26 Reacties

2 jaar geleden
Ik wilde onze zoon eigenlijk niet of zo laat mogelijk een speen geven, maar blijkt dat de onze een redelijke 'zuigebehoefte' heeft, ook na het drinken. Die van ons valt dus ook in slaap met speen, maar als hij echt in slaap valt, valt z'n speen uit z'n mond en leg ik hem weg en slaapt hij door. Irritanter is overdag als hij onrustiger is, dan valt die speen uit zijn mond en zitten we inderdaad precies hele tijd die speen terug te geven opdat hij rustig blijft... 😬

2 jaar geleden
Hier ook haat-liefde verhouding, maar dan andersom. Ze valt het beste in slaap met de speen, maar spuugt hem na 5 minuten uit en is dan klaarwakker en komt dan amper weer in slaap dus weet niet goed wat te doen.. iemand tips hoe in slaap te krijgen zonder speen? White noise en inbakeren doen we al.

2 jaar geleden
Onze dochter accepteert geen enkele speen. Ook lastig op momenten wanneer ze echt ontroostbaar is. Het enige wat dan werkt is mijn vinger, maar dat kan ook bacteriën overdragen en maakt dat ik mijn kont niet kan keren als ze eraan went.
Ik zou willen dat ze wel een speen zou accepteren. 🤭 Misschien doordat ik bv geef dat ze niet gewend is aan kunststof in haar mondje?
Een duim klinkt inderdaad ideaal, al kan dat slecht zijn voor de kaakvorming en moeilijker af te leren dan een speen.
Uiteindelijk bepaald het kindje wat het wel of niet wil haha. 🫢

2 jaar geleden
Reactie op M W N
Nu nog met speen. Straks met duim🤣 we gaan hem leren straks de duim te pak ...
Niet helemaal mee eens, een speen kan je op een bepaalde leeftijd weer wegdoen. Een duim hebben ze altijd bij.

2 jaar geleden
Wij geven de speen alleen als er zuigbehoefte is, niet om te gaan slapen. Eerst wel hoor, maar hebben het afgeleerd. Het is ook iets waar je door heen moet, maar wij troosten haar en proberen haar telkens wakker in bed te leggen. Wij gebruiken de methode van “baby in een droomritme” . Werkte bij baby Nr 1 al super goed en merk dat na 2 dagen deze methode bij baby Nr 2 ook al zijn vruchten afwerpt. Valt zonder speen in slaap.
Soms breekt nood de wet 🤪 en valt ze wel in slaap met speen maar 80% van de tijd niet.

2 jaar geleden
Reactie op EstherBosch
Wij geven de speen alleen als er zuigbehoefte is, niet om te gaan slapen. E ...
Je bedoelt dan de methode om bij de eerste vermoeidheidssignalen baby wakker in bed te leggen met een slaapritueel? iig binnen wakkertijd?
Doen wij ook, maar t is gelijk ontevreden zijn en t enige wat kalmeert is de speen 😑

2 jaar geleden
Reactie op EstherBosch
Ik wil ook graag zonder speen in slaap leren vallen, want merk dat het haar hier uiteindelijk meer wakker houdt door het uitvallen en het gevecht ermee. Ik heb dat boek toevallig gekocht, waar wordt die methode beschreven? Bij mijn oudste gebruikte ik slaaptipsvoorbaby’s, ben benieuwd hoe dit boek bevalt.

2 jaar geleden
Reactie op bigbrobigsis
Je bedoelt dan de methode om bij de eerste vermoeidheidssignalen baby wakke ...
Hier ook. Ik kijk eerst naar wat ze doet, vaak jengelt ze, maar ze valt niet in slaap. Dan gaat ze huilen en pas ik de laatste stap van 4S toe, soms met succes. Maar vaak genoeg ook niet en hoe langer het duurt hoe meer ze overstuur raakt en uiteindelijk de speen nodig heeft die ze vervolgens naar paar minuten uitspuugt en kan ik weer opnieuw beginnen 🫠 en heb hier de tijd gewoon niet voor, heb nog een dochter van 17 maanden rondlopen.

