20 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Wendy010
En het vaste voedsel helemaal fijn gemaald?
Ook geprobeerd, gemalen/gepureerd vindt ze helemaal niets. Kleine stukjes (fingerfood) gaat beter, maar echt eten is het eigenlijk nooit. Vaak is het een hapje en dan is ze ee klaar mee. De laatste tijd wilt ze ook niet meer in haar eetstoel zitten..
3 maanden geleden
Zijn er dingen die ze wel lekker vindt? Bepaald fruit, of iets op een boterham? Vanaf wanneer ben je begonnen met de hapjes?
Wij hebben een hele makkelijke eter dus ik kan me er niet echt iets bij voorstellen, dat ging allemaal ook heel erg natuurlijk. Wel gek dat de diëtist jullie ook. niet kan adviseren..wat zegt het CB er verder over?
3 maanden geleden
Reactie op ebonerar
Bij doorkomende tandjes is het inderdaad nog veel erger.
Ja dat is hier ook, maar hij eet wel al alles vanaf heel jong dus ik heb geen oplossing voor je. Hoop wel dat t snel beter word voor jullie. Probeer er vooral geen discussie van te maken. Een toetje ofzo met wat fruit erin?
3 maanden geleden
Reactie op Bb1903mp
Zijn er dingen die ze wel lekker vindt? Bepaald fruit, of iets op een boter ...
Gebakken ei en yoghurt met een smaakje vindt ze lekker, maar ook dat eet ze niet altijd.
Boterhammen last ze altijd staan. We zijn rond 5.5-6 maanden begonnen met de hapjes. Rapley geprobeerd en ook gepureerd, maar gepureerd at ze niet.
Wat fijn dat jullie een goede eter hebben. De adviezen van de dietiste heeft tot nu toe niks opgeleverd. Zij adviseerde gepureerd fruit en groente in een knijpzakje, omdat ze de knijpfruit van ella wel lekker vond, maar dat at ze ook niet. Aan CB hebben we helemaal niets, omdat er al een dietiste en logopedist betrokken zijn bemoeien zij zich er niet mee.
3 maanden geleden
Reactie op SkumurRT
Misschien minderen met kunstvoeding. Je mag al overstappen op normale melk ...
Hebben we ook geprobeerd, maar ook dan at ze niet meer. Nu ze nog slechter eet durf ik de flesjes ook niet te minderen, omdat ik bang ben dat ze dan helemaal niks meer binnenkrijgt.
3 maanden geleden
Reactie op SkumurRT
Misschien minderen met kunstvoeding. Je mag al overstappen op normale melk ...
Ja dit zou ik ook zeggen. Geen kunstvoeding maar normale melk. Misschien ook puree mengen met melk/kunstvoeding zodat het een soort papje wordt.
Als de fingerfoods het wel goed doen zou ik het zeker blijven aanbieden. Wat doet ze als je het gewoon voor haar neus zet, is ze wel nieuwsgierig, steekt ze haar vingers erin? Ik zou haar lekker veel met eten laten spelen en hopen dat ze uiteindelijk steeds meer in haar mond steekt.
3 maanden geleden
Reactie op Simoone
Ja dit zou ik ook zeggen. Geen kunstvoeding maar normale melk. Misschien oo ...
Advies van de dietiste was om juist kunstvoeding te blijven geven ipv normale melk, omdat er in kv nog extra voedingstoffen zitten.
Ja, ze is meestal wel enthousiast. Pakt ook vaak dingen en stopt het in haar mond, kauwt soms een beetje en spuugt het dan uit. Dus echt slikken doet ze niet.
Met eten laten “spelen” is misschien nog wel een goed idee, maar dan mag ik ook wel de hele dag het hele huis schoon gaan maken 😂
3 maanden geleden
Reactie op ebonerar
Advies van de dietiste was om juist kunstvoeding te blijven geven ipv norma ...
Oh ja dat is ook wel weer logisch, je wil wel dat ze genoeg binnenkrijgt.
Hahaha ja die van mij smeert het eten erg graag in zijn haar en vingerverft de tafel ermee 🤣🤣
Wel goed dat ze het in haar mond steekt toch, dat is een goed begin! Lekker vies laten worden, handjes erin, overal smeren, laten ontdekken. Volgens mij vinden sommige kindjes het gewoon heel spannend, en het is ook wel heel gek eigenlijk om iets wat je niet kent meteen in je mond te stoppen zonder dat je het eerst uitgebreid gevoeld en geroken hebt.
Oh het helpt bij ons ook als hij ons eerst mag voeren, daarna eet hij het zelf ineens ook.
3 maanden geleden
Al eens naar de amandelen laten kijken? Misschien zijn die vergroot, waardoor slikken oncomfortabel is? Aangezien ze alles wel enthousiast in de mond steekt, maar dus niet doorslikt?
