27 Reacties

18 dagen geleden

Geen idee of dat soort groepen er zijn. Kan je niet op zoek gaan naar mensen met kindjes die op hetzelfde niveau zitten qua ontwikkeling, los van de leeftijd? Waar loop je precies tegenaan waarin je steun en herkenning zoekt?

18 dagen geleden

Ja vraag me af waar je precies op doelt wat je mist bij andere ouders. Elk kind z’n ontwikkeling is anders en loopt nooit gelijk. Mijn kind heeft cognitief altijd voorgelopen maar ik heb daarbij nooit iets gemist bij anderen om mij heen.

18 dagen geleden

Wat bedoel je met voorlopen, praat je kindje al hele zinnen? Heeft meer fantasie met spelen?, kan me niet echt wat erbij voorstellen

18 dagen geleden

Reactie op blackbirdlily

Geen idee of dat soort groepen er zijn. Kan je niet op zoek gaan naar mense ...
Het is vooral dat ik het zelf lastig vind om als ik het deel is er geen erkenning Daarbij is ze temperament vol en snappen m’n vriendinnen dit niet zo Ze praat volle zinnen en verteld “verhalen” Met oma broemen (lopen met de buggy) naan hammen (banaan eten) Ze was met oma gaan wandelen en had n banaan gegeten Ook liep ze met 11 maanden en heeft ze echt peuter gedragen als bijten, slaan, gooien ect Moeilijk de frustratie kwijt komen en t speelgoed dat ze heeft is niet goed Altijd opzoek naar meer prikkels en uitdaging

18 dagen geleden

Reactie op Caatje1988

Wat bedoel je met voorlopen, praat je kindje al hele zinnen? Heeft meer fan ...
Hele zinnen kan ze al, net in een ander berichtje uitgetypt (hoef ik hem niet 2x te typen 🙈❤️) en qua fanatasie speelt ze al n hele tijd met poppen en geeft ze die de fles, moeten ze na bed ect Verder merk je dat ze eerder liep met 11 maanden al zelf Ze herkent dingen echt en zegt al duidelijke woorden en zinnen Ook is ze echt temperamentvol en merk ik peuter gedrag, uit testen, driftbuien, ontdekken, dingen snappen, klimmen, rennen, slaan, bijten ect

18 dagen geleden

Reactie op mamavan2003

Hele zinnen kan ze al, net in een ander berichtje uitgetypt (hoef ik hem ni ...
Mijn berichtje kwam precies gelijk met dat jij aan het typen was op de andere denk ik😆. Lijkt me inderdaad moeilijk als je vriendinnen dat niet snappen.

18 dagen geleden

Reactie op Caatje1988

Mijn berichtje kwam precies gelijk met dat jij aan het typen was op de ande ...
Dat zou helemaal kunnen ja!! Jaa er mist wat herkenning en dat is soms heel fijn

18 dagen geleden

Reactie op mamavan2003

Het is vooral dat ik het zelf lastig vind om als ik het deel is er geen erk ...
Misschien heb je iets aan de instagram pagina biglittlefeelings. Die geven in elk geval veel tips en info over driftbuien en ander "lastig" gedrag.

18 dagen geleden

Vaak gaat intelligentie samen met hooggevoeligheid. Ik heb ook wegens driftbuien eens “hulp” gezocht. Hier kwam uit dat hij hoogbegaafd hooggevoelig en een Stong willed kind is. Hij is nu 3,5 jaar en ga met hem met ergotherapie beginnen binnenkort zodat ik leer hoe ik hem hierin kan helpen. Misschien heb je hier wat aan, om dit eens te onderzoeken. Ik volg op insta veel mensen over hoogsensitiviteit en je hebt er ook boeken over. Het gaat in elk geval vaak samen met kindjes die intelligent zijn. Op jou kind z’n leeftijd had mijn zoon hier ook mee te maken, de driftbuien kwamen omdat hij in z’n hoofd alles al begreep maar het niet wist duidelijk te maken of hij kon het nog niet uitvoeren. Veel frustratie

