1386 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Poeh wat pittig!! Kolf je alleen of bied je ook de borst aan. Als je ook de ...
Men toe schiet reflex duurt wel een minuut of 5. Merk dat men zoon dat geduld niet heeft. Hoop vandaag weer een keer live te voeden als ik niet meer steeds moet spugen.

één jaar geleden

Zojuist bij de pre logopedist geweest en daar de T speen mee gekregen. Zij denkt ook dat dit een goede oplossing is, kunt dan ook nog een beetje spelen met hoe vast je de speen draait. Ze drinkt bij mij altijd 1 borst, soms 2 en is dan met ca. 5-7 minuten wel klaar en voldaan. Dus vermoeden is dat de P speen zo langzaam gaat dat ze er klaar mee is, maar eigenlijk nog niet voldaan. Dat idee heb ik zelf ook gehad. Die maat 1 vond zij ook veel te snel gaan. Dus hopelijk gaat het nu wel goed. Wel gaf zij aan de flessen op te hogen naar 160, want de kans is zeer aannemelijk dat ze ook zoveel bij mij drinkt. Haar curve buigt namelijk best flink af sinds ze naar het kdv gaat. Ze is afgelopen weken 50-75 gram per week aangekomen en daarvoor altijd 200-300 gram. Het is voor mij wel te kolven, want over 4x kolf ik 550-650cc en ze krijgt 3 flessen op het kdv. Ik vind het alleen best eng om meer te gaan geven, omdat je vaak verhalen hoort en leest dat baby's veel minder drinken dan die 130cc die ik nu geef en bv hoeveelheden anders zijn dan kv hoeveelheden. Daarentegen wil ik haar ook niet ondervoeden en dat idee krijg ik nu. Thuis leg ik haar vaak aan, maar heel vaak wil ze dan niet drinken en gaat ze lopen klieren😅 Het hele borstvoeden maakt me soms zo onzeker😔 ik weet nu echt even niet wat te doen.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Zojuist bij de pre logopedist geweest en daar de T speen mee gekregen. Zij ...
Ik zou even contact opnemen met een lactatiekundige en daar even je verhaal voorleggen 160 is veels te veel per keer. Daar zit de expertise vwb groei en curve! Een pre logopedist is niet iemand die expertise heeft in het gehele borstvoedingsplaatje en ik ben best lichtelijk geirriteerd dat ze jou met deze informatie naar huis stuurt. Niet de borstvoeding maakt jou onzeker maar de professionals om je heen.

één jaar geleden

Reactie op n2022

Men toe schiet reflex duurt wel een minuut of 5. Merk dat men zoon dat gedu ...
Ja dat klopt hoor ik had precies hetzelfde na mijn buikgriep en daarna borstontsteking. Het kost even tijd. Hongerige baby’s gaan drinken hoor. Houd vertrouwen in jezelf en in je lijf. Zolang jij de prikkel geeft aan je borsten dat je kindje drinkt bij jou (nu even wat minder dan normaal) gaat je productie niet zomaar stoppen. Je kindje werkt op vraag en aanbod dus als hij straks weer meer gaat vragen dan komt het wel. Wat bij mij hielp is kind aan de borst voor en tijdens het slaapje en samen op bed liggen. Dan maar even niet in eigen bed, jammer dan. Al slapend krijgen ze dan meerdere toeschietreflexen binnen en zo liggen we soms 2 uur. Ik een boek te lezen en hij te sabbelen/ drinken.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ik zou even contact opnemen met een lactatiekundige en daar even je verhaal ...
Daar heb je ook zeker gelijk in vwb de professionals. Heb namelijk ook al lactatiekundige gezien, fors voor betaald ook, veel aangehad, maar toen is ook bijna m'n productie om zeep geholpen😅. Ik wil eigenlijk met mindere hoeveelheden zorgen dat ze voldoende aankomt, dus zou zeggen vaker kleine hoeveelheden aanbieden. Alleen binnen de 2,5/3 uur hoeft ze gewoon echt niet. Moet zelf al moeite doen om aan 7 voedingen per dag te komen. Bied inmiddels ook een droomvoeding aan en bij elke kik in de nacht leg ik haar ook aan ('s nachts drinkt ze alleen niet). Dan nog komt ze maar zo weinig aan.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ja dat klopt hoor ik had precies hetzelfde na mijn buikgriep en daarna bors ...
Snap ik hoor maar omdat je zegt in je vorige bericht dat je nu helemaal niet meer weet wat je moet doen. Als het goed is dan is lactatiekundige zorg vergoed bij je zorgverzekering toch? Als dat zo is dan zou ik een consult bij Teddy Roorda aanvragen en anders een LLL consultant bellen voor gratis advies. Het is natuurlijk wel bijzonder dat ze zulke hoeveelheden drinkt maar niets aan komt.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Snap ik hoor maar omdat je zegt in je vorige bericht dat je nu helemaal nie ...
Ben ook zeker blij met je berichtje en ook heel blij met dit forum😁 hierdoor voel ik veel steun en begrip. Door de professionals krijg je vaak tegenstrijdige verhalen en dat maakt me dan weer helemaal onzeker. Vind het zelf ook gek van haar gewicht, daarom zoekende en verschillende professionals benaderd. Zorg wordt inderdaad vergoed, maar heb alle vergoeding al verbruikt. Wil er ook best voor betalen, dat is zeker het probleem niet, maar wil dan wel vooruit komen. Dat idee heb ik nu dus niet. Goede tip nog om contact op te nemen met LLL en ga ook eens kijken naar Teddy Roorda. Je zou haast denken dat er iets onderliggends aan de hand is, maar ik heb voldoende productie, zij drinkt in principe gewoon goed, oogt heel tevreden, voldoende luiers etc. Enige wat veranderd is, is dat ze naar het kdv gaat en sindsdien verkouden is. Wat ik nog zou kunnen doen is haar speen weg en meer laten tutten aan de borst. Dat deed ik nog wel toen ze zoveel per week aan kwam. Lijkt me alleen niet dat dat het grote verschil gaat maken, maar kan het altijd proberen.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Ben ook zeker blij met je berichtje en ook heel blij met dit forum😁 hierdo ...
Ja je hebt gelijk.. dat is ook echt zo. Iedereen zegt wat anders en ook vwb lactatiekundigen onderling. Het lijkt mij ook niet dat er iets onderliggends aan de hand is want zoals je zegt je productie is verder prima en ze is tevreden. Maargoed ik ben ook geen professional 😂 Hoe oud is je dochtertje? Tussen de 3-4 maanden hebben ze een (soms wel flinke) dip. Gebruik je daarnaast de who curve of de CB curve? Daar kan je ook een aanzienlijk verschil in zien trouwens. Mijn zoontje is nu 4 maanden maar die keldert ook flink nu terwijl hij vaak genoeg komt 🤷🏻‍♀️ Soms kan je er even geen peil op trekken. Belangrijkste is om ook je eigen gevoel te volgen.