3 maanden geleden
Misschien een beetje "opnieuw" beginnen met het introduceren van dingen en dan stapje voor stapje beetje opbouwen?
Voor de boterham, wij kregen destijds de tip van het CB om 's ochtends een papfles aan te beiden. Ze at toen haar boterham niet goed, dmv de papfles went ze dan een beetje aan de smaak van granen oid. Dat werkte bij ons toen wel, een paar weken later at ze wel brood. Soms smeerde ik er ook wat fruit op, dat vond ze wel lekker.
3 maanden geleden
zijn er dingen die ze wel eet, zoals bepaalde soort fruit? Of eet ze echt helemaal niets?
3 maanden geleden
Reactie op Spartelomeus
Al eens naar de amandelen laten kijken? Misschien zijn die vergroot, waardo ...
Nee, nooit aan gedacht maar dat is nog goed om naar te laten kijken. Ik heb het idee dat ze de laatste tijd ook meer moeite heeft met slikken, alsof het soms pijn doet.
3 maanden geleden
Reactie op meikenicolien
zijn er dingen die ze wel eet, zoals bepaalde soort fruit? Of eet ze echt h ...
Fruit eet ze heel wisselend. Blauwe bessen en watermeloen vindt ze wel lekker. Broccoli vond ze eerst ook heel lekker, ze stopte meteen stukjes in haar mond. Nu doet ze dat helaas ook niet meer. Gebakken ei en soep lukken ook soms.
3 maanden geleden
Bij ons meisje lukte ook het vaste voedsel met moeite. Maar ik heb een tijdje dingen zelf gemaakt die ze dan toch lekker of interessant vond. Ze wilde geen brood, ze wilde geen avondeten geen groentes niets.
Maar ik wist dat ze vreselijk gek op ei was en ben toen allerlei soorten gerechten met ei erin gaan geven. Bijvoorbeeld wentelteefjes, eerst zonder iets erop en later met chocolade pasta.
Eier muffins met gekookte courgette erin!
Scrambled eggs met kleine beetje gekookte brocolli
erdoor.
Gekookte ei.
Dus begin iets met iets waarvan je weet he dit heeft haar interesse wel een beetje!
Later las ik dat je het mits dit goed gaat kunt uitbouwen door constant bij de maaltijd iets vertrouwds te geven. Voorbeeld: ze kreeg op een bordje met 3 verschillende vakjes: ei (wat ze nu dus goedkende). En dan avocado om uit te proberen en kleine stukjes spaghetti van ellas kitchen.
Door constant wat te geven wat ze al kennen , kunnen ze daar op terugvallen als ze structuren lastig vinden of het eten gewoonweg te overweldigend even is. Ook hielp het om echt in kleine beetjes te geven. Soms maar per stukje op het bord in het begin want een hele maaltijd vond ze overweldigend.
Succes !! Bij ons was het ook echt een ontzettende zoektocht geweest maar eet inmiddels alles🌻
3 maanden geleden
Reactie op ebonerar
Fruit eet ze heel wisselend. Blauwe bessen en watermeloen vindt ze wel lekk ...
Zou dan denk ik vooral focussen op wel lukt, dat ook heel positief benaderen. Dus heel ‘overdreven’ goedzo!! Als ze wat eet. Wat nu goed gaat is al winst.
Ons zoontje (nu bijna 4) was ook geen goede eter. Groente etc at hij sowieso niet, behalve als we het verstopten in een pannenkoekje. We bakten dan pannenkoekjes, vaak met havermout en daar deden we bijv wortel, courgette, broccoli door.
Hij is nog steeds geen erg goede eter, maar het gaat wel steeds iets beter.
Lust ze misschien al iets van rouwkost? Dat je haar cherrytomaatjes, komkommer, paprika kan geven? Zou vooral focussen op wat wel lukt en dan langzaam nieuw voedsel introduceren.
Wbt fles weet ik niet helemaal wat daar nou het beste in zou zijn. Ik begrijp enerzijds dat diëtist zegt dan krijgt ze iig wat binnen maar het klopt ook hoe meer je daar van geeft hoe meer verzadigd ze is. Wij zijn toen bij mijn zoontje rond 1 jaar over gegaan op twee flessen kv (eerst afgebouwd vanaf 3 flessen). ‘s nachts kwam hij ook nog vaak voor een voeding. Dan gaven we ook een fles maar wel een halve bijv of 80-100 cc. Ook naar gewone melk gegaan rond 13/14 maanden geloof ik. Hoe meer het buikje gevuld is hoe minder ruimte voor vaste voeding natuurlijk. Is er misschien nog een optie om voor een second opinion naar een andere diëtist te gaan als daar behoefte is?