Mijn schoonmoeder vind ik vanaf dat ik zwanger werd ontzettend heftig reageren als het aan kwam op ons kind. Ze noemt ons kind ook 'haar kind' wat me soms echt de kriebels geeft.
Ze deed zich vaak bemoeien met hoe wij het deden als kersverse ouders en daar moesten we al heel vroeg een grens stellen waarop we duidelijk stelde dat we het op onze manier gaan doen en niet die van haar. Hier reageerde ze dan weer helemaal huilend op.
Maar sinds de kleine bij hun logeert 1x in de maand werd het gedrag steeds erger. Ons wegduwen bij ons kindje, haar uit de armen trekken van ons, niet luisteren naar onze wensen/grenzen, dingen doen die niet mogen nog voor kleintjes waardoor mijn wantrouwen groeide... het is constant herhalen dat we het anders willen maar ze luisterd niet naar ons en gaat haar eigen gang. Er is weinig respect voor ons als ouders en het draait vooral om haar.
Maar ook opmerkingen als "ze heeft jou niet gemist" "ze is echt een papa's kindje" "mama is overdreven he" etc etc. Ze zijn kwetsend en ik geef dat duidelijk aan maar ook hierin vaak geen gehoor helaas. Doe ik dat wel is de reactie weer overdreven huilen.
En vandaag was de druppel eigenlijk voor mij en mijn man. We wilde afscheid nemen voor het logeren. Mijn man gaf mijn dochter een kus en ik wilde dat ook doen waarop ze mij wegduwde en zei "Ik wil niet dat je haar een kus geeft want bij jou raakt ze overstuur " ik zei ik ben haar moeder en geef haar toch echt een kus als ik wegga. (Ik bleef kalm maar vanbinnen kookte ik).
Opweg naar huis stuurde ze ook dat ze het niet eens was met de tijd waarop we haar weer op willen halen. Dus mevrouw trok weer haar eigen plan met ons kind.
Op dit moment lig ik snachts in bed hier zo mee in m'n maag. Ik ben mijn eigen moeder verloren in 2010 en had heel erg gehoopt dat ik m'n weg zou vinden met mijn schoonouders. We hebben besloten onze dochter eerder op te halen en helaas ook te melden dat ze niet bij oma & opa mag en kan logeren als er niet wat veranderen gaat. Voor ons voelt het heel erg onprettig zo.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?