig (max 15 à 20 min per keer). Ik moet mij echt ontspannen. Dus liefst kopje thee erbij, er voor gaan zitten. Sowieso drink ik een grote beker thee tijdens of na het kolven om de productie in stand te houden. De kolfstand zet ik in het begin niet te hoog. Ik kijk vaak iets van een serie, scroll door Instagram of kijk foto’s / filmpjes van mijn baby. De laatste twee sessies werk ik meestal door (neem dan iPad mee naar de kolfruimte). Bij mij ligt de piekdrukte van mijn werk echt in de middag en ik merk dat ik vaak zo onrustig word van die druk dat ik beter even door kan werken (dan kolf ik soms juist met meer gemak). (Ik werk in de zorg). Het was voor mij ook wel even zoeken wanneer ik het beste kon kolven qua timing op mijn werk en dat ik ook niet te veel afwijk van de normale drinktijden. Duurde wel een aantal weken voor ik een lekker ritme had. Wbt de formule, ik gebruik die eerlijk gezegd niet bij mijn kindje, maar we kijken gewoon wat ze wil drinken. We komen wel ongeveer zo uit op dit moment (7kg, 7 voedingen per dag). Ze krijgt flesjes van 100-130 cc, meestal drinkt ze 110 cc. (Dat is dan exact de formule bij 5 maanden 🤪). Laat je niet gek maken door de ml’s. Het kan veel per dag verschillen. ‘s ochtends kolf ik meestal meer dan ‘s middags. En bij mij verschilt het ook vaak nog erg per dag. Woensdag kolfde ik bijv totaal 530 cc en gisteren 400 cc. Wat mij helpt is dat ik weet dat ik altijd genoeg heb, omdat ik een deel uit de vriezer haal: Maandag (bij mijn ouders) krijgt ze 2 flesjes mee uit de vriezer (ontdooi ik de dag ervoor) aangevuld met verse melk van de donderdag ervoor. Woensdag is ze thuis bij mijn vriend en haal ik ook 1 of 2 flesjes uit de vriezer en de rest vers (wat ik maandag gekolft heb) Donderdag gaat ze naar de opvang en krijgt ze alles vers mee (4 flesjes van zo’n 120cc, altijd een overmaat) Bij de opvang en bij mijn ouders ligt een noodvoeding in de vriezer. Omdat ik altijd wat uit de vriezer haal en aanvul met verse melk heb ik altijd genoeg melk, ondanks dat ik misschien een keer een dagje wat minder kolf dan ze drinkt. De ene keer kolf ik wat minder dan ze die dag heeft gedronken, de andere keer wat meer. Wat ik te veel gekolft heb vries ik weer in. Ik maak mijn kindje ook bijna altijd nog wakker voor een voeding. Als ze 6 voedingen heeft gehad die dag dan wek ik haar sowieso. Als ze op 7 voedingen zit doe ik dat niet. Dit is afhankelijk of ze overdag 3 of 4 flesjes heeft gehad (bij de opvang drinkt ze altijd het minst in vergelijking met opa en oma en papa).

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Dames, Ik geef nog uitsluitend borstvoeding aan ons meisje van 5,5 maand. ...
Had mijn dochter een tijdje terug ook! Ook exclusief bv en zelfde leeftijd. Volgens mij is het erg afhankelijk van wat je zelf eet. Dat zurige klinkt als een tandje dat net doorgekomen is.

één jaar geleden

Reactie op meikenicolien

Had mijn dochter een tijdje terug ook! Ook exclusief bv en zelfde leeftijd. ...
Ik eet dus niks anders dan normaal, ben vrij simpel en eet veel hetzelfde😂 En dat zure wat ze had was heel normaal voor haar, is eigenlijk altijd zo geweest. Maar die lucht die er nu vanaf komt is niet best🙈 dacht misschien herkenbaar voor mensen en heeft het met de darmrijping te maken? Het lijkt namelijk wat vaster te worden. Ze lijkt er verder geen last van te hebben. Tandjes heeft ze nog niet en ook niet iets wat er op lijkt dat er één aankomt. Ze heeft wel alle symptomen voor tandjes gehad, maar die zijn ook allemaal weer weg🤷🏼‍♀️