15 Reacties
4 maanden geleden
Ik lees even mee, ondanks normaal gezond eten en veel water drinken is er hier ook nog niks af... enkel maar aangekomen. Na bevalling was ik blij met instant 6 kilo eraf vergeleken voor zwangerschap. Maar sta nu op plus 10
4 maanden geleden
Heb je een smart Watch? Dan kun je precies zien wat je verbruikt. Heb je dat niet, moet je even googelen op de Harris benedict formule. Die berekend dan je calorie behoefte. Als je dan een tekort aanhoud van tussen de 100/500 calorieën onder je onderhoud behoefte (dus niet onder je BMR) dan val je af. Met 500 kcal tekort gaat het uiteraard sneller. Je moet ongeveer 7700 kcal minder eten om een kilo af te vallen dus dan kun je zo de dagen berekenen die je in een tekort moet eten.
Verder belangrijk om 1,8-2 gram eiwit te eten per kilo lichaamsgewicht bij afvallen. Dit vult ook goed waardoor je minder honger hebt gedurende de dag.
En uiteraard verspreid over de dag voldoende eten, dit voorkomt snaaibuien in de avond.
En vergeet niet, afvallen is lastig; het is 80% mindset en 20% voeding. Gun jezelf de tijd om af te vallen want in een maand zie je nog niet verschil. Ik ben nu in zes maanden tijd ongeveer 6,5 kilo afgevallen en voel mij zoveel beter 😊 en uiteraard zitten er dagen o weken tussen dat het minder goed lukt, maar dat geeft niet. Consistency is key🥰
4 maanden geleden
Reactie op melaniesj95
Heb je een smart Watch? Dan kun je precies zien wat je verbruikt. Heb je da ...
Enige is dat dat je je calorieën wel moet gaan tracker met bijvoorbeeld My fitness pal. In het begin even uitvogelen, ik probeer m’n ontbijt lunch en tussendoortjes hetzelfde te houden en ongeveer 700 calorieën voor het avondeten.
En meer bewegen helpt ook want dan heb je wat meer rek met eten 😊 vaak eten we namelijk toch meer dan we denken
4 maanden geleden
Reactie op 1995_
En qua eten? Eet je gewoon alles?
Ja ik eet alles, zolang ik maar op mijn eiwitten let. Als ik chips of patat wil eten bijvoorbeeld, houd ik daar overdag rekening mee 😊 immers 2000kcal aan chips of 2000kcal aan sla blijft 2000kcal, alleen zal de sla meer vullen omdat het qua hoeveelheid veeeeeeel meer is 😄. Dus groente extra eten helpt wel voor het volle gevoel. Ik kan op een goed gevulde pasta met sla salade veel langer doortrekken dan op broodjes kipfilet bijvoorbeeld
4 maanden geleden
Afvallen na de zwangerschap is zo lastig, maar die knop omzetten is al stap 1. Bij mij was het de skibroek die een week lang veel te strak zat.
Sinds maart ben ik gaan letten op mijn voeding: 3 goede maaltijden per dag, gezonde tussendoortjes als in snacktomaatjes/komkommers/worteltjes en na het avondeten niks meer snaaien. Ook heb ik elke dag de stappenteller weer om en heb ik met vriendinnen afgesproken dat we op vrije dagen 10.000 stappen zetten en dit als bewijs naar elkaar doorsturen op die dagen.
Soms heb ik er echt geen zin in, maar het is een goede trap onder mijn kont omdat de vriendinnen het ook doen en ik niet achter kan blijven.
Zo ben ik in 5 maanden tijd iets meer dan 6 kilo kwijt geraakt zonder voor mijn doen een ingrijpend dieet wat ik allang niet meer had volgehouden.
4 maanden geleden
Hoe ik op mijn gewicht blijf:
- In de week 80% gezond 20% iets minder gezond zoals een patatje, chips of wijn.
- Geen koek, snoep.
- Niet elke dag brood
- Elke dag lopen tussen de 7.000 en 10.000 stappen en heb soms ook wel eens een ‘luie dag’ al is mijn dochtertje 12 kilo en heel druk dus ben altijd wel bezig 😂 + ik werk 2 dagen in de horeca voorheen altijd 6.
- Ik eet s’ochtends niet al jaren. Puur omdat ik geen honger heb nu heet dit intermittent fasting denk ik? Veel van mijn vriendinnen doen dit maar geen idee hoe dat verder werkt.
- Meestal doe ik 1 tot 2x in de sporten
Wat denk ik vooral belangrijk is om iets te doen wat jij vol gaat houden!
4 maanden geleden
Ah herkenbaar en frustrerend hè? Ik kwam erachter dat ik overdag te weinig at. (en dan s avonds ging snaaien). Ik zet nu bewust herinneringen om te eten en heb het eerst qua hoeveelheden uitgemeten in de voedingsmeter app. Daarnaast, hoe slaap je? Ik merkte dat zolang mijn zoontje nog heel vaak s nachts kwam voor een slokje en ik de hele nacht "daar ook op lag" en nu sinds kort echt ga slapen en wel merk of ik wakker moet worden voor een bv moment, dat er nu meer rust in mijn lijf is en daardoor lijkt het langzaam weer verder te gaan met afvallen. En... Super stom cliché en dooddoener maar je geeft nog BV! Dat is geweldig. Geef je lijf wat credits (dit probeer ik bij mijzelf ook te doen en wat liefdevoller te kijken. Helpt wel in mijn gevoel erover)
4 maanden geleden
Heeii heel herkenbaar ik was voor mijn zwangerschap 68 kilo (ben 170 cm) dus niet mega slank maar ook niet heel erg te zwaar, tijdens mijn zwangerschap ben ik 100 kilo geweest en na eerste 3 maanden 88 kilo ...
