27 Reacties
3 jaar geleden
Hee,
Ik had 0.1 te hoog en heb al zwangerschapdiabetes.. moet nu 1 keer per week thuis prikken en een voedingspatroon aanhouden.
Ben bang dat je dat ook moet gaan doen als ik dat zo lees...🥴 Heel veel succes X
3 jaar geleden
Hee! Bij mij hetzelfde, nuchtere waarde was bij mij 5.3 maar omdat ik bij mijn vorige zwangerschap ook zwangerschapsdiabetes heb gehad wordt het nu ook zo beoordeelt. Zelf weinig last van, zolang ik mijn eetgedrag maar beetje in de gaten houdt. Voor nu zou ik niet te veel over stressen!
3 jaar geleden
Als je nog geen diagnose "zwangerschapsdiabetes" hebt dan moet je de normale waarde hanteren zo is mij altijd uitgelegd. Dus nuchter onder de 6.1.
op het moment dat je wél de diagnose zwangerschapsdiabetes hebt dan hanteren ze strengere waardes, namelijk de nuchter van onder de 5,3.
Bij de reguliere test, OGGT, moet je nuchter onder de 6.1 zitten, dan mag je de test doen en moet je 2 uur na het drinken van de glucose onder de 7,8 blijven. Dan is er niks aan de hand.
Wellicht heb je hier wat aan :)
3 jaar geleden
Ik heb een vraag los van je topic...
Word het bloed met een vingerprik afgenomen of echt zoals dat standaard bloedprikken..? Ik zoek al een tijdje op het internet hierover en krijg geen duidelijkheid. Ik ben dood bang voor naalden en zie het niet zitten dat ze 2x mn arm lek prikken🥺
3 jaar geleden
Reactie op Da-MinnieMouse
Word het bloed met een vingerprik af ...
Mijn verloskundige gaf aan dat het middels een vingerprik gaat. Dat heeft ze nog eens extra gecheckt omdat ik ook doodsangsten uitsta voor naalden. Internet is niet heel duidelijk inderdaad. Ondanks de vingerprik zie ik het overigens nog steeds niet zitten om de test te doen hoor…
3 jaar geleden
Zo te lezen gaat het overal anders. In het st jansdal is het 2 echt bloedprikken. (Is ook een andere en betrouwbaarder waarde dan vingerprikken) dus nuchter bloedafname uit de arm en 2 uur na het drankje ook weer.
Maar lees hier ook 1 uur naar het drankje. De protocollen zijn nogal verschillend geloof ik 😅🤣
3 jaar geleden
Reactie op Da-MinnieMouse
Word het bloed met een vingerprik af ...
Ik moest nuchter bloedprikken. Na de eerste keer bloedprikken moest ik een drankje drinken. Na een uur moest ik weer bloedprikken en het uur daarna dus nog een keer. In totaal 3x. Ik heb ook een hekel aan naalden. Maar ik vond het wel meevallen 😊 loop er alleen nu zo bij 🥲 de uitslag was helemaal goed dus daar ben ik erg blij mee 😊

3 jaar geleden
Reactie op jenni22x
Ik moest nuchter bloedprikken. Na de eerste keer bloedprikken moest ik een ...

Lijkt alsof je bent gemarteld 😱, precies zo is mn arm ook na het prikken. Nou moet zeggen, zie die 3x bloedprikken echt niet zitten. Vind het zo belachelijk, waarom gewoon niet een vingerprik😭. Ook raak ik al helemaal in paniek als ik die naald zie, puur omdat ik er gewoon niet van houd als er iemand aan mn aders zit laat staan erin gaat prikken :s
3 jaar geleden
Hihi heel herkenbaar. Ik was ook zo bang voor bloedprikken in mijn eerste zwangerschap en moest zelfs janken toen ik voor het eerst moest doen. Uiteindelijk heb ik het zo vaak moeten doen dat ik het als normaal begon te zien en er helemaal niet meer tegenop zag.
