6 Reacties

3 jaar geleden

Ik denk dat je echt het gesprek met de arts af moet wachten. Over het algemeen zijn mensen op dit forum ook niet medisch geschoold en kunnen wij je niet meer zeggen dan Google aangeeft.

3 jaar geleden

Ik ben absoluut geen medicus en ik denk dan ook sowieso dat het het verstandigst is het gesprek met je arts af te wachten. Uit je berichtje denk ik wel te begrijpen dat je je erg zorgen maakt over deze uitslagen. Waarom is dat? Dat er negatief of positief ergens uit komt hoeft op zichzelf niks te betekenen. Als ik google op je termen, lijkt het erop dat je resultaten iets te maken hebben met een bloedtest voor de rhesusfactor en (irregulaire) antistoffen tegen bepaalde bloedgroepen. Maar nogmaals: geen arts hier. Maar dat daar iets als positief uitkomt, hoeft geen slechte gevolgen te hebben voor jou óf je kindje. Dus maak je gewoon niet al teveel zorgen, relax, en wacht tot het gesprek met de arts (ook al is dat vast moeilijk, snap ik wel hoor). Als er wél iets zou zijn, dan hoor je het wel en dan is er vast ook iets dat ze eraan kunnen doen.

3 jaar geleden

Hoi hoi, ik heb precies hetzelfde gedaan. Maar kreeg gelukkig een uur later al de uitslag van NIPT en nevenbevindingen. Wat het belangrijkste is is je bloedgroep, ik had bijvoorbeeld O Positief, dus Rhesus Positief. En of je antistoffen aanmaakt daar staat als het goed is POS of NEG achter. Bij al die antigeen dingen stond bij mij wisselend positief en negatief. Maar deze informatie over die antigeen had mijn verloskundige niet eens ontvangen. Het belangrijkste is je bloedgroep en of je antistoffen aanmaakt! Maar ik ben ook niet medisch opgeleid hoor. Dit is hoe ik het vanmorgen van mijn verloskundige begreep.

3 jaar geleden

Reactie op C1993D

Hoi hoi, ik heb precies hetzelfde gedaan. Maar kreeg gelukkig een uur later ...
Ik had achter alle antigeen positief staan behalve bij de Grote E- antigeen daar stond bij mij ook negatief. Maar dat betekende niks voor de baby!

3 jaar geleden

No worries! Ze controleren je bloedgroep en straks bij 27weken evt nog een keer bloedprikken om te kijken wat de rhesusfactor vd bloedgroep van je kindje is om te kijken of dat matcht of niet. Dat heeft vooral te maken met de rhesusfactoren in jouw en je kindjes bloed. Wat is je 'normale' bloedgroep? A/B/AB/O neg/pos?

3 jaar geleden

Even een voorbeeld: Ik zelf ben O negatief. Mocht mijn kindje rhesusfactor positief hebben en onze bloedbanen komen met elkaar in aanraking (kans vooral aanwezig bij de bevalling) dan komt rhesus positief bloed (kindje) bij rhesus negatief bloed (van mezelf) waardoor mijn bloed antistoffen gaat aanmaken. Dat positieve klopt namelijk niet bij mijn bloedgroep. Die antistoffen die ik dan evt aanmaak, zijn niet bevorderend voor je kindje (kans op bloedarmoede). Dus dan krijg ik een prik om dit tegen te gaan.