1386 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Aznag

Nou ze weigerde opnieuw rechts (ze krijgt één borst per keer) dus ik heb ha ...
Doet me denken aan oorpijn. Zeker omdat ze de andere kant wel wil drinken. Neusspray (zoutoplossing) zorgt dat het slijm verdunt en makkelijker weg kan uit het middenoor.

één jaar geleden

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen… Op dagen dat ik werk, drinkt mijn dochter (6,2kg)op het kinderdagverblijf 4x 100 cc afgekolfde melk, volgens de LLL formule. Thuis geeft ze na een flesje geen extra hongersignalen. Op het KDV heb ik het gevoel dat ze 100 cc te weinig vinden, en volgens mij denken ze dat dat de reden is dat ze om de 2,5 uur drinkt - wat volgens mij normaal is voor borstgevoede baby’s. Dagen dat ze live drinkt, drinkt ze overigens ook om de 2,5 uur. Vandaag hebben ze haar extra melk van de vriezer voorraad gegeven. In totaal heeft ze 2x 100, 1x 120 en 1x 150 gedronken. Ze vroegen mij bij het ophalen het aantal cc op te hogen omdat ze om de 2 uur kwam en ook wakker werd uit haar slaapje vanwege honger. Ik kan het nu maar net bijhouden met kolven en ben bang dat ik straks te kort kom.. Hoeveel cc drinken jullie kindjes en hoevaak komen ze? Ik waardeer jullie input!

één jaar geleden

Reactie op n2022

Heeft iemand misschien een tip? Ik heb sinds vannacht enorm erge buikgriep. ...
Poeh wat pittig!! Kolf je alleen of bied je ook de borst aan. Als je ook de borst aanbied gewoon vaker aanleggen. Met ziekte is het normaal dat je productie een tikkeltje terug loopt. Je hebt dat ook met een flinke borstontsteking en als je de dagen erna weer vaker aan gaat bieden dan komt het altijd weer goed. Je kunt als je echt twijfelt powerkolven proberen. Google maar even maar het is ook belangrijk dat jij weer beter wordt! Veel beterschap.

één jaar geleden

Reactie op Cha-

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen… Op dagen dat ...
Met onze dochter was het ook even zoeken, maar het lijkt nu beter te gaan. Ik voed haar live vlak voordat ze gaat en meteen als ik haar ophaal (wonen 2 minuten van het kdv vandaan). Op het kdv drinkt ze nu rond 10-13-16 een flesje van max 130cc. Onze dochter is denk 7,5 kg nu. Ze krijgt haar flesjes therapeutisch gevoed en doet ong. 20-25 minuten over de fles. In het begin veel problemen omdat ze niet 'wilde' drinken. Toen de P speen vervangen voor maat 1. Toen dronk ze haar flesjes goed leeg. Nu bleek vorige week dat ze met maat 1 haar fles in 5 minuten leeg dronk en nog honger leek te hebben. Toen hebben ze haar ook bij gegeven, waardoor ze 180 heeft gedronken😱. Heb dus het idee dat het snel leeg drinken van de fles zorgt dat ze niet voldaan is en ook nog zuigbehoefte heeft. Nu weer de P speen erop en dat lijkt weer goed te gaan. Mocht ze wel te weinig hebben, dan merk ik dat in de avond. Dan haalt ze het bij mij weer in. Maar liever dat, dan teveel in één keer drinken. Dan krijg ik het straks niet meer bij elkaar gekolfd.