Nu is mijn kleine een jaar en afgelopen half jaar ben ik bewust gaan worden van wat ik allemaal eet, hoe ik beweeg..
Afvallen is soms moeilijk ik weeg nu 76 kilo nog niet optimaal mezelf maar toch
Dingen die ik doe voor afvallen zijn:
Overdag 2 eetmomenten en 2 snack momenten
Na 8 uur niks meer eten want dat is meestal ongezond bij mij (chips, snoep).
In de eetmomenten eet ik eten waar ik echt vol van zit met lage calorieën denk aan kwark, Skyr, gevulde wraps
Aangezien tijd voor sporten zo naar is geworden probeer ik elke dag een stappen doel te halen daarvoor heb ik een stappenteller gehaald.
Ik eet veel maar blijf onder een calorie tekort van 1400 hierdoor val ik goed af.
De vakantie waren even een killer voor mijn motivatie maar zoek je kracht en doorzettingsvermogen en trakteer jezelf als je een doel heb bereikt (1/2 kilo afgevallen) want ja volhouden met een kleine is soms moeilijk .... Succes je kan het ❤️❤️💪💪
4 maanden geleden
Reactie op Leuntjee
Heeii heel herkenbaar ik was voor mijn zwangerschap 68 kilo (ben 170 cm) du ...
Dat is wel erg laat in calorieën😮💨Meestal zit het rustverbruik rond de 1500 bij vrouwen afhankelijk van of je veel sport.
Probeer niet onder je rust verbruik te gaan zitten want daar gaat je metabolisme niet beter van worden en je hebt praktisch geen energie om te leven aangezien je rustverbruik gebaseerd is op de hele dag in slaapstand zijn. Plus het nadeel dat als je weer ‘normale hoeveelheid” gaat eten is de kans groot dat je weer aankomt. Been There done that helaas 😕
4 maanden geleden
Is bij mij ook moeilijk. Ik ben 18kg bijgekomen tijdens mijn zwangerschap. De eerste maand na de bevalling ben ik gelukkig weer 10kg kwijtgeraakt. Maar daar blijf ik nu zo wat op zitten. Dat ik niet meer helemaal op mijn gewicht van voor de zwangerschap ga geraken wil ik nog accepteren, maar zou toch ook nog 5-7kg kwijt willen. Ben al een tijdje terug aan het sporten, maar lijkt daar niet zo veel effect op te hebben. Ik eet evenwichtig, maar mss eet ik te veel. Hoe meer ik echter bezig ben met minder te moeten eten, hoe meer ik precies wil eten 😢
4 maanden geleden
Reactie op melaniesj95
Dat is wel erg laat in calorieën😮💨Meestal zit het rustverbruik rond de 1 ...
Heeii dankje dit was aanbevolen met bmr maar dat is waar.. ik probeer erbij te ontbijten om kcal beetje meer te krijgen maar ik krijg sochtends geen hap door men keel , heb ook een beroep waar zitten makkelijk gaat en dit werkt voor mij op lange termijn het beste heb ik gemerkt, ik neem nu wel proteïne shakes niet echt voor sporten maar voor het kcal van het ontbijt aan te vullen voor 12 uur komt er gewoon geen hap in sinds de zwangerschap word daar zo misselijk van, maar dankje ❤️ik ga binnenkort even langs een diëtist aangezien hun veel meer verstand ervan hebben dan ik 🙈🥲
4 maanden geleden
Hi! Wat vervelend en herkenbaar!
Dit is mijn 3e kindje en bij alle 3 heb ik lang borstvoeding gegeven. Ik ben in mijn zwangerschappen best veel aangekomen, maar het lukte niet goed om af te vallen, ondanks bewegen en gezond eten.
De opmerkingen dat je door borstvoeding veel afvalt vind ik ook altijd heel irritant.. dat is dus niet voor iedereen zo.
Bij mij is het denk ik.iets hormonaal en pas nadat ik stopte met borstvoeding, ging het ineens hard met de kilo's eraf
Desondanks blijf ik nu borstvoeding geven tot mijn kleintje niet meer wil of tot 2 jaar. Ik vind het belangrijker om.bv te geven dan om af te vallen.
Wat wel helpt is je valkuilen kennen. Als ik overdag weinig ga eten, dan ga ik eind van de middag enorm snoepen en volproppen. Dan heb je eigenlijk voor niks de hele dag honger geleden.
Wat ik nu doe is
- elke dag halfuur bewegen. Thuis voor de tv (grow with jo) of wandelen met mijn Kids
- 3 maaltijden per dag plannen en ik probeer weinig koolhydraten te nemen. (Ontbijt yoghurt, tussendoor fruit, lunch omelet en avond kip en salade). Op deze manier kan ik ook makelijk voor mijn gezin wel.koolhydraten toevoegen (bijv omelet met brood voor hun en naast de salade en kip frietjes of aardappeltjes voor hun)
Succes! En wees lief voor jezelf. Je lichaam heeft een topprestatie geleverd. Een mooi kindje op de wereld gezet en ook nog borstvoeding kunnen geven!