18 dagen geleden

Reactie op mamavan2003

Hele zinnen kan ze al, net in een ander berichtje uitgetypt (hoef ik hem ni ...
Dit herken ik van mijn dochter.. die zegt ook al hele duidelijke woorden, speelt ook met poppen en geeft eten, drinken etc.. heel temperamentvol meisje hebben wij die ook heel erg gefrustreerd raakt als kleine dingen niet lukken maar soms ook ineens uit het niets heel erg boos en een driftbui, ik denk hier soms ook wel eens dat ze in haar hoofdje al verder is.

18 dagen geleden

Ik heb ook wel eens het idee dat onze dochter voorloopt. Als ik tenminste de 24 baby site moet geloven als ik hier kijken bijv wat ze moeten kunnen tussen 24 en 36 maanden kan zij dit al een poosje en sommige dingen zelfs meer. Ze praat nog niet met 2 woorden maar kan al wel rond de 100 woorden uitspreken. Ze verzorgt inderdaad ook echt de pop met eten en drinken en naar bed doen maar weet niet in hoeverre dat gewoon bij deze leeftijd hoort. Ze weet ook alle lichaamsdelen aan te wijzen tot nagel en wenkbrauw toe. Ze begrijpt echt een hele hoop dus ze voert heel veel opdrachten ook uit. Ze kon ook met 13 maanden een sleutel in een slot steken bijvoorbeeld ze heeft een hele goede fijne motoriek. Kon ook snel kralen rijgen en lego bouwen. Bouwt torens tot boven haar hoofd met blokken. Ze kon ook al vroeg lopen en rent inmiddels rond en loopt zelf de trap op. Als ik vergelijk met andere kindjes van dezelfde leeftijd kan ze echt al wel een stuk meer en ook in vergelijking met de kinderen van mijn zussen rond die leeftijd. Word hier ook vaak in de familie genoemd dat ze erg bijdehand is. Hier ook echt vaak driftbuien omdat ik haar wel eens niet begrijp. Ik vind het lastig om te zeggen over mijn eigen kind of ze wel of niet voorloopt het is toen met 14 maanden wel benoemd bij het cb omdat ze al zoveel woorden kon. Maar ik zie ook niet elk ander kind 24/7 dus vind het lastig om te vergelijken. ☺️

18 dagen geleden

Reactie op Np22

Ik heb ook wel eens het idee dat onze dochter voorloopt. Als ik tenminste d ...
Wat je nu benoemt komt precies over een met mijn dochtertje! En ik vind dit zo fijn om te lezen!! Hoe oud is ze als ik mag vragen?

18 dagen geleden

Reactie op Shannonjck

Dit herken ik van mijn dochter.. die zegt ook al hele duidelijke woorden, s ...
Jaa die laatste zin is zo herkenbaar Bijv met 6 maanden n mega driftbui omdat ze niet zelf kan lopen😢

18 dagen geleden

Reactie op Aprilmoeder

Vaak gaat intelligentie samen met hooggevoeligheid. Ik heb ook wegens drift ...
Ohh wat n fijne tips dankje❤️ Jaa hier ook al sinds ze super klein was (n maand of 6) echt driftbuien om bijv dat ze niet zelf kon lopen Jaa dat idee hebben wij ook het hoofdje weet en kan veel meer als dat lichaampje Eigenlijk ook heel zielig

18 dagen geleden

Reactie op mamavan2003

Wat je nu benoemt komt precies over een met mijn dochtertje! En ik vind dit ...
Ze is van 5 juli 2023 dus nu net 17 maanden. Wat jij nu als laatst reageert zij heeft ook echt al vanaf jongs af aan ‘driftbuitjes’ bijv met omrollen, leren kruipen etc etc tot dat ze iets kon dan kwam er pas weer rust in haar. Ik heb haar ook altijd veel geholpen met dit soort dingen want dan zag ik de bui al weer hangen van ze MOET dit voor elkaar krijgen.