Ik moet helaas ook weer de glucose test doen i.v.m. PCOS. Bij mij was 1ste keer prikken, dan krijg je gelijk te horen of het goed is of niet. Bij niet goed kun je naar huis en weet je dus dat je zwangerschapsdiabtes hebt. Bij goed krijg je dat vieze drankje waarvan ik bijna moest overgeven, zo smerig. Daarna 2 uur wachten en dan weer prikken. Overigens vond ik het drankje drinken erger dan prikken😉
3 jaar geleden
Reactie op mommyfor4
Als je nog geen diagnose "zwangerschapsdiabetes" hebt dan moet je de normal ...
hii, dit klopt helaas niet. tijdens de zwangerschap moeten ze andere waardes hanteren dan iemand die niet zwanger is, tijdens de zwangerschap mag de nuchtere niet boven de 5.3 en het ontbijt, lunch en avond eten niet hoger dan 7.7
3 jaar geleden
Je mag ook zelf een dag curve maken, door je vinger te prikken en het bloed te testen met een bloedsuikerwaarde meter. Dit heb ik ook gedaan, dan hoef je dat hele drankje niet te drinken.
3 jaar geleden
Reactie op chelc
hii, dit klopt helaas niet. tijdens de zwangerschap moeten ze andere waarde ...
Zolang je geen zwangerschapsdiabetes hebt zijn het de normale waardes die ze hanteren.
Daarom moet je voor het drinken van het drankje ook onder de 6.1 zitten... zit je daar boven dam krijg je direct de diagnose al en mag je het drankje niet drinken. Zit je onder de 6.1 (normale waarde) en ná het drankje onder 7.8 dan heb je geen zwangerschapsdiabetes en voldoe je dus aan de normale waardes.
Als je de diagnose zw.diabetes hebt dan zijn de waardes die ze hanteren een stuk lager. (De 5.3 en 7) Ik heb hier helaas al menig discussie over gehad met de verpleegkundige, het protocol hierin is nog een beetje krom.
3 jaar geleden
Reactie op chelc
hii, dit klopt helaas niet. tijdens de zwangerschap moeten ze andere waarde ...
Nou verschilt het protocol nog wel per ziekenhuis weet ik en zijn ze momenteel bezig met een nieuw protocol omtrent zw.diabetes omdat er steeds meer dingen duidelijk worden en er dus ook weer veranderingen worden toegepast.
Waardes zullen her en der wat anders zijn maar over het algemeen zijn er wel richtlijnen voor.
Dit is mijn 4de zwangerschap (vorige 3 x diabetes gehad) 1 x onbehandeld, 1 x met dieet en 1 x met insuline gebruik.
Mijn vorige zwangerschap kwam ik met 16 weken net te hoog uit de ogtt na het drankje, stempel zw.diabetes gekregen en met 20 weken moest ik starten met insuline gebruik voor het slapen omdat mijn nuchtere waarde rond de 5,6/5,7 zat.
Nu met 16 weken voor de oggt nuchter 6 (mocht dus net het drankje drinken en vorige zwangerschap zat ik dus al aan de insuline met 5.6) en na de test 7.6. Nu dus nog geen stempel en is het prima. Moet nu nog een keer de test doen met ogtt.
Ben het er grotendeels ook niet helemaal mee eens hoe het gaat, ik vind het krom. Maar zo hanteren ze het dus wel bij dit ziekenhuis.
3 jaar geleden
Heeft wat je in de avond eet voorafgaand aan de test invloed op de uitkomst van de test, dus stel ik eet vanavond iets met veel koolhydraten en na 22 uur niks meer heeft dit dan invloed?
3 jaar geleden
De reden dat ik dit vraag is omdat er 1x tijdens de 20 weken echo is geconstateerd dat ze een wat grotere buikomvang heeft (lag tegen de bovenste curve lijn aan) verder is er niet meer gemeten en nu moet ik dus z'n test doen terwijl ik verder geen symptomen heb of een verhoogd risico heb....ik ben heel erg bang dat mijn suiker toevallig te hoog is en dan gelijk een stempel krijg gedrukt terwijl ze verder haar buikomvang niet meer hebben gemeten en er mischien niks aan de hand is....
3 jaar geleden
Reactie op Appelsientje400
Heeft wat je in de avond eet voorafgaand aan de test invloed op de uitkoms ...
Nee, ik heb 2 grote hamburgers en vette patat gegeten de avond voor de test en had een nuchtere uitslag van 4.5. Als je gewoon goed insuline aanmaakt, dan zou het geen verschil moeten maken