8 Reacties

3 jaar geleden

Volgensmij gaat het er vooral om als je een stoffje inademd of op je huid krijgt. Wij hebben2 katten en mijn vriend verschoond nu de kattenbak. Is er iemand in je omgeving die het kan opruimen?

3 jaar geleden

Ze graven het in, ze zijn bezig in onze tuin. Maar me honden vreten het en roller er in. Net rolde me hond in katten DIAREE.. kan wel janken馃槖 Me honden dragen het voornamelijk opzich

3 jaar geleden

Wat kattenpoep gevaarlijk maakt is dat de parasiet toxoplasmose erin kan zitten. En toxoplasmose kan erg gevaarlijk zijn voor ongeboren kindjes. Als je kattenpoep aan je handen krijgt, of besmette aarde uit de tuin of van ongewassen groenten of fruit met besmette aarde erop en je eet vervolgens iets zonder je handen goed te wassen of iets dergelijks, dan kun je er zelf mee besmet raken. Net als wanneer je besmet en onvoldoende verhit vlees eet. En die parasiet bereikt in +- 50% van de gevallen je kindje omdat het de placenta kan passeren. Katten worden zelf besmet doordat ze bijvoorbeeld een besmette muis eten. In die kat kan de parasiet zich vermeerderen (in geen enkel ander dier doet het dat), en met de poep van die kat verspreidt het zich dan verder. Poep van andere besmette dieren is niet gevaarlijk, besmet vlees eten wel. Maar katten die net besmet zijn poepen maar drie weken lang met parasieten besmette drollen. Daarna is nieuwe poep van de kat niet gevaarlijk meer. De parasiet kan wel zeer lang overleven in aarde nadat het is besmet met kattenpoep. Reden waarom je als zwangere ook voorzichtig moet zijn met tuinieren. Er is sowieso wel een flinke kans dat je zelf ooit al besmet bent geweest met de parasiet. Dan ben je nu al immuun en hoef je je geen zorgen meer te maken. Je kunt een test aanvragen via je huisarts, misschien dat dat je wat rust geeft? Verder zou ik proberen de katten uit je tuin te houden voor zover dat lukt, en sowieso je honden weghouden bij waar de katten poepen. Schutting dicht maken met gaas bijvoorbeeld en hekje voor de plek waar de katten poepen zodat je honden er niet bij kunnen? Honden goed laten wassen door iemand anders en niet zelf tuinieren. Het komt vast goed! De kans dat die katten toevallig nu net besmette poep hebben is niet heel erg groot. Maar ik snap wel dat je je zorgen maakt hoor. Ik zou een test vragen bij de huisarts, als daaruit komt dat je al immuun bent dan hoef je je geen zorgen meer te maken..

3 jaar geleden

Losgezien van dat je zwanger bent, zou ik zelf ook niet zo blij zijn met kattenpoep/-diarree in de tuin. Wij hadden laatste ook 2 katten in de tuin die ook hadden gepoept in de moestuin 馃槕. Mijn partner heeft alles dichtgemaakt. Nu kunnen ze aan 1 kant niet meer doorlopen, dus ze komen niet meer. Mocht dat bij jullie tuin lastig zijn: ik hoorde ooit op een verjaardag, dat dit super effective was tegen ongewenste katten in de tuin : https://www.lidl.nl/p/parkside-waterstraal-dierenverjager-met-bewegingssensor/p100326397

3 jaar geleden

Oh ja top!! Ja echt vreselijk. 馃ス

3 jaar geleden

Reactie op Is4b3l

Wat kattenpoep gevaarlijk maakt is dat de parasiet toxoplasmose erin kan zi ...
Bij ons is die kans wel groot denk ik.. wij wonen bijna tegen een fabriek op, waardoor wij over het terrein veel muizen en grote ratten hebben馃檨.. maar bedankt voor al je informatie! Ga morgen toch even bellen want wil dat wel even checken ja!

3 jaar geleden

Wij hebben iemand in de straat die bewust plantjes hebben geplaatst in de tuin die katten vreselijk vinden ruiken waardoor ze weggaan. Wellicht zoiets ook een optie, want naast dat het nu gevaarlijk is, is het an sich ook strontirritant. (Pun intended)