19 Reacties

2 jaar geleden

Bij mij op de rekening komt het geld straks binnen, omdat ik ook de kosten draag vd luiers, enz. Daarnaast heb ik een spaarrekening geopend voor de baby waar iedere maand een x bedrag heen gaat.

2 jaar geleden

Wij hebben het startbedrag dat we krijgen doorgestort naar ons kleintje zijn rekening, een mooie start om te sparen vonden wij 😃

2 jaar geleden

Komt op onze en of en daarnaast spaarrekening die overschakelt naar normale rekening voor de eerste en strak de 2e ook. Daar gaat elke maand 100 euro in. Heb daarnaast ook nog beleggingen als extraatje als ze groter zijn.

2 jaar geleden

Wij openen een rekening op onze namen. Je mag namelijk niet aan het geld indien er toch echt iets heel belangrijk zou zijn, maar je kind kan ook heel moeilijk aan haar geld tot ze 18 is. Je kan als ouder ook geen beleggingen doen op de rekening van je kind. Buiten beleggingen die absoluut niet renderen. Dus wij houden alles voor het kleintje op een aparte rekening op onze namen en ze krijgt het normaal pas vast op haar 25ste zodat ze een cent heeft om te starten. En op deze manier kunnen we ook in indexfondsen etc beleggen.

2 jaar geleden

Reactie op plientje08

Wij openen een rekening op onze namen. Je mag namelijk niet aan het geld in ...
Het is meer gewoon een eigen rekening waar het dan opgestort wordt. Ik heb begrepen dat dit ook kan met kinderbijslag/kind gebonden budget. Het is ook niet om te beleggen maar gewoon om het apart te houden van onze rekening. En zover mij bekend is kan je met een bank ook afspraken maken en gewoon normaal bij het geld zoals we bij onze eigen rekeningen ook kunnen.

2 jaar geleden

Wij hebben een Rabo Regenboogrekening geopend voor de eerste. Hierop wordt verjaardagsgeld gestort en regelmatig het geld dat we krijgen v/d kinderbijslag als we dat kunnen missen die maand. Voor haar gaan we precies hetzelfde doen.

2 jaar geleden

Reactie op Suusjepluusj

Komt op onze en of en daarnaast spaarrekening die overschakelt naar normale ...
Ik dacht puur om het apart te houden voor het kind. Het is niet dat we willen gaan beleggen maar puur zijn/haar rekening hebben waar dit geld uitkomt. Het is immers voor het kind bedoeld en zo heb je in onze ogen veel meer inzicht. Het zou dan ook gewoon een normale rekening worden (junior rekening)

2 jaar geleden

Reactie op filledefleur2707

Wij hebben het startbedrag dat we krijgen doorgestort naar ons kleintje zij ...
Dus een aparte rekening voor de kleine? En mag ik vragen bij welke bank?

2 jaar geleden

Reactie op ChristinaLCM

Bij mij op de rekening komt het geld straks binnen, omdat ik ook de kosten ...
Sparen doen wij sowieso ook al met een x bedrag per maand. Maar we wouden een rekening waar bijvoorbeeld de kinderbijslag komt zodat van die rekening ook kosten voor de baby van betaald kunnen worden. Puur om ook meer inzicht te hebben.

2 jaar geleden

Reactie op LiefsMandy

Wij hebben een Rabo Regenboogrekening geopend voor de eerste. Hierop wordt ...
En kan je gewoon normaal bij deze rekening of is dat lastig? We zaten zelf ook te denken aan de rabobank. Maar dan als normale betaalrekening voor de 'onkosten' van onze kleine spruit.

2 jaar geleden

Reactie op LiefsMandy

Wij hebben een Rabo Regenboogrekening geopend voor de eerste. Hierop wordt ...
Wij hebben ook de regenboogrekening, bevalt goed en gaan het nu bij de 2e ook weer zo doen. Hier kunnen wij trouwens gewoon geld op en af halen, er af is niet nodig geweest. Maar las een andere reactie waarbij dit dus bij andere banken misschien niet kan.

2 jaar geleden

Reactie op 1992RMA

Wij hebben ook de regenboogrekening, bevalt goed en gaan het nu bij de 2e o ...
Precies! Echt tevreden.