één jaar geleden

Reactie op Aznag

Ja ze spuugt flink... Het leek even minder te zijn, maar nu toch weer meer. ...
Echt zo zielig! Hopelijk valt het mee bij je dochter..! Mijn dochter spuugt nu vooral veel tijdens een sprong. Dan echt hele golven en ook lange tijd na voedingen. Dus nu weer een periode van een aantal weken met flink spugen gehad lijkt nu iets beter te gaan

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Zojuist bij de pre logopedist geweest en daar de T speen mee gekregen. Zij ...
Dat onzeker zijn over borstvoeding is zó herkenbaar! Zeker de eerste drie maanden had ik dat heel erg. en nu ook weer hoor, met de combi werken, kdv, kolven, live voeden. Krijgt ze wel ‘genoeg’? Ik zelf put er vertrouwen uit door vooral goed naar mijn kindje te kijken. Is ze tevreden? Dat vind ik zelf (inmiddels) belangrijker dan hoeveel ze groeit want ik denk persoonlijk dat dat veel meer zegt dan hoeveel ze per week groeit. Mijn dochter is ziek geweest, ik ben zelf afgelopen maand ook twee keer goed ziek geweest en mijn dochter heeft nu de waterpokken én zit in een sprong met veel spugen. Ze komt dus niet zo veel aan maar dat vind ik ook niet zo gek. Haar lichaam is hard aan het werken tegen de virussen die ze over zich heen krijgt van het kdv en de sprong kost haar veel energie. Ik heb gelukkig een aantal keer contact gehad met een heel fijne lactatiekundige. Zij stelde me elke keer weer gerust. Ook zeker in de groei. Wat mij vooral bijbleef was ook dat ze zei dat een baby soms twee weken 0 gram aankomt en dan weer in een week 300 gram. En ik weet inmiddels van mijn dochter dat als ze echt honger heeft ze het echt wel op een schreeuwen zet. Dat zijn voor mij dan de dingen waar ik meer op let dan de weegschaal. Daarnaast is mijn dochter vrij groot geboren (4,1 gram). Ze groeit nu niet enorm snel maar aangezien mijn vriend en ik allebei niet groot zijn verwacht ik dat ze nu terug gaat naar haar eigen lijntje, omdat ze eigenlijk een vals hoog geboortegewicht had (ter vergelijking onze zoon van 3 was 3305 g en op -1 lijn). Zo heel verhaal.. vervelend soms hé dat professionals je dan juist onzeker kunnen maken? Gebeurt ook zo vaak bij het consultatiebureau. Mijn ervaring daarmee is dat die vooral veel kunstgevoede baby’s zien en dat dat echt niet te vergelijken is met bv.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ja je hebt gelijk.. dat is ook echt zo. Iedereen zegt wat anders en ook vwb ...
Ze is nu net 4 maanden. Ik gebruik de who curve, daar is het iets minder erg dan bij het CB. Fijn te lezen dat het herkenbaar is op deze leeftijd. Ik denk dat ik het maar even loslaat voor nu. Gebeurd ook veel momenteel qua kdv, virussen, flinke lengtw groeispurt en druk met haar ontwikkeling. Wellicht kan ik nog proberen om 4 voedingen op een dag aan te bieden van 100-120 bij het kdv. Maar die flessen van 160 laat ik even links liggen😅

