53 Reacties

2 maanden geleden

ik voelde eerst ook echt de druk om schermvrij op te voeden. Hier staat ochtend wel even de tv aan en erna gaat ze verder haar ding doen met spelen. Ik heb het volledig los gelaten dat je perse schermvrij moet opvoeden. Zolang je kind er niet de hele dag door naar blijft kijken zie ik het probleem niet. Als wij buiten de deur ontbijten/lunchen/ uit eten kan ze ook prima zonder scherm vermaakt worden. You’re doing a good job mom🩷

2 maanden geleden

Toch nog even een ander geluid: onze dreumes kijkt helemaal geen tv. Niks, ook niet op YouTube ofzo. Hij kan (hierdoor?) ook supergoed zelf spelen. Ik geloof ook niet zo in rustig worden/ontprikkelen achter een scherm bij zo'n jong kindje. Dar betekent trouwens niet dat we principieel tegen schermpjes voor kinderen zijn hoor. Onze 5 jarige mag terwijl ik kook vaak iets op de tablet kijken :) maar voor een dreumes vinden we dat echt nog niet nodig.

2 maanden geleden

Reactie op dille0407

Toch nog even een ander geluid: onze dreumes kijkt helemaal geen tv. Niks, ...
Ik ben het met je eens dat het voor een dreumes niet nodig is. Maar voor mezelf heb ik dat korte momentje dat mijn dreumes heel even 'uit' staat, wel nodig, voor mijn eigen ontprikkeling 😁 Mocht hij ooit overdag nog wat langer gaan slapen, of de avond beter door gaan slapen, dan denk ik dat het tv moment hier ook weer verdwijnt. Dan kan ik namelijk als hij slaapt even ontprikkelen.

2 maanden geleden

Onze dreumes kijkt soms met een half oog mee als haar broertje wat aan het kijken is. En soms als ik al weet dat het een lastige luierstrijd wordt zet ik een filmpje aan (hebben een plankje boven de commode) zodat dat wat makkelijker gaat. Maar zelf echt kijken doet ze praktisch nooit. Ze heeft er ook niet zoveel interesse in. Ik ben overigens helemaal niet tegen filmpjes kijken bij een jong kindje. We proberen het zelf alleen gewoon niet te veel te doen en meer op vaste momenten (bij de oudste dan). Dus bij eten koken mag hij even kijken en eet dan meteen wat groente. En als ik met de twee kids ben en ik breng de jongste tussen de middag naar bed mag hij ook altijd even kijken.

2 maanden geleden

Reactie op Summer2023

Hoewel ik het heel vervelend vind dat jij dit ook zo ervaart ben ik wel bli ...
Gek hè.. ik snap er ook echt niks van maar ik heb het idee dat het een stukje karakter is en dat het echt wel beter gaat worden zodra ze wat ouder zijn. Ik zit er vaak bij als ze speelt en dan speelt ze dus wel gewoon zelf alleen ik moet er bij zitten. Verder gebruik ik de tv even als ik moet koken maar voor de rest probeer ik het echt te vermijden..

2 maanden geleden

Hier staat de tv ook hele dag aan. Hebben wel de regel dat als hij niks anders doet dan tv kijken, gaat de tv uit. Hier is het af en toe even kijken en verder gewoon spelen.

2 maanden geleden

Wij hebben regelmatig de tv aan! Vind het ook maar zo stil anders.. hij kijkt alleen niet echt, af en toe eventjes maar gaat al snel weer spelen! Ik hou niet bij hoelang de tv aan staat of hoeveel hij voor een scherm zit! Zijn zus kijkt ook wel eens op de iPad of tv, dus je houd het ook niet tegen dat hij dan soms mee kijkt! Ik maak me er niet zo druk om!

2 maanden geleden

Onze dochter kijkt eigenlijk nooit tv. We hebben hem zelf ook nooit aan staan, altijd de radio aan. Bij oma en op de opvang kijkt ze wel filmpjes en dat is ook prima. We zijn niet principieel tegen, maar missen het nu gewoon nog niet🤷‍♀️

2 maanden geleden

Hij staat hier de hele dag gewoon aan, en het enigste wat ie intressant vind zijn de reclames van kpn van de muziek en de reclames van booking.com(die met die poppetjes dat het hotelkamer te klein word met groeiende kinderen boek dan een b enb) voor de rest kijkt hij 2 seconden en gaat weer verder spelen😆.