één jaar geleden

Reactie op Cha-

Oh boy daar gaan we weer met het kdv geneuzel want de (meeste) pm’ers hebben geen flauw benul wat ze met bv aanmoeten en vergelijken het met kv. Ik heb dit al zo vaak gehoord. 4x 100ml is keurig. De hoeveelheden per keer zijn ook keurig trouwens want met meer rek je het maagje op. Ik gaf 3x 100 mee met hetzelfde gewicht dus kan je nagaan. Voeden ze therapeutisch? Ik vind 100 ml in 1x zelfs erg veel dus je kunt porties opsplitsen gedurende de dag. Voeden ze met een slow flow fles of zit het er met 5 minuten allemaal in? Baby’s drinken niet 100ml om de 3 uur. Net zoals wij lusten ze soms een slokje, en soms een grotere hoeveelheid etc. Het zijn geen robots. Met deze leeftijd sabbelen ze ook vaak op een vuistje of vinger wat hoort bij de ontwikkeling ipv als hongersignaal. Als je gaat kolven op vraag van het kdv ipv op vraag van je kindje dan kan je dat niet bijbenen straks. No worries dus het ligt niet aan jou maar aan het kdv. Laat je niet in die hoek drukken ajb. Ik raad je aan om even te sparren met een lactatiekundige voor extra tips en een portie zelfvertrouwen want you can do this! Jij weet wat je kindje nodig heeft. Je kunt ook gratis een la leche league consultant bellen voor advies.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Oh boy daar gaan we weer met het kdv geneuzel want de (meeste) pm’ers hebbe ...
100% dit!

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Met onze dochter was het ook even zoeken, maar het lijkt nu beter te gaan. ...
Juist je hebt helemaal gelijk. Het snel leegdrinken van de fles zorgt inderdaad voor niet verzadigd zijn en zuigbehoefte.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Hier is de 130cc gebaseerd op de LLL formule. Dit is ook echt de max. die ze krijgt. Komt nu regelmatig voor dat ze minder drinkt. Komt ze dan binnen 3 uur weer, dan bieden ze eerst het restant van die 130 aan. Vaak is ze dan ook tevreden. Dus de 3 uur is een uitgangspunt, ze voeden ook op verzoek indien nodig. Over de hele dag op het kdv drinkt ze nooit meer dan 400cc

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Oh nee toch…, ik herken dit maar al te goed! Altijd de P-speen gebruikt op haar flesje, en toen beweerden ze dat ze te langzaam dronk. Thuis ontdekten we tot onze schrik dat er plotseling een fase 2-speen op zat! Ik hoop echt dat dit per ongeluk is gebeurd, maar het verraste me wel. De afgelopen week zijn we overgestapt naar de fase 1-speen om het kinderdagverblijf een soort van tegemoet te komen, maar nu ze om meer cc vragen ga ik dit volgende week ook maar weer terugdraaien. 😢😅

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Gelukkig doen ze bij de mijne niet zo moeilijk 😋 kreeg ook wel de vraag over de hoeveelheid maar inderdaad uitgelegd dat de hoeveelheden anders lagen dan bij kv. Bij ons varieert het van tijd die er tussen zit. Vaak is het slapen even spelen, dan voeding, weer even spelen en dan weer slapen, maar geen standaard tijden, hoewel ze vaak toch wel redelijk rond dezelfde tijdstippen zitten maar varieert ook tussen de 2,5 en 4 uur. Hier thuis overigens ook, alleen heeft meneer thuis nog moeite om 2 slaapcyclussen aan elkaar te draaien in zijn bed overdag. Wat jij zegt, gewoon je gevoel volgen 😊 Wij hebben het laatst iets opgehoogd naar 120 en dat gaat eigenlijk ook goed (mijn moeder had laatst zelfs per ongeluk 150 gegeven 🙈 dat was dus ook een helse nacht met veel krampjes). Ik kolf ook heel makkelijk snel te veel, en bij ons is het tegenovergestelde 😂😅 Hier gaat de fles (met speen 1) rustiger dan uit de borst omdat ik een snelle stroom en sterke tsr heb 😅 maar het moet idd ook niet meer worden want dan ben ik bang dat ik het ook niet bij gekolft krijg als ik moet werken.

één jaar geleden

Reactie op Cha-

Mijn dochter drinkt bij mij live meestal om de 2,5-3u. Bij mijn ouders drinkt ze meestal 4 flesjes van 100 en op de opvang 3 flesjes van 100-130. Ik vind dat ze daar eigenlijk sneller een flesje mogen geven ze doen nu om de 3u, mijn ouders elke 2,5u ongeveer net zoals bij mij. Mijn zoontje dronk veel meer bv in een flesje. Ik denk dat elk kindje gewoon anders is. Jij kent je kindje het beste. Misschien heeft ze wel zuigbehoefte omdat ze bijv niet bij jou is. Een fles met een langzamere speen kan dan misschien een oplossing zijn.