18 dagen geleden

Reactie op Np22

Ze is van 5 juli 2023 dus nu net 17 maanden. Wat jij nu als laatst reageert ...
Ahh 15 dagen verschil! Jaa dit ken ik echt van hoe wij haar behandelen Buiten staanders zeggen dan ook “je verwent haar teveel” maar zien niet hoe lastig het is om dit te negeren vooral als ze zo jong zijn

17 dagen geleden

Hier ook een meisje van 16 maand met een ontwikkelingsvoorsprong, een hele sterke wil en enorme driftbuien. De dingen die door andere moeders worden geschreven herken ik ook. Bij ons denken het CB, de artsen in het ziekenhuis ( voor iets anders in behandeling) ook dat ze heel ver voorloopt en dat we niet uit moeten sluiten dat in de toekomst HB aan de orde zou kunnen zijn. Ik heb ook veel mensen in mijn familie die hoogbegaafd zijn. Ik heb een aantal vriendinnen met kids van dezelfde leeftijd als mijn dochter maar ze is al zo veel verder. Ze is ook verder dan haar nichtje van 2.5 en neefje van bijna 3 op eigenlijk alle vlakken. Ik merk wel eens dat anderen dat lastig vinden en er onbegrip is.

17 dagen geleden

Reactie op Miss-ongeduld

Hier ook een meisje van 16 maand met een ontwikkelingsvoorsprong, een hele ...
Wat ik nog lastiger vind is dat het soms wel lijkt alsof het er niet mag zijn. Als je zegt dat je kind een ontwikkelingsachterstand hebt dan heeft iedereen begrip en als je zegt dat je kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft is direct iedereen getriggerd lijkt het wel. Alsof mensen denken oh daar heb je weer zo’n opschepper, daar heb je weer iemand die zijn/haar kind het beste vind. Terwijl ik een ontwikkelingsvoorsprong en onmogelijk HB helemaal niet perse altijd als positief zie. Eerder juist als iets wat belangrijk is serieus te nemen en goed bij aan te sluiten en waarvan ik hoop dat het er ooit ook mag zijn zonder oordeel.

17 dagen geleden

Ik vind het altijd heel bijzonder als mensen zeggen dat hun kind voorloopt op de ontwikkeling. Op deze jonge leeftijd kan je dat helemaal nog niet zeggen. Het ene kind ontwikkelt zich in een bepaalde periode wat sneller dan de andere. De ene wat meer op het ene vlak en de andere wat meer op een ander vlak. Help je kind zoveel mogelijk door aan te sluiten bij wat jij denkt wat je kind nodig heeft, maar door er steeds een stempel op te drukken creëer je mij inziens vanzelf dat anderen zich niet in jou kunnen herkennen of verplaatsen. Maat dat is mijn ongezouten mening

17 dagen geleden

Hoe weet je of je kindje voorloopt? Is ze hier op onderzocht? (Kan dat al op deze leeftijd?) Als ik lees wat een kindje van de leeftijd van mijn dochter moet kunnen, denk ik ook vaak: dat doet ze al maanden. Lees ik wat ze in de komende 6-9 maanden zou moeten kunnen, kan ze daar het meeste ook al van, maar ik heb nooit zozeer aan een ontwikkelvoorsprong gedacht. Ik volg gewoon wat zij doet en probeer woorden aan haar frustratie te geven als het haar zelf niet lukt. Ik merk bij onze dochter vooral dat ze weinig probeert tot ze het gewoon kan. Lopen bijvoorbeeld, heeft amper aan de hand gelopen, tot ze ineens zelf ging lopen, binnen 2 dagen liep ze zelf mee naar het dorp en weer een paar dagen later kon ze rennen🤷‍♀️ Met een hoogbegaafde vader, tante en opa is de kans aanwezig dat ze vrij intelligent zal worden natuurlijk, maar heb er eigenlijk nooit aan gedacht dat nu al zo te kunnen zien/benoemen