6 Reacties
4 maanden geleden
Onze zoon klimt al zeker anderhalve maand ergens op (nu 13maanden) Het enige wat je kan doen is erbij blijven en aanleren hoe ze er veilig zelf weer afkomen. Ons zoontje klimt zelf op de bank en komt er ook weer veilig af. Als wij hem bij ons in bed hebben smorgens klimt hij nu ook zelf weer veilig eraf. We oefenen dit nu ook met de trap. Het enige wat je kan is oefenen, je zal vast een keer te laat zijn met opvangen maar uiteindelijk leren ze daar ook weer van. Onze zoon mag bijv niet op de bank lopen en dat doet die nu ook niet meer. Het kost even tijd en moeite maar het beloond wel. Ik ben nu niet meer bang dat hij valt als hij zelf op de bank klimt.
4 maanden geleden
Mijn dochter klimt overal op wat los en vast staat 🙈. Op de bank kon ze al snel klimmen. Heb haar daar een paar keer mee geholpen met hoe ze er af komt en lukte haar al snel zelf. Ze is ook een paar keer gevallen, maar ja dat hoort erbij.
Ze klimt nu ook van het kleine stoeltje (kinderstoeltje) naar een grote stoel. Zet die er gewoon naast, staat ze opeens op de grote stoel. Of ze legt een stapelsteen naast de grote stoel en klimt erop. Voorkomen is bijna onmogelijk, helpen waar nodig is wat we hier doen.
Natuurlijk moet je wel opletten, maar vind het ook erg afhangen van het kindje. Mijn dochter is heel handig/ behendig, waar ik bij haar oudere broer gewoon meer moest en moet opletten. Die waarschuw ik nu zelfs nog meer in bepaalde situaties, terwijl ik mijn dochter juist stimuleer dingen te ontdekken en te doen, omdat ik zie dat ze het heel snel oppikt en niet zo snel valt. Niet elk kindje is hetzelfde dus volg vooral je kindje hierin.
4 maanden geleden
Oefenen, oefenen, oefenen! En accepteren dat het soms alsnog misgaat. Onze zoon loopt nog niet, maar klimt al 2 maanden. Op de bank en er weer af gaat al weken goed, maar vanochtend ging ie toch weer een keer ‘head first’ naar de grond. Even huilen, dikke knuffel, nog een keer voordoen wat wel de bedoeling is en weer door 😅. Die kleintjes kunnen meer dan je denkt en blijken ook best tegen een stootje te kunnen!
4 maanden geleden
Ohh hier ook heel erg. Hij schuift zelf een stoel naar de kast en gaat dan klimmen 😅😅 Klimmen in de tuin op de tafel (via stoelen) is ook favoriet. Ik probeer hem zoveel mogelijk dingen uit te laten proberen door erbij te staan, maar oefenen met nee is het ook. Ga veel naar de speeltuin met hem, dat helpt ook 😂 ❤️
VRIEND
4 maanden geleden
Hier ook een klein aapje. Favoriet is ook klimmen op mij, makkelijk met zo’n zwangerschapsbuik om op te staan, vind ik zelf alleen wat minder…
Ik probeer haar zoveel mogelijk te laten en ook te laten vallen. Ben zelf erg voor risky play. Het geeft heel veel zelfvertrouwen aan je kind en ook zelfvertrouwen in zijn/haar lichaam.
Je zou je even kunnen inlezen op risky play/risicovol spelen en wat dit inhoudt en wat voor voordeel dit heeft voor kinderen.
Het belangrijkste waar ik wel heel erg op hamer is het draaien en dan van de bank/stoel/bed af gaan. Dat heeft onze dochter nu al 1,5 maand echt goed door. Telkens benoemen dat ze moet draaien als ze van een stoel of iets gaat en haar eerst helpen. Inmiddels als we zeggen dat ze moet draaien, als ze het soms in spel vergeet, dan begrijpt ze dit ook en doet ze het meteen.
Verder laat ik haar vrij, en ja af en toe valt ze. En dan krijgt ze een knuffel en dan speelt ze weer verder.