één jaar geleden

Reactie op Cha-

Oh nee toch…, ik herken dit maar al te goed! Altijd de P-speen gebruikt op ...
Ja het is zo lastig. Enerzijds wil je dat ze wel voldoende drinken, dus kom je het kdv tegemoet met een grotere speen. Anderzijds wil je ook niet dat het te makkelijk gaat worden, en je daarmee je borstvoedingsavontuur mogelijk om zeep helpt. Vandaag zat bij ons ook weer de maat 1 speen erop, maar dat heb ik door de vingers gezien. Ze is namelijk zo verkouden dat drinken bijna niet lukt. Nu hoorde ik hier eerder van een T speen voor de dr browns. Denk dat ik die ga proberen, want merk zelf ook dat de P soms te langzaam/moeilijk gaat. Wij hebben daar thuis alle tijd voor, maar op het kdv is dat wat lastiger. Dus hopelijk werkt die speen en is dat een mooie middenweg.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Dankjewel voor je aanmoedigende woorden! 🫶🏽 Ik zet sinds het begin een P-speen op de fles, dus ze deed altijd wel even over een flesje. Afgelopen week voor het eerst overgestapt op de fase-1 speen om het KDV een beetje tegemoet te komen, maar ik heb nu al spijt… Komende week ga ik het gesprek aan met de juffen, al vind ik dat best lastig to be honest, want ik wil ook weer niet belerend over komen. Jullie woorden geven me in ieder geval wat zelfvertrouwen! Ik zou het vreselijk vinden als ik het straks niet meer kan bijbenen…

één jaar geleden

Waren trouwens die berekeningen van lll niet het minimum wat ze binnen zouden moeten krijgen?! Niet het maximum? Ik meende dat iig laatst ergens in een borstvoedingforum op Facebook te hebben gelezen

één jaar geleden

Reactie op yvonneth90

Gelukkig doen ze bij de mijne niet zo moeilijk 😋 kreeg ook wel de vraag ov ...
Wat fijn dat ze zo met je meebewegen op het kdv!! 🙏🏻 Ik ben blij dat dit soort forumgroepen bestaan zodat je ervaringen uit kunt wisselen. Zo heb ik ook weer heel veel van andere ervaren bv moeders geleerd. Borstvoeden valt en staat met support en een vangnet. Laat dit nou net zo’n vangnet zijn. 🙏🏻🤍

één jaar geleden

Reactie op JE86

Doet me denken aan oorpijn. Zeker omdat ze de andere kant wel wil drinken. ...
Ja maar de huisarts heeft niets kunnen zien? 🤷‍♀️

één jaar geleden

Reactie op yvonneth90

Waren trouwens die berekeningen van lll niet het minimum wat ze binnen zoud ...
Het is volgens mij meer een richtlijn. Meer of minder is denk ik beide oké als je kindje goed groeit.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Ja het is zo lastig. Enerzijds wil je dat ze wel voldoende drinken, dus kom ...
Wat vervelend.. ik hoop echt dat het wisselen van die spenen per ongeluk gaat. Ik zou bijna met een marker haar naam op de speen willen schrijven, maar dat lijkt me nou ook niet echt verstandig..😅 Goeie van die T-speen, ik ga daar ook even naar kijken. Dank voor de tip 🙏🏽

één jaar geleden

Reactie op Cha-

Onze dochter lijkt juist minder uit de fles te drinken dan uit de borst. Vandaag heb ik haar om 08:00 gevoed, toen kreeg ze de fles om 11:00, rond 13:30, rond 16:00 en heb ik haar aangelegd toen ik thuis kwam rond 16:30 en dronk ze ook nog een beetje. Ze heeft dan in die 5 uur volgens mij ongeveer 250 op en verdeeld over kleine beetjes, want het waren zakjes van 120-130 maar die drinkt ze niet in een keer op. Ik had eerst de Lansinoh fles, nu de MAM fles met kleine speen erop, gaat wat langzamer, minder krampjes en ze is meer tevreden nu

één jaar geleden

Reactie op Riess

Onze dochter lijkt juist minder uit de fles te drinken dan uit de borst. Va ...
Ze is 21 weken nu trouwens :-) Weet niet precies hoe zwaar.. Begin december pas weer naar het CB