2 maanden geleden

Reactie op dille0407

Toch nog even een ander geluid: onze dreumes kijkt helemaal geen tv. Niks, ...
Onze 3-jarige heeft de eerste 2 jaar ook geen scherm gezien, maar kan helemaal niet zelf spelen, nooit gekund. Haar broertje kijkt mee als zijn zus op de iPad zit of als de tv aan staat (met name in het weekend) en kan heel goed zelf spelen, dus denk niet dat het een wat met het ander te maken heeft. Ik ben niet tegen schermen en vindt het prima dat de jongste af en toe kijkt. Bij de oudste was het gewoon niet van toepassing, omdat we zelf de tv ook niet voor 19u aan hebben staan thuis.

2 maanden geleden

Voor de mensen die de tv altijd aan hebben, maar hun dreumes niet kijkt… waarom staat de tv heel de dag aan? Wat staat er dan op? In mijn beleving is er overdag alleen tellsell op tv ofzo 🤣

2 maanden geleden

Reactie op Lippie91

Voor de mensen die de tv altijd aan hebben, maar hun dreumes niet kijkt… wa ...
Bij ons staat die niet de hele dag aan. Maar als mensen die wel de hele dag aan hebben staan; er bestaat zoiets als Netflix, Videoland etc😹. Denk ook niet dat ze de hele dag aanstaan met TellSell🤪🤣

2 maanden geleden

Reactie op Lippie91

Hier staat hij ook niet veel aan, maar wij streamen alleen maar, kijken echt een paar keer per jaar iets live misschien.

2 maanden geleden

Reactie op Kmchild

Bij ons staat die niet de hele dag aan. Maar als mensen die wel de hele dag ...
Maar heel de dag Netflix aan… ik zou zelf enorm overprikkeld raken. Is het dan puur voor het achtergrond geluid?

2 maanden geleden

Bij ons staat de tv alleen aan als we iets samen met onze dochter kijken. Dit is soms smiddags, soms s avonds en soms ook helemaal niet. Wij hebben dan vaak liedjes via youtube aan, Sesamstraat, bumba, tiktak, teletubbies. Zodra de tv aan staat is ze ook direct geboeid 😅. Als wij thuis zijn staat heel vaak de radio aan via de versterker, dat is ons achtergrondgeluid. Te veel televisie hoeft van mij nog niet

2 maanden geleden

Reactie op Lippie91

YouTube en als de kleine op bed ligt netflix of gewoon tv

2 maanden geleden

Reactie op Lippie91

Maar heel de dag Netflix aan… ik zou zelf enorm overprikkeld raken. Is het ...
Ik zou het niet weten… bij ons staat die half uurtje in de ochtend aan. Dan pas wanneer zij naar bed gaat zodat ik zelf series kan kijken😋 of manlief voetbalt wilt kijken.

2 maanden geleden

Nee, hier eigenlijk nooit tv of ander beeldscherm aan. Wel redelijk vaak de radio. Heel leuk, dan gaat ze dansen!

2 maanden geleden

Bij ons vaak in twee keer per dag even tv; in de ochtend voordat we op pad gaan (zodat ik alles kan inpakken en de tafel kan afruimen) en rond etenstijd. Hij kijkt dan Nijntje of kinderliedjes met plaatjes. De reden waarom ik er geen moeite mee heb is dat hij een kind is dat graag speelt en zich relatief goed vermaakt (zowel buiten als met speelgoed), zo’n twee keer per dag een rustmomentje voor de tv vind ik wel een mooie balans

2 maanden geleden

Hier staat de tv nooit aan als zij er is/wakker is. Ze vraagt er gelukkig ook niet naar, omdat ze het gewoon niet kent. Het enige dat we soms doen is met de iPad videobellen met oma en opa omdat die verder weg wonen, dan kijkt ze even maar gaat daarna redelijk snel verder spelen.