53 Reacties

2 maanden geleden

Hier hetzelfde. Ze kijkt een paar minuten geconcentreerd en vervolgens gaat ze naar haar speelmat en hoort ze de tv alleen nog

2 maanden geleden

Hier kijkt onze kleine meid ook tv. ‘s morgens als ze wakker wordt krijgt ze bij ons op bed een flesje en zetten we de tv aan. Ze kan ook lekker spelen als de tv aanstaat. Lastig om het niet te doen anders kunnen wij zelf ook niks kijken gedurende dag

2 maanden geleden

Hier ook zo! En als hij de afstandsbediening vind lukt het hem zelfs de tv aan te zetten 🤣 Ik laat hem wel echt alleen educatieve en rustige dingen kijken. Bumba raakt hij bijvoorbeeld helemaal overprikkeld van.

2 maanden geleden

Hier heb ik bijna heel de dag YouTube aan op de tv. Dan kijkt ie even en dan gaat ie spelen kijkt even en gaat dansen en zo heel de dag door.

2 maanden geleden

Nee. Ik heb overdag de radio op de tv aanstaan en daar vaak zelfs een doek overheen. Ik hoor van vriendinnen dat hun kindjes bijv niet eten zonder een filmpje oid, ik heb dat nooit gedaan en hij mist dan ook niks

2 maanden geleden

Hier meestal 2 x een kwartiertje. Langer vindt ze het ook niet interessant en vaker willen we liever niet. Maar soms gebeurt dat alsnog wel eens hoor

2 maanden geleden

Die van mij kijkt ook gewoon af en toe tv. Vaak gaat ze dan toch verder spelen. Verder lezen we samen veel boekjes en spelen we ook veel of gaan we in de middag de deur uit. Eten kan ze prima zonder scherm. Vind dat een beetje tv geen kwaad kan.

2 maanden geleden

Bedankt voor jullie (snelle) reacties en fijn te lezen dat de meeste van jullie kindjes ook graag tv kijken. Ik moet bekennen dat ik die strijd waar ik het over heb ook vooral met mijzelf voer. Ik voel heel erg de druk om mijn kind zonder scherm op te voeden, maar merk ook dat schermen een beetje bij deze tijd horen. Zelf zit ik ook veel vaker op mijn telefoon dan ik eigenlijk zou willen en ik kijk zelf ook graag tv om te ontspannen. Dus het verbieden voelt ergens ook oneerlijk. Maar goed, ik heb zojuist toch maar even de tv opgezet en nu al een veel gezelligere ochtend 😅

2 maanden geleden

Hier kijkt hij eind van de dag even tv. Vooral zodat ik nog even een kort rustmomentje heb. Hij slaapt overdag namelijk ook maar kort (na 1 uur wordt hij wakker, daarna slaapt hij nog even verder als ik bij hem lig) en halverwege de avond moet ik ook vaak nog zeker nog 1x een uur bij hem zitten nadat ik hem naar bed heb gebracht en hij weer wakker is geworden. Eten etc. is hier absoluut zonder scherm. Verder heb ik overdag vaak kinderliedjes aan staan, maar dat is zonder beeld/met stilstaand beeld dus daar kijkt hij niet naar.

2 maanden geleden

Reactie op Summer2023

Bedankt voor jullie (snelle) reacties en fijn te lezen dat de meeste van ju ...
Ja ik zei voordat ik kinderen kreeg altijd, geen tv of schermtijd o.i.d. Maar wat je zegt, dat is ook deze tijd. En ze zien ons ook op onze telefoon af en toe of tv kijken dus ja. Als ze maar niet uren kijken is het echt helemaal prima!

2 maanden geleden

Ik herken dit echt heel erg. Precies dezelfde situatie ook hier. Mijn meisje kan ook heel slecht alleen spelen, alleen als we ergens zijn kan ze dat maar thuis niet. Ik heb ook heel erg dat drukkende gevoel dat ik mijn dochter zonder schermen op wil voeden maar simpelweg is dit gewoon bijna niet haalbaar en zeker niet omdat we ook in een tijd leven waar dit gewoon bijna onmogelijk is.

2 maanden geleden

Reactie op Shannonjck

Ik herken dit echt heel erg. Precies dezelfde situatie ook hier. Mijn meisj ...
Hoewel ik het heel vervelend vind dat jij dit ook zo ervaart ben ik wel blij te lezen dat ik niet de enige ben. Net wat jij schrijft; mijn zoontje kan zichzelf zo moeilijk vermaken, maar als we in een vreemde omgeving zijn op wanneer hij op de opvang is speelt hij zo zoet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om zelfstandig spelen te stimuleren.

2 maanden geleden

We hebben 4 kinderen. En de oudsten willen ook altijd even tv kijken wanneer ze een lange dag hebben gehad. Maar hier speelt ze ook prima als de tv aan staat. Dan is het meer achtergrond geluid.

2 maanden geleden

Onze kids houden er ook van. Ik gebruik de tv zeker om dingen gedaan te krijgen in huis. Anders zou ik echt gek worden. Ik let erop dat ze niet te dichtbij de tv staan en verder zijn ze hartstikke sociaal en ontwikkelen ze zich heel vlot. Dus ik accepteer dat het nu nodig is en het wordt echt wel weer beter!

2 maanden geleden

Hier echt precies hetzelfde! Dus zeker herkenbaar. In de ochtend mag hij even tv kijken maar kijkt max 2 min geconcentreerd en gaat dan spelen.. en dan idd zelfde als jou. Echt precies hetzelfde alsof ik over me eigen kind schrijf.. haha

2 maanden geleden

En trouwens , het kan ook iets positiefs zijn he! Straks zingen en dansen ze alles mee ( bijv juf Roos )

2 maanden geleden

Reactie op devidevries

Hier echt precies hetzelfde! Dus zeker herkenbaar. In de ochtend mag hij ev ...
Lastig hè. Ik vind het zo frustrerend om te zien dat andere kindjes zo zoet spelen. Ik vraag me ook zo sterk af of het iets is wat ik zelf heb veroorzaakt of dat het gewoon een stukje karakter is

2 maanden geleden

Hier kijkt ze geen tv. Heel soms dat we iets ernaar streamen wat op dat moment live is en we even moeten zien, maar dan zetten we haar in de box en die rollen we dan bij de tv vandaan. Het schijnt echt slecht voor de oogjes te zijn als ze vaak scherm kijken. Vooral als ze er dichtbij staan of zien. Volgens mij was het gister nog op het nieuws hoeveel kindjes er nu daardoor bijziend zijn. Overigens is dit geen verwijt naar andere moeders want ik begrijp dat het lastig is wanneer je kindje niet zelfstandig speelt. Hier kijkt ze zo'n tien minuten per week naar juf Roos of mrs Rachel als mijn man haar nagels knipt haha. Wel heb ik vaak muziek aan via een box. Dan danst ze lekker op de liedjes. En veel samen spelen, boekjes lezen, even naar buiten. Soms vermoeiend haha. 😆

2 maanden geleden

Hier staat de tv altijd aan. Maar dat was altijd al zo,, alleen al voor het geluid. Hij kijkt er soms wel naar, maar inderdaad snel afgeleid en verder met spelen. Juf Roos is hier heldin, want die zorgt vaak voor vermaak als ik moet koken. Dan zit hij aandachtig te kijken. Ochtend heb ik afgeschaft tijdens ontbijt, want meer focus op scherm dan op eten.

2 maanden geleden

schermvrijopvoeden is een fijn account om te volgen. Daar staan ook allerlei tips om het alleen spelen te bevorderen.