13 Reacties

3 weken geleden

Bij ons zoontje van 2,5 lukt het ook nog niet goed! Hij plast wel een paar keer per dag op het potje, maar plast en poept ook i de luier en geeft het niet aan. Is ook veel te druk met spelen om er tijd voor te maken! Ik vraag me ook af wanneer hij klaar is voor een volgende stap..

3 weken geleden

Ik heb bij beide kinderen toen ze 2 jaar en 4 maanden waren de luiers afgedaan en dan aantal dagen thuis of rondom het huis blijven. Minimaal 3 dagen. Beide kinderen wilde toen nog niet zindelijk worden daar hadden ze gewoon geen zin in. Eerste dag plaste ze de hele dag in hun broek, omdat ze het niet aangaven en weigerde het op de wc te doen. Continu blijven proberen vooral op de “belangrijke momenten” voor t slapen na t slapen voor t eten na het eten etc. Vanzelf lukt het wel een keer, en dan mochten ze een klein snoepje zoals een mini marmallow of 1 smartie en een sticker plakken. Omdat ze niet veel snoep eten vonden ze dit geweldig en ging het vanaf dat moment best goed al. Paar ongelukjes na. En dag 3 of 4 zijn ze zo goed als zindelijk. Het is dus echt de bedoeling dat je de luier uit laat om verwarring te voorkomen en zo voelen ze een natte broek ook beter. Ook niet met buitenspelen een luier aan. Alleen met slapen. Toevallig ben ik vorige week met mn zoontje begonnen en hij is nu zindelijk 😊

3 weken geleden

En de eerste dag gaat het echt mega slecht maar hou vol dag 2 hebben ze het al beter door en gaat het al stukke beter. Heel veel succes

3 weken geleden

Reactie op Lieveheersbeestjes

Ik heb bij beide kinderen toen ze 2 jaar en 4 maanden waren de luiers afged ...
Super, dankje! We gaan het vanaf eind deze week ook zo proberen, omdat ik hem dan 5 dagen thuis heb. Ik neem ook zeker de tip van snoepjes en stickers mee. Hier is een snoepje ook echt een uitzondering, dus kunnen we zeker gebruiken! Dankjewel!

3 weken geleden

Via de app GoPotty vind je handige schema’s. Bij ons nu ook in 3 dagen gelukt ondanks gekke kerstdagen en veel weg! Zelfs op vakantie in de auto 3,5 uur zonder luier goed gegaan. We zetten hem wel uit onszelf op het potje voor het plassen, maar poepen geeft hij heel goed zelf aan. Een beloningssysteem is eigenlijk volgens de app niet eens nodig: positieve aandacht van ouders werkt al genoeg en dat hebben wij ookc gemerkt. Altijd trots laten zien dat er geplast en/of gepoept is. Zo fijn dat we sindsdien geen poepluiers meer hebben 😅 De slaapjes doen we nog wel met luier. Overdag blijft die dan wel vaak droog, maar ‘s nachts plast hij toch nog wel veel merken we.

3 weken geleden

Mijn dochter ben ik ook mee gestopt sinds vandaag we hebben het 8 dagen geprobeerd. Ze is er gewoon nog niet klaar voor denk ik en kreeg er ook een hoop spanning van leek het.

vorige week

Bij ons gaat het nu heel goed. Eigenlijk geen ongelukjes meer. Snachts nog wel een luier en op de opvang ook. Als we echt ergens lang heen gaan ook. Merk wel dat het echt helpt om geen luier aan te hebben dan geeft hij het echt beter aan dan wanneer hij, voor de zekerheid, toch een luier aan heeft. Bij ons hielp een rustige week waarin ik heel veel thuis was en dan gewoon de luier uit. Vaak vragen maar geen druk zetten. Dus als hij niet op het potje wil, prima, dan wachten tot hij het zelf aangeeft of het mis gaat.

vorige week

Hoef je echt niet onzeker over te zijn hoor! Sommige kinderen zijn er gewoon weg nog niet klaar voor. Ik begon met 1,5 jaar al voor de fun. En pas in juni ofzo echt aan de slag gegaan. Met flink veel vallen en opstaan. Ze was sinds augustus plaszindelijk en denk nu drie weken poepzindelijk

vorige week

Zou het helpen om even de luiers helemaal uit te doen? Onze dochter had totaal geen interesse in het potje. Vorige week tegen haar gezegd, zullen we de luier uit doen? De eerste dag plaste ze een aantal keer in haar onderbroek maar ook paar keer op het potje. Dag erna wilde ze geen luier meer aan en wilde ze op de wc. Eerste paar dagen af en toe een ongelukje, maar nu is ze zindelijk zowel poep als plas (‘s nachts doen we nog wel een luier en wachten we tot die zo goed als droog is) Als je zoiets wil proberen is het fijn als je in ieder geval een aantal dagen achter elkaar samen bent

vorige week

Volgens mij is het gewoon echt een kwestie van doorzetten hoor! Vroeger waren kindjes veel eerder zindelijk, omdat de luiers van toen sneller nat aanvoelden (en meer gedoe waren voor de moeders 😉). Ik geloof er dan ook niet zo in dat kindjes er niet klaar voor zijn. Bij ons was het 1,5 week echt doorzetten en veel wassen (en blijven lachen, maar ik kan me om dit soort dingen sowieso niet druk maken itt mijn man), maar sinds een paar dagen maar 1 of geen enkel ongelukje per dag. Bij onze oudste ging het makkelijker, maar die kon ook niet zo opgaan in een spel als de jongste. Beide waren ze wel met 2,5 jaar zindelijk.

vorige week

Reactie op GreenBean

Volgens mij is het gewoon echt een kwestie van doorzetten hoor! Vroeger war ...
Sorry maar dat is echt onzin. Je hebt kindjes die bijvoorbeeld poep angst hebben. Die krijg je echt niet zo snel zindelijk. Vind beetje kort door de bocht om te zeggen dat je daar niet in gelooft. Klopt zeker dat je er inderdaad veel tijd en energie in moet steken maar echt niet ieder kindje is er zo snel aan toe. Genoeg om me heen gezien.

vorige week

Reactie op Kmchild

Sorry maar dat is echt onzin. Je hebt kindjes die bijvoorbeeld poep angst h ...
Uitzonderingen zijn er altijd, maar dat is wel echt een minderheid. Bovendien geldt ook voor dat soort angsten dat tijd en begeleiding het belangrijkste is.

vorige week

Update van onze kant: in totaal zijn we nu ongeveer 1,5 week bezig en hij heeft enorm veel stappen vooruit gezet! De eerste dag zonder pamper deden we een onderbroekje aan, maar daarin waren het sowieso ongelukjes. Hij leek het verschil tussen een pamper en een onderbroek niet goed te begrijpen, dus hebben we hem gewoon in zijn blootje laten lopen. We hielden hem goed in de gaten en als hij begon te druppelen, meteen op het potje zetten. Op den duur ging hij zelf naar het potje. Na die klik hebben we hem kleren laten dragen en ook gezegd dat hij geen pamper droeg, dus dat hij op het potje moest. Omdat hij vanaf het begin resoluut weigerde op vaste momenten op het potje te zitten of überhaupt als we het vroegen, zijn we daarmee gestopt. Hij kon vrij snel goed aanvoelen wanneer het tijd was om te plassen en ging dan uit zichzelf zitten. Intussen draagt hij enkel nog een pamper om te slapen. We hebben dagelijks wel gemiddeld 1 ongelukje als hij geconcentreerd speelt, maar verder doet hij het echt heel erg goed! We zijn blij dat het al bij al toch zo snel vordert!