6 Reacties

MOD

één maand geleden

Hier een kindje dat bijt (alleen andere kindjes tijdens spelen bijv). Lastig want thuis doet ze het niet, alleen op de opvang. Gisteren kreeg ik al een nare opvang van een ouder😔 geen tips maar dus wel herkenning

één maand geleden

Je ziet vaak dat kindjes die dingen nog niet duidelijk kunnen maken een andere manier van communiceren zoeken. Mijn zoontje beet ineens, is nu gelukkig weer over maar niet leuk. Heb het niet gehoord op de opvang, maar toen hij hiermee begon wel genoemd en ook gezegd dat we dat niet goed vinden.

VRIEND

één maand geleden

Helaas hoort het erbij. Zeker als kinderen nog niet goed kunnen communiceren en dus niet duidelijk kunnen maken wat ze willen plus dat ze heeeel veel emoties voelen maar nog niet goed om kunnen gaan met al deze grote emoties. Hier slaat ze vanaf 9 maanden en bijt ze vanaf 1 jaar ongeveer. Is nu vele malen minder gelukkig. Telkens benoemd dat ik begrijp dat ze boos/verdrietig is maar dat slaan niet helpt. Kijken of ik haar kan helpen op dat moment met iets wat niet lukt. En benoemen wat ze wel mag doen. Met slaan is dat bijvoorbeeld aaien. En met bijten heb ik op een gegeven moment een bijtelling gekocht voor haar en als ze mij dan beet dan gaf ik die en zij ik hier mag je in bijten niet in mama. In de situatie met andere kindjes zou ik hem vertellen dat je ziet dat hij het vervelend vind dat er andere kindjes aan hem zitten. Maak dit ook duidelijk naar de andere kindjes. Schijnbaar wilt hij gewoon niet aangeraakt worden maar dit kan hij nog niet vertellen. Wel vertellen dat slaan niet de bedoeling is maar bijvoorbeeld leren zijn hand uit te steken en stop te zeggen. Met bijten ook wel echt eens flink boos geworden want doet ook gewoon echt heel veel pijn en ze heeft ook weleens in mijn gezicht gebeten. Niet echt het gevoel dat dat echt hielp. Maar was ook echt puur emotie toen. Ze weet inmiddels prima dat het niet de bedoeling is. Buitenshuis heeft ze het nooit gedaan. Ze slaat nu alleen zichzelf of bijt op haar eigen vingers als ze boos is.

VRIEND

één maand geleden

Reactie op MomAy

Helaas hoort het erbij. Zeker als kinderen nog niet goed kunnen communicere ...
Bijtelling is bijt ketting..

één maand geleden

Mijn zoontje deed dit ook. Bij ons hielp leren aaien heel goed. Aai boekjes halen en alles aaien. Vooral uitleggen dat handjes er zijn om mee te aaien. Benoemen wat wel mag! Bij mijn dochter meteen de eerste keer ook benoemd dat je enkel mag aaien. Die heeft daarna nooit meer geslagen. Aait me wel vaak uit het niets :)

één maand geleden

Hier weet ik inmiddels welke momenten ik kan verwachten dat ze evt gaat slaan. Wanneer ik ze naar bed breng heeft ze even zo'n moment omdat ze dan niet meer mag spelen bijvoorbeeld. Dan draag ik haar beetje laag op mijn heup zodat ze mijn gezicht niet raakt en probeer ik haar af te leiden. Ze zit zichzelf dan eventjes in de weg en ik leg dan rustig uit waarom ze naar bed gaat en dat ze me mag aaien. Inmiddels slaat ze gelukkig bijna nooit meer, maar ik ben er wel alert op. Gewoon rustig blijven praten en uitleggen wat je doet en waarom. Dat slaan niet mag, maar aaien wel. Het gaat echt vanzelf over zolang je consequent bent.