120 Reacties

9 maanden geleden

Ah leuk om te lezen. Besefte zelf niet dat dit onder “natuurlijk ouderschap” zou kunnenvallen hoe wij doen. Het voelt voor ons als ‘gewoon’. Borstvoeding nog steeds, we gaan richting maand 8. Bed sharing, hapjes uit de hand, haar behoeften en slaapritme veel volgen. Al dat soort dingen. Maar ja, we krijgen wel veel vragen “oh, nu nog steeds borstvoeding en kolven. Geen oordeel hoor, maar vind je het niet intens?” Ik laat het meestal maar gaan. Iedereen doet het op zijn manier goed denk ik, als het een happy baby is. Maar onze manier voelt voor ons goed. 😊✨💞

9 maanden geleden

Hier wel kunstvoeding omdat de productie ophield toen ze 2 maanden oud was. Maar ze is inmiddels bijna 8 maanden en slaapt nog steeds bij ons op de kamer in haar eigen ledikant. Doet 2 of 3 dutjes op een dag en alle 2 of 3 dutjes zijn contact dutjes. Qua voeding heb ik nooit geluisterd naar de hoeveelheid op advies van het CB of de Nutrilon verpakking, altijd haar gevolgd. Ze slaapt al een tijdje de nachten door van 18:00-07:00 en dit doet ze zelf. Er is geen slaaptraining oid toegepast. Voorheen viel ze ook zelfstandig in slaap, nu merk ik wel wat van de 8 maanden slaapregressie en verlatingsangst omdat ze echt begint te krijsen zodra d’r slaapzak aangaat. Nu knuffel ik haar weer in slaap 🥰 Ik hou altijd in m’n hoofd: ik ken geeneen volwassen persoon die in slaap gewiegd moet worden omdat hij anders niet kan slapen Mensen worden tegenwoordig veel te bang gemaakt met dat ze moeten oppassen voor slaapassociaties. Of die eeuwige “laat maar even huilen, anders denken ze dat je er altijd voor ze bent” UHHH JA GERDA M’N KIND MAG OOK WETEN DAT IK D’R ALTIJD VOOR HAAR BEN 😤

9 maanden geleden

Reactie op amommymous

Hier wel kunstvoeding omdat de productie ophield toen ze 2 maanden oud was. ...
Helemaal mee eens!! Vind dat we dit geluid veel meer mogen horen. Alle 2-3 dutjes contact dutjes!? Respect...hoe doe je dat!??? Ik ben erg blij dat die van ons zn beetje overal slaapt, en ik dan mn handen vrij heb. Contact dutjes heb ik tot een maand of 4-5 denk ik gedaan, maar toen merkte ik dat het in de draagzak niet zo goed meer werkte en in haar eigen bed beter.

9 maanden geleden

Mooi om jullie ervaringen te lezen! Contact dutjes zijn heerlijk, in de maatschappij van nu, realiseer ik me dat het meegaan in de flow van m’n zoon, me echt doet vertragen. Ik zie in wat ik écht belangrijk vind en dat is dan niet die ene was gedaan hebben, maar gewoon in het hier en nu bij m’n zoon zijn.

9 maanden geleden

Hier ook zo aan het genieten.. doe sinds het begin álles op verzoek, en dat werkt zo fijn voor zowel haar als onszelf.. 💕 laatst zij iemand: “Wij drinken toch ook als we dorst hebben en niet op vaste tijdstippen” en dat is zo waar! Ik geloof zo in het volgen van je gevoel en hart en niet laten leiden door angst of meningen van anderen.. je bent jouw kleintje’s grootste voorbeeld en spiegel 💛 Liefde, veiligheid en geborgenheid is alles wat ze nodig hebben 🫶🏽🫶🏽🫶🏽

9 maanden geleden

Ik voel me helemaal thuis in dit topic 🥰 In mijn eigen omgeving soms te weinig herkenning. Wat betreft de oordelen weet ik daar inmiddels wel korte metten mee te maken. We volgen ons gevoel, maar ook de wetenschap is steeds duidelijker over babygedrag, doorslapen is niet de norm, melk drinken is goed voor ze, laten huilen is niet goed voor ze etc. Niet voor niets dat mijn moedergevoel schreeuwt om naar de behoeften van onze dochter te luisteren ❤️ Hier dus ook alleen maar contact naps of in de kinderwagen, bij ons en bij de oma’s ook zo, ‘s nachts bij ons in bed, borstvoeding op verzoek. Tuurlijk missen we soms wel wat vrije tijd, maar meestal is het ultiem genieten en als ik zie hoe snel de tijd is gegaan weet ik zeker dat we er later geen spijt van hebben 🙏🏽

4 maanden geleden

Hoe gaat het jullie af? 🙏🏽

4 maanden geleden

Oh wat een fijn topic! Hier net bezig een groot familie bed te maken omdat ons 1jarig zoontje nog steeds paar keer per nacht ‘s nachts wakker, bv krijgt en ik weiger slaaptraining te doen (terwijl schoonfamilie gruwelt van het feit dat hij überhaupt nog bij ons op de kamer slaapt, laat staan in bed). Wel vaak de twijfel of ik het wel goed zo doe maar ik weiger me kind te laten te huilen en het allemaal zo te forceren terwijl mijn hart zegt niet doen. Ik ga in ieder geval genieten van dit topic

4 maanden geleden

Reactie op Rusalochka

Oh wat een fijn topic! Hier net bezig een groot familie bed te maken omdat ...
You go mama 🙏🏽

4 maanden geleden

Zijn er hier mama's die erg bezig zijn met natuurlijk ouderschap, maar er toch voor hebben gekozen om bv af te bouwen na 1 jaar? Door welke kv of andere melk hebben jullie het vervangen? Mijn dreumes is 13,5 maand en ik twijfel nog erg om te beginnen afbouwen, maar vooral omdat er in kv zoveel rommel zit (zelfs de biologische) en koemelk me ook niet ideaal lijkt. Geitenmelk dan? Wat zijn jullie meningen hierover?