2 jaar geleden

Reactie op plientje08

Wij openen een rekening op onze namen. Je mag namelijk niet aan het geld in ...
In principe heb je als ouder (wettelijk vertegenwoordiger) vrije toegang tot de rekeningen van je kind totdat ze 18 worden, ook als de rekening op naam van je kindje staat. Het geld wat op deze rekeningen staat wordt ook bij je eigen vermogen geteld voor de aangifte bij de belastingdienst. Op het moment dat je kindje 18 wordt, worden de rekeningen op zijn of haar naam in je eigen internetbankieren verwijderd en is je kindje de enige die de rekeningen nog kan inzien/beheren, tenzij hij/zij besluit een volmacht af te geven aan een van de (of beide) ouders. Al het vermogen op de rekeningen kan en mag hij of zij dan ook gewoon besteden, ookal had je er als ouder een ander doel voor. In principe kun je als ouder de dag voordat hij of zij 18 wordt het geld dus nog overboeken naar je eigen rekening om dit te voorkomen, maar hou er dan wel rekening mee dat dat eventueel tot vervelende situaties kan leiden. Als je ervoor kiest om op je eigen naam te sparen en je wil het vermogen overdragen na hun 18de verjaardag, dan moet je rekening houden met eventuele schenkbelasting als het bedrag groter is dan de op dat moment geldende vrijstelling. Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat de bedoelingen zij met het geld. Wij hebben voor alle kinderen een regenboogrekening geopend waar we maandelijks op sparen en waar hun verjaardagsgeld en spaarpotjes op gestort worden. De bedoeling is dat ze vanaf een jaar of 15/16 toegang krijgen tot die rekening, zodat ze weten wat erop staat en we kunnen zien wat er mee gebeurd (als we denken dat ze er mee om kunnen gaan tenminste). De kinderbijslag voor alle kids sparen we in aparte spaarpotjes op onze eigen spaarrekening en is bedoeld voor grote uitgaven zoals rijbewijs, studie etc.

2 jaar geleden

Ja wij hebben ook een Rabo regenboogrekening. Elke maand een standaard bedrag + geld wat ze spaart in haar eigen spaarpotje met kleingeld. En dan nog verjaardaggeld en als ze een keer wat krijgt van opa’s en oma’s! Voor de andere meid openen we er ook 1 als ze geboren is.

2 jaar geleden

Reactie op Anika94

In principe heb je als ouder (wettelijk vertegenwoordiger) vrije toegang to ...
Hier in België is het niet wettelijk om aan de rekening van je op kind genoemde rekening te kunnen. Het is ook niet wettelijk om te beleggen in aandelen met die rekening dan. Je kan kijken wat erop staat als ouder, maar je kan er niet aan. De bedoeling is ook niet dat we eraan kunnen, maar we willen er wel aankunnen als ze zelf op haar 16e ofzo een brommer of iets dergelijke wilt kopen. Het is ook de rekening die wij als buffer willen hebben als er met ons iets zou gebeuren zodat ze wel kan studeren etc. 🙃 De schenkbelasting kan je heel makkelijk omzeilen door in kleinere bedragen altijd te storten. Dat is dan weer wel wettelijk 🤷🏻‍♀️ en het geld dat op onze rekeningen staat, wordt niet op de belastingen als vermogen aangeduid… dat willen ze wel gaan doorvoeren, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd hier 😊 wat je wel in België hebt is dat je vermogensbelastingen betaald op je aandeelportefeuille, maar dat is wel pas boven 1 miljoen euro in aandelen etc…😅 ik weet natuurlijk niet hoe de regelgeving in Nederland is omtrent alles… 😊

2 jaar geleden

Reactie op MelanieJR

Het is meer gewoon een eigen rekening waar het dan opgestort wordt. Ik heb ...
Hier in België kan dat dus niet jammer genoeg. Daarmee dat wij de rekening openen op onze eigen naam ipv ons kindje zoals we eerst wilden doen.. 🤷🏻‍♀️

2 jaar geleden

Wij openen een spaarrekening zodra hij geboren is bij onze eigen bank en deze is gekoppeld aan onze rekening, dus ik zie hem standaard in m'n bankapp. We sparen hier zelf op (vaak kinderbijslag en ook een vast bedrag per maand). En de opas&oma's storten hier ook geld op bij verjaardagen, seizoenen en de ander elke maand een bedrag. Ons idee is wel dat wij dit in beheer houden. Ik ben ook niet van plan dit op zijn 18e hupsakee te geven, maar liever gebruik ik het dan voor zijn rijbewijs, eerste huisje, huwelijk etc. Af en toe nu als hij iets duurs wil, heb ik het hier van betaald. Dus zo gaan we er een beetje mee om.

2 jaar geleden

Reactie op MelanieJR

Sparen doen wij sowieso ook al met een x bedrag per maand. Maar we wouden e ...
Bij abn kon ik gratis een spaar en betaalrekening openen. Je zou dus ook een betaalrekening kunnen openen en ik kreeg hier ook een pasje bij. Zo houd je het wel inzichtelijk. Maar bij ons gaan alle kosten gewoon op de grote hoop en houd ik niet apart bij hoeveel we aan de kinderen uitgeven. Sowieso veeeeeel meer dan de kinderbijslag.

2 jaar geleden

Als je een aparte rekening wilt openen om de kosten zoals luiers, kleding en dergelijke te betalen dan kan je het beste een extra betaalrekening op je eigen naam openen en deze daarvoor gebruiken. Daar zit dan ook een normale betaalpas bij. Als het om sparen gaat dan kun je dat eventueel wel op een rekening op naam van het kind doen. Wij hebben voor onze oudere kinderen spaarrekeningen bij ABN Amro met een soort bewindvoerdersregeling waardoor de spaarrekening van de kinderen is zodra ze 18 zijn, niet te voorkomen, maar ze er pas gebruik van kunnen maken als ze 21 zijn. Tot die tijd is het in principe geblokkeerd. Ik weet niet of ze deze rekeningen nog aanbieden.