10 Reacties
vorige maand
Hoi lieve mama,
Ik denk dat je ook wat milder en minder streng naar jezelf mag zijn. Ons zoontje is van dezelfde leeftijd. En wij vinden sommige fases ook best pittig en zoeken. We zijn zeer bewuste ouders maar daar hoort soms juist het even niet weten bij. We hebben het er dan ‘s avonds over of ik kijk op internet. Doen alsof je het allemaal weet, niet kijken naar hoe je kind is en streng zijn is niet per defenitie een goede ouder.. Bij elk kindje werkt iets anders en je mag jezelf afvragen wat werkt voor ons zoontje en voor ons. Wat vinden wij belangrijk. Eten met een speelgoedje of toch volhouden met veel mopper en weinig eten erbij. Kinderen voelen onze onzekerheid heel goed aan. Daarom is het belangrijkste wat vind ik? Denk niet teveel aan wat anderen doen en hoe het mogelijk ‘hoort’. Liefde, begrip, het juiste voorbeeld geven en duidelijkheid is vooral belangrijk! Ik vind de Instagram van kleine grote mensen vaak ook goede tips hebben. Succes!
vorige maand
Reactie op Mamalila
Hoi lieve mama,
Ik denk dat je ook wat milder en minder streng naar jezelf ...
Heey, wat ontzettend lief dankjewel! Zo heb ik er nog nooit eerder bij stil gestaan🙂 Ik ga dit proberen in mijn achterhoofd te houden, want dit is echt ontzettend fijn! Nogmaals een dikke dankjewel 😘
vorige maand
Als ik je verhaal lees denk ik alleen maar: wat fijn dat jullie hem volgen in wat hij nodig heeft, dat is volgens mij geen toegeven maar heel liefdevol en ondersteunend.ĺ. Inderdaad beter op deze manier er wel eten in krijgen dan dat eten één grote negatieve associatie voor je kindje wordt. Hier gaat ontbijt er nog steeds alleen maar in als er ook een speeltje of boekje is. Liever zo dan geen eten en strijd. Wat ik wel doe is hierin de regie verleggen, dus ik vraag hem welk speelgoed hij wil, waarop hij enthousiast in zijn stoel gaat zitten. Misschien dat dat nog helpt en dat het dan niet meer voelt als 'toegeven'. Komt vanzelf dat ze de rust vinden om 'gewoon te eten'.
vorige maand
Reactie op Corner
Als ik je verhaal lees denk ik alleen maar: wat fijn dat jullie hem volgen ...
Hey, dankjewel voor je lieve berichtje! Helaas kan hij niet aangeven wat hij wilt. Hij loopt achter qua spraak en dat frustreert hem ook. Maar we gaan kijken wat we voor hem kunnen doen. In ieder geval heel erg bedankt voor de tips🙂
vorige maand
Ik zou me hier niet zo druk over maken. Zelf ook 2 jarige en avondeten is hier de laatste tijd op allerlei vlakken drama. Hij wil van tafel continue en vraagt om vanalles wat niet mag en wij ook niet geven. IJsjes, tv kijken enz. En als hij het niet krijgt enorme tantrum tussendoor. Dus met iets spelen tijdens het eten, ik zou ervoor tekenen dat er zo nog wat gegeten zou worden 😂 gelukkig eet hij overdag wel
vorige maand
Hier geen speelgoed aan tafel. Nooit gedaan en gaan we ook niet doen. Als ze zegt dat ze bijv haar pop wilt aan tafel dan geef ik aan dat ik dat begrijp, want met poppen spelen is natuurlijk heel leuk. Daarom mag ze er na het eten weer fijn mee verder spelen. Zoiets. Dus wij proberen NEE en NIET te vermijden aangezien dat vaak aanleidingen zijn tot tantrums.
En soms is het huilen, dan zeg ik dat ze best eventjes mag huilen en vraag ik of ze getroost wilt worden.
Vaak is het al voldoende als ze merkt dat we haar horen.
Afleiden werkt ook goed. Of grapjes maken zoals dat straks de pop onder spaghetti slierten zit, dat zou toch gek zijn haha.
Al met al denk ik dat op verschillende manieren wel te vermijden is om speelgoed bij het eten te hebben.
Je zou ook een tweede bakje naast het bord kunnen zetten zodat hij zelf ontdekt dat hij zijn eten daarin kan verplaatsen om vervolgens op te eten. Met mes, vork en lepel vermaken ze zich ook al heel goed.
3 weken geleden
Hier mag ze ook speelgoed meenemen aan tafel. Anders is het ook een strijd. Ik denk maar zo: het is een fase en ik ben al blij dat ze wat eet.
Wij hebben er nog eentje rond kruipen van 1 jaar. En echt: wat een tegenpool. Eet alles wat hij ziet. Alles gaat erin. Die heeft geen speelgoed nodig. Die is veel te druk met proppen.
Dus ik zou gewoon voor een tweede gaan! Het is nu prima te doen qua leeftijd verschil. Hier zit zelfs een jaar minder tussen en was ook goed te doen 👍
2 weken geleden
Zijn er meerdere kinderen die ook nog steeds wel eens met hun bord gooien of hun eten op de grond gooien? Ik word er echt moedeloos van 😔