10 Reacties

2 jaar geleden
Volgens mij is het voornamelijk dat je niet weet wanneer je eerste menstruatie weer zal zijn en je dus 2 weken daarvoor al vruchtbaar bent. Dus dat je niet denkt van "ooh ik ben nog niet ongesteld geweest dus niet vruchtbaar" zegmaar. Ik denk dat er vooral daarom gezegd wordt dat je moet uitkijken vlak na de bevalling want je weet gewoon niet wanneer je dan weer voor het eerst ovuleert. Wat betreft borstvoeding weet ik het niet zo goed 🤷🏻♀️

2 jaar geleden
Reactie op Ieske16
Je bent even goed vruchtbaar als je borstvoeding geeft, ondanks dat je niet ...
Ja maar alleen tijdens de eisprong voor de eerste menstruatie en die was pas na 14 maanden. Dus ik was niet al die 14 maanden vruchtbaar elke maand.

2 jaar geleden
Reactie op Bjw94
Volgens mij is het voornamelijk dat je niet weet wanneer je eerste menstrua ...
Ja precies, maar dan ben je toch niet "extra" vruchtbaar lijkt mij? Al helemaal niet omdat de kans op eisprong klein is zo snel na bevalling als je fulltime borstvoeding geeft op verzoek...

2 jaar geleden
Reactie op natuurlijkemama
Ja precies, maar dan ben je toch niet "extra" vruchtbaar lijkt mij? Al hele ...
Jawel, je bent extra vruchtbaar. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het is echt zo. De kans dat je vlug zwanger raakt is stukke groter als normaal. Je hoort het ook vaker bij koppels die moeite hebben om zwanger te raken. Dan lukt het jaren niet, is er hulp bij nodig. En opeens na de 1e zwangerschap wordt de 2e na een spontane bevruchting aangekondigd.

2 jaar geleden
Het geld zéker ook voor als je borstvoeding geeft, alleen je hebt dan inderdaad vaker dat je menstruatie later komt. Het nadeel is dat eerst de eisprong komt en dan de menstruatie dus je weet simpelweg niet wanneer je weer vruchtbaar bent. En vorige keer was het dus lang voor het kwam maar het kan ook zijn dat jet nu al met 3m bvb komt.

2 jaar geleden
En ik weet idd dat artsen ook zeiden dat je extra vruchtbaar bent maar de reden ben ik ook kwijt, maar is vast te Googlen.
Hetzelfde geldt bvb ook bij een abortus wat we jaren geleden hebben meegekregen bij een pleegzus.