4 maanden geleden

Hi, ik begin de bv nu ook heel erg beu te raken. Mn omdat mijn weerstand en conditie echt achteruit gaat lijkt wel. Ik wil misschien 1 bv vervangen voor kunstvoeding en dan nog wel 1* daags bv blijven geven als een soort van tussenstap. Maar ben nog niet begonnen hoor. Misschien ga ik het ook wel niet doen 😅. Ik wilde voor Nutrilon melk + plantaardig gaan. Of de Bio

4 maanden geleden

Reactie op PizzaFunghi

Zijn er hier mama's die erg bezig zijn met natuurlijk ouderschap, maar er t ...
In principe zeggen ze dat het niet meer nodig is, maar onze dochter wil nog wel graag een flesje. Ik ben gaan afbouwen omdat ik iets meer vrijheid terug wilde en niet meer wil kolven dus ik voed nu overdag nog 2x en in de nacht. Voor haar middagslaapje en als ze naar bed gaat krijgt ze 2x een klein flesje zuigelingenmelk van Pure Goat

4 maanden geleden

Reactie op PizzaFunghi

Hoi hoi, voed je op verzoek en hoe vaak per dag vraagt ze er nog om? Vanaf 12 maanden is kv niet nodig als vervanging. Bij ons is het ‘natuurlijk’ afgebouwd doordat ik hem volledig ben gaan volgen. Ik merkte dat ik ipv enkel voeden op verzoek toch ook op vaste momenten de borst aanbood (met wakker worden, voor het slapen, na de maaltijd etc). Dit ben ik gestopt. Dus alleen wanneer hij er om vroeg voedde ik hem. Dit was soms een keer ‘s middags en altijd ‘s avonds voor het slapen gaan. Nu is het enkel nog voor het slapen gaan ‘s avonds. Dus 1 keer per dag en nog 1 of 2 keer ‘s nachts. Hij krijgt de hele dag door water, eet ‘s ochtends een bakje havermout (met amandel melk) en banaan, fruit als tussendoortje, boterham en groentes als lunch, ‘s middags nog een cracker en fruit en ‘s avonds warme maaltijd. Qua zuivel eet hij elke avond schapen yoghurt na het eten en heeft hij zijn avond en nacht voeding dus nog als hij daarom vraagt. Kv is vanaf 12 maanden niet nodig ter vervanging als hij of zij goed eet. Hier is hij veel beter gaan eten doordat ik enkel nog op verzoek voedde. Maar nu ik dit schrijf denk ik dat dit misschien anders werkt als je niet de hele dag je kindje om je heen hebt? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet. Maar bij mij kwam het erop neer dat ik de borst veel vaker aanbood dat dat hij eigenlijk zelf geïnteresseerd was en water ook prima voor hem was.

4 maanden geleden

Reactie op julia12

Hoi hoi, voed je op verzoek en hoe vaak per dag vraagt ze er nog om? Vanaf ...
Ja inderdaad op verzoek maar wel redelijk vaste momenten inderdaad: bij thuiskomst van de opvang (laat ik nu soms weg), voor het slapengaan, 's nachts en 's morgens bij het opstaan. Ze eet zeker ook goed vaste voeding, maar kind en gezin (cb in België) geeft toch aan dat ze op deze leeftijd nog 350-500ml melk per 24u nodig hebben. Hoeft inderdaad geen kv te zijn, kan ook koemelk zijn.

4 maanden geleden

Reactie op Rusalochka

Oh wat een fijn topic! Hier net bezig een groot familie bed te maken omdat ...
Ik doe het ook zo hoor en denk het zelfde als jij. Je bent niet alleen! 💪 (ook nog paar keer per nacht wakker en ze ligt bij ons in bed)

4 maanden geleden

Reactie op PizzaFunghi

Ik ben begonnen met afbouwen. Niet eens zozeer omdat ik het niet wil, maar omdat hij mijn borst liever gebruikt als speen ipv voor de melk. En dan vervolgens echt niet erg te leggen is. En als we gewoon (afgekolfde) melk geven uit een fles, dan laat ie als ie leeg is wel los en gaat zoet zelf slapen. De middagvoeding heb ik met 9 maanden afgebouwd, toen m'n kolfrecht verviel. Nu alleen nog de nacht en de ochtend. We geven zowel koemelk, als afgekolfde melk, als gewone kunstvoeding. Of een combinatie van.

2 maanden geleden

Hoi meiden, ik ben wel benieuwd of jullie ook bewust bezig zijn met wat voor speelgoed er in huis komt? Ik vind dat best lastig, wij hebben nu 2 kindjes (oudste is 3) en merk dat de jongste veel speelt met speelgoed dat ik bij de oudste nog niet geschikt achte met 15 maanden. Zoals licht en geluid gevende dingen

2 maanden geleden

Reactie op Ehtrym

Hoi meiden, ik ben wel benieuwd of jullie ook bewust bezig zijn met wat voo ...
In de praktijk merk ik dat dit soms lastig te sturen is. Mensen geven wel eens een cadeautje en als mijn kind het leuk speelgoed is en het verder veilig is, vind ik dat prima. Ik heb zelf in wat ik koop wel zo mijn voorkeuren en hij speelt dan dus met een mix van dingen!