Onze kleine meid is al vanaf het begin een ontzettende pittige tante met een sterke eigen wil. Bij de geboorte tilde ze direct zelf haar hoofdje/nekje op en kon haar hoofdje ook lang tillen en bleef maar rondkijken en wakker uren na de bevalling. Super alert en ook absoluut niet willen slapen.
Ze is nu 15 maanden en ze is altijd heel temperamentvol geweest. Ze heeft altijd heel weinig slaap nodig gehad (lees soms helemaal niet slapen als baby al, max slaapjes van een half uur, 鈥榮 nachts heel veel wakker). Ze heeft het ook echt niet nodig lijkt het en wil alles meekrijgen. Ze heeft vanaf het begin ook al een hele sterke eigen wil. Weet precies wat ze wil en niet wil en uit dit ook. Weet ook precies hoe ze alles wil. En qua ontwikkeling loopt ze ook behoorlijk voor op alles wat het ook moeilijk maakt. Veel frustratie omdat ze geen geduld heeft, meer wil dan ze kan en echt alles maar dan ook alles zelf wil doen. Het liefst doet ze echt alles zelf ook de dingen die ze echt nog niet kan. Maar alles liever dan hulp 馃槀. We hebben al de nodige uitdagingen gehad.
Maar sinds een paar weken is het echt heel pittig. We kunnen niks met haar beginnen soms. Ze wil dus alles zelf doen en als je ook maar 1 keer ergens mee probeert te helpen of het overneemt omdat het soms niet anders kan dan krijgt ze echt extreme tantrums. Ze is dan gewoon bijna een gevaar voor zichzelf. En als ze iets moet doen waar ze het niet mee eens is hebben we ook een probleem.
Aankleden lukt bijna niet, naar bed niet, jas en schoenen aan niet, ik de kinderwagen en auto niet, eten wil ze meestal niet terwijl het zo鈥檔 makkelijke eter was. Alles is een strijd.
Ik probeer heel erg om kalm te blijven en haar gevoel te valideren en vooral in verbinding te blijven en te kijken naar wat ze nodig heeft. Ik probeer heel erg een middenweg te vinden tussen haar zelfstandig maken en het gevoel van regie en eigen keuze geven en daarnaast consequent zijn en begrenzen. En ik denk eigenlijk dat we meestal al best goed aansluiten. Ik herken het ook van mezelf dus ik kan me ook goed inleven.
Maar toch zijn tips of ervaringen van anderen wel even fijn en welkom want jeeeemig wat intens is dit zeg.