2 jaar geleden
Reactie op littelovebaby
Ik wil ook graag zonder speen in slaap leren vallen, want merk dat het haar ...
In het boek zit een hoofdstuk “slaaptraining” meerdere opties dus je kunt de methode die voor jou werkt kiezen. Vergt wel (soms) geduld en doorzettingsvermogen Hihi

2 jaar geleden
Reactie op M W N
Nu nog met speen. Straks met duim🤣 we gaan hem leren straks de duim te pak ...
Wij zijn met onze tweede juist enorm de speen aan het promoten (al moet ie er nog niet veel van hebben). Onze eerste duimt en haar voortanden staan helemaal naar voren. Ook is de huid van allebei d'r duimpjes continu stuk.
Ze is nu 2,5 en ik heb geen idee hoe we d'r moeten laten stoppen. Kunnen moeilijk d'r duimpjes afhakken. Vind het ook echt sneu dat ze straks een beugel moet en met een beetje pech beïnvloedt het d'r spraak ook nog eens. Merk nu al dat andere mensen d'r slecht verstaan, maar weet niet zeker of dat door d'r leeftijd of door d'r gebit komt.
Lang verhaal kort, wij zijn nu team speen.

2 jaar geleden
Reactie op EstherBosch
In het boek zit een hoofdstuk “slaaptraining” meerdere opties dus je kunt d ...
Thanks! Welke methode heb jij gekozen? Ben benieuwd of het gaat lukken zonder speen. Haha ja i know, bij mijn oudste echt even geïnvesteerd maar ze sliep al door met 6 weken oud toen! Maar sta ook open voor andere methodes

2 jaar geleden
Reactie op EstherBosch
Dit moet ik ook maar gaan doen! Vind het zo irritant dat ze steeds wakker word als haar speen uit valt, dit was eerst niet zo dan sliep ze gewoon verder maar nu, sinds gister ofzo word ze er dus wakker van en kijkt dan meteen wakker om zich heen, ik wacht dan even wat ze gaat doen en dan gaat ze meestal huilen waar ze dus eerst gewoon weer zelf in slaap viel.
Vind het dus ook niet meer fijn dat ze de speen heeft.
Mijn eerste dochter heeft nooit een speen gehad omdat ze hem niet wou. Soms heel vervelend omdat je niet even het speentje er in kan doen als de huilde, maar achteraf denk ik dat was toch wel heel fijn want heb niks moeten afleren en ze kon echt zelfstandig in slaap vallen

2 jaar geleden
Hier geen speen. Hij vindt hem smerig en gaat er van kokhalzen 🤣 ga ook niet 10 andere spenen proberen. Onze oudste is 3 en zwaar speen verslaafd dus hoop dat tie het vol houdt zonder speen. Heb ook geen zin om 20x m’n bed uit te moeten voor die speen🙈 met krampjes gebruiken we hem wel, dan accepteert tie hem wel gek genoeg. Hij valt nu eigenlijk zelfstandig in slaap, in z’n bedje met een swaddle up zakje aan en white noise flink hard. En anders wiebelend in de kinderwagen of auto als we onderweg zijn

2 jaar geleden
Ik vind een speen juist fijn. Makkelijker af te leren dan een duim en bij mijn dochtertje was het destijds echt een soort slaapknop. Speentje in en ze viel in slaap. Mbt het uitvallen, dat is een periode vervelend, al worden ze lang niet altijd wakker zonder speen. Tip: glow in the dark speentjes zijn ideaal en zorg dat er altijd meerdere spenen in bed liggen zo kunnen ze er altijd een vinden en is er ook nog een speen als er een uit bed valt

2 jaar geleden
Reactie op Kellssss
Dit moet ik ook maar gaan doen! Vind het zo irritant dat ze steeds wakker w ...
Hier precies hetzelfde! 😩 gewoon die ogen meteen wagenwijd open 👀 zo vervelend! Wat ik sinds vandaag doe is als ze echt even getroost moet worden, speen erin en als ze haar ogen gesloten heeft, de speen alweer eruit trekken en dan hopen dat ze rustig blijft. Is vandaag wel redelijk oké gegaan.
Hoe heb jij toen destijds jouw dochter getroost zonder speen?

2 jaar geleden
Reactie op littelovebaby
Hier precies hetzelfde! 😩 gewoon die ogen meteen wagenwijd open 👀 zo verv ...
Oh ja goeie! Dat kan ik ook gaan proberen.
Veeel met haar op de arm door de kamer lopen en ik gaf borst voeding dus ik was haar levende speen.. Ze viel echt vaak aan de borst in slaap en kon haar dan weg leggen. (Dat was niet ideaal want dan had ze mij vaak echt nodig bij het in slaap vallen, dus na een paar maanden echt getraind op zelf in slaap vallen)
En de schommelstoel was een uitkomst, uren schommelen 😂 vreselijk haha.