één jaar geleden

Reactie op meikenicolien

Dat onzeker zijn over borstvoeding is zó herkenbaar! Zeker de eerste drie m ...
Dank voor je reactie en fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Het is wat soms, maar blij dat ik het al 4 maanden doe😁 Zo te lezen gebeurd er bij jullie ook veel. Wat je zegt van het harde werken is heel herkenbaar. Bij onze dochter gebeurd momenteel ook veel en idd ook meer spugen weer in deze sprong. Soms ook echt golven. Daarnaast kdv, verkoudheid, zelf ook ziek geweest, meer fles ipv live. Wij hebben gelukkig een heel fijn CB die pro borstvoeding is en ook aangaf me geen zorgen te maken over de curve. Weet ook niet waar mijn onzekerheid vandaan is gekomen, maar die afbuiging is mij onzeker gaan maken en vervolgens allerlei verhalen van buitenaf. Hier ook een vals hoog geboortegewicht van ruim 4 kilo. Haar laagste gewicht ligt op de middelste lijn, dus volgens mij mag ze daar nog naar afzakken en is ze nu dus op zoek naar haar eigen lijn.

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ja dat klopt hoor ik had precies hetzelfde na mijn buikgriep en daarna bors ...
Inmiddels al weer 3 keer live gevoed. Hoop dat het goed blijft men productie. En anders inderdaad vaker nakolven enzo. Echt zo vervelend zo ziek zijn en dan niet je kind kunnen verzorgen.

één jaar geleden

Hoi dames. Hoeveel goede plasluiers hebben jullie kindjes per dag?

één jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ik zou even contact opnemen met een lactatiekundige en daar even je verhaal ...
Over de hoeveelheid.. onze zoon krijgt nu flessen van 170. Hij drinkt ze op. Toen hij 120/130 kreeg (zoals volgens de website), was hij erg verdrietig en boos en bleef maar gillen om voedsel. Als ik hem aan legde dronk hij zo nog wat weg. Ook kwam hij anders na een uur al weer. Toen de flessen wat gaan ophogen. Moet wel zeggen dat hij op een +2 lijn zit vanaf z’n geboorte af aan. Hij groeit netjes volgens zijn eigen curve. Doordat hij erg beweeglijk is, vermoeden ze dat hij wat extra nodig heeft.

één jaar geleden

Reactie op Munkie

Dank voor je reactie en fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Het is wat ...
Ja hè alweer 4 maanden! Ik ben ook heel blij idd daarmee. Wat fijn dat jullie cb pro bv is. Ik heb daar gelukkig ook wel een fijne verpleegkundige die ook altijd zegt het zit wel goed met groeien etc. Maar die ook wel zei na 2 maanden misschien moet je er eens over hebben met je partner of je er zelf niet aan onder door gaat (terwijl ik absoluut niet wilde stoppen) en een arts die bij 1 maand zei: 12 voedingen op een dag is echt veel te veel hoor dat moeten er minder worden (ik dacht huh ze is 1 maand, ja 12 voedingen is veel, maar ook heel normaal!). Dus ik neem ze altijd met een korreltje zout ;) maar wel fijn te horen dat er ook goede cb’s zijn die ook goed kunnen ondersteunen. Lastig hè die onzekerheid! Ik had dat ook wel een tijdje vooral door dingen die ik las over kindjes die dan veel meer groeiden dan mijn eigen dochter. En we hebben ook echt een lastige start gehad waarbij mijn baby niet aan de borst kon drinken de eerste drie weken dus het heeft ook gewoon wat langer geduurd voor het makkelijker ging.

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Vind het lastig te zeggen omdat ik bijna nooit alle luiers van die dag verschoon maar als ik een dagje met haar alleen ben na elke (overdag)voeding wel een volle plasluiers dus zo’n 5 à 6 en dan nog de ochtendluier. Heel soms een paar dagen dat ze dan bijv 2 luiers wat minder zwaar heeft maar dan de opvolgende luier wel weer heel zwaar.

één jaar geleden

Reactie op n2022

Over de hoeveelheid.. onze zoon krijgt nu flessen van 170. Hij drinkt ze op ...
Klinkt inderdaad alsof die dat gewoon nodig heeft! Had ons zoontje ook hoor, die kreeg na een aantal maanden 160-200 cc weg. Onze dochter heeft tot noch toe Max 140 gedronken en drinkt meestal 100-130. Kan zo verschillen per kindje. Misschien heeft het ook nog te maken met de samenstelling van de melk, wateriger bijvoorbeeld zoals die ochtend voedingen

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Heb er niet altijd zicht op, omdat ik niet alle luiers verschoon. De dag dat ik zelf hele dag thuis ben heeft ze in de ochtend echt in flinke, daarna nog 5 a 6.

één jaar geleden

Reactie op Jalad

Verschoon vaak voor een voeding aan ivm reflux. Dus 6/7. Soms vaker als hij tussen door poept.