14 Reacties

6 maanden geleden

Ik gebruik al jaren een organicup. Waar ik in het begin vooral naar moest zoeken was de manier van dichtplooien. Op sommige manieren was het moeilijk om in te brengen en sprong die niet goed terug open. Mijn cup leeg ik maar 2 keer per dag maar heb geen hele hevige menstruatie In al die jaren ook geen één keer doorgelekt

6 maanden geleden

Ik volg even mee! Na twee zwangerschappen vind ik tampons echt niet meer fijn zitten en heb ik ook meer bloedverlies dan voorheen. Ben erg benieuwd naar ervaringen.

6 maanden geleden

Reactie op Izzy92

Ik gebruik al jaren een organicup. Waar ik in het begin vooral naar moest z ...
Dat dichtplooien is dus een kwestie van oefenen? En hoe leeg je die dan precies? 🙈

6 maanden geleden

Ik gebruikte altijd een cup en ben echt fan! Alleen na de bevalling eigenlijk niet meer geprobeerd. Toch een beetje spannend. Hoe weet je of die vol is? Niet eigenlijk. Volgens mij overstroomt het niet zomaar en kan het best veel opvangen. Je zou eens naar de milliliters moeten kijken en moeten vergelijken met (super) tampons. Ik kon hem met gemak 10 uur inhouden en dan was hij nog niet vol. Dus daarmee is ook meteen je tweede vraag beantwoord. Ik haalde hem er dus eigenlijk alleen thuis uit. Anders zou je ook gewoon even met een wc papiertje schoon kunnen vegen en weer in doen.

6 maanden geleden

Ha, ik gebruik ze ook al jaaaaren, vind het veel fijner dan tampons. Maar in antwoord op je vragen: Ik doe m in terwijl ik op het toilet zit, of gewoon staand. Beide prima. Het indoen was de eerste keer even gedoe, maar weet echt heel snel. Na een paar keer is het echt easy. Ik leeg m 2x per dag. Of evt een 3de keer als ik m een beetje voel zitten. Dat doet geen pijn ofzo, maar hij zakt net iets lager als ie > half vol zit en dat voel ik meestal. Ik lek echt nóóit door. Ook niet als ik een keer iets langer wacht, of op de ergste dag ofzo. Met tampons lekte ik soms wel door. Schoonmaken onder de kraan doe ik idd thuis of als er ergens een kraantje op het toilet is. Als dat er niet is, giet ik m leeg en maar ik m alleen even met toilet papier schoon. Thuis spoel ik hem dan af. Zoiets? 😄

6 maanden geleden

Reactie op baloubadou94

Dat dichtplooien is dus een kwestie van oefenen? En hoe leeg je die dan pre ...
Bij mijn cup zat er toen een handleiding met verschillende opties. Online zal je hier ook wel dingen over vinden. Uitdoen is eerst even samenknijpen om vacuüm te verbreken en dan kan je die er zo uit trekken en leegmaken.

6 maanden geleden

Reactie op baloubadou94

Dat dichtplooien is dus een kwestie van oefenen? En hoe leeg je die dan pre ...
En omdat het bloed niet naar buiten stroomt, blijft je vagina ook proper. Het is dus niet zo dat het echt een bloedbad is, zelfs niet bij het inbrengen

6 maanden geleden

Ook een cup gebruikt! Maar na men bevalling zakte hij uit, grotere maat idem. Nu een menstruatiedisc aangeschaft. Met de cup nooit doorgelekt. Ik voelde rondom altijd of die goed gesloten zat. En legen deed ik thuis. Alleen op hele erge dagen op t werk in bijv. Invalide toilet waar een kraantje is. Qua vouwen is het even uitproberen wat je fijn vindt. Ik vond uiteindelijk de “7” het meest fijne.

6 maanden geleden

Alles is al gezegd zie ik in de reacties. Ik gebruik inmiddels al zo'n 15 jaar een menstruatie cup en zou het iedereen aanbevelen!! Ik heb er zelfs een aantal cadeau gegeven destijds aan zussen en vriendinnen. In het begin moet je even oefenen met vouwen bij het in en uitdoen. That's it! Overigens bloed ik wel hevig en weleens doorgelekt. Vol is vol. Dus de hevige dagen leeg ik hem elke 3 uur ongeveer. Bij ont-vacuum-en loopt er weleens wat bloed langs, maar je was toch gewoon je handen. Ohja en met doorspoelen blijft het soms wat rood onderin de toilet omdat bloed zwaarder is dan water. Dan moet je soms bijvoorbeeld twee keer spoelen. De cup zelf kan je gewoon onder de kraan afspoelen bij het fonteintje van de toilet. Mocht dat er niet zijn dan sla je gewoon een keer over. Is echt niet erg! Ik zou zeggen 'go for it'!!!!

6 maanden geleden

Reactie op Aznag

Alles is al gezegd zie ik in de reacties. Ik gebruik inmiddels al zo'n 15 j ...
Ah wat goed zeg dat je het al zo lang gebruikt! Bedankt voor je bericht. Welk merk gebruik je dan/welk merk heb je als cadeau gegeven?

6 maanden geleden

Reactie op n2022

Ook een cup gebruikt! Maar na men bevalling zakte hij uit, grotere maat ide ...
Thanks voor je reactie! Hopelijk werkt de disc voor je.

6 maanden geleden

Reactie op Izzy92

En omdat het bloed niet naar buiten stroomt, blijft je vagina ook proper. H ...
Ooo heel fijn zeg ja ik dacht ook wel beetje zoiets haha! Thanks voor het delen

6 maanden geleden

Reactie op dille0407

Ha, ik gebruik ze ook al jaaaaren, vind het veel fijner dan tampons. Maar ...
Dank je wel voor je reactie ! 🙏

6 maanden geleden

Reactie op baloubadou94

Ah wat goed zeg dat je het al zo lang gebruikt! Bedankt voor je bericht. ...
Pfoehhh zou ook echt niet weten. Ik heb er 2 maar overweeg wel een nieuwe. Heb geen idee hoe oud deze inmiddels zijn eigenlijk.