77 Reacties
4 maanden geleden
Hier echt nog 2 slaapjes maar merk echt zo erg verschil als die rond 7 wakker is dan duurt t echt 20 min voordat hij in slaap valt sochtends en smiddags en als die rond 6 wakker is slaapt die binnen 5 min.. nog meer mensen? Maar wel echt nog toe aan 2 slaapjes
4 maanden geleden
Wij hadden dit ook rond 12 maanden en zijn toen wel over gegaan op 1 slaapje. Dit nu ongeveer aan maand al. Hij gaat rond 11:30/12:00 naar bed en word rond 14:00/14:30 wakker. Hij doet het er hier heel goed op en slaapt snachts ook beter nu en hij valt snel in slaap.
4 maanden geleden
Reactie op ManonElaani
Wij hadden dit ook rond 12 maanden en zijn toen wel over gegaan op 1 slaapj ...
Hier ook met 13 maanden over gegaan op 1 slaapje. Ze ging in de middag steeds korter slapen en bleef in de avond lang wakker. Nu ook rond 11.45 a 12 slapen en dan tot 14.00 uur en rond 18.30 weer naar bed. Ze blijft dan tot 6.00 slapen. Daar zijn we blij mee want ze slaapt nu hele nacht door en daarvoor paar keer wakker in de nacht en om 5.30 klaarwakker
4 maanden geleden
Reactie op Nina30
Hoelaat wordt je kindje dan wakker ‘s morgens en hoelaat gaat hij nu met 1 ...
Ja het wakker worden verschilt zo enorm. Ene keer is het 06:00 of eerder en de andere keer 07:30. Wanneer hij echt vroeg wakker is, probeer ik het toch een beetje te rekken om alsnog 1 slaapje te doen. Soms doe ik hem dan ook wel is iets eerder naar bed rond 11:15 ongeveer als hij echt instort.
En hij gaat eigenlijk altijd tussen 18:30 en 19:00 naar bed.
4 maanden geleden
Reactie op nicc89
Ik ben ook van 2 naar 1 gegaan omdat mijn zoontje die in de middag steeds o ...
Ja hier ook hoor, maar hij weigerde steevast het ochtenddutje en als hij die wel sliep dat was het hooguit 45 minuten en sliep hij in de middag alsnog niet, dus ik heb het opgegeven 🥲
Rommelen doet het toch wel. We hebben alles al geprobeerd en uiteindelijk gaan we toch naar 1 dutje, dus dan scheelt dit mij de meeste frustratie 😅
4 maanden geleden
Reactie op anna_zwaag
Ja hier ook hoor, maar hij weigerde steevast het ochtenddutje en als hij di ...
Ja hier wou hij het ochtenddutje om 10 wel.. maar in de middag niet meer.. dus gerekt naar 11:30.. maar merk ook dat hij vaak rond die tijd poept in zn slaap en dan klaarwakker is na een uurtje😫😫
4 maanden geleden
Mijn zoontje doet al sinds 11 maanden maar 1 dutje. Zijn broer was al met 2 jaar helemaal klaar met dutjes. Ik hou wakkertijden van 5 uur aan. Van 07.00 tot 12.00 wakker, 12-14.30/ 15u een dutje. En dan weer tussen half 8 en 8 naar bed
4 maanden geleden
Gister werd ze 07:10 wakker ik heb haar wel het ochtend dutje aangeboden maar na 30 minuten eruit bed gehaald.
Ze hield het goed.
Ze werd niet hangerig of huilerig enige wat me opviel is dat ze wel af en toe tussendoor eens in er ogen wreef
Ze sliep
Vervolgens ‘s middags bijna 2,5u dus het pakte voor de eerste keer goed uit.
Vandaag 06:30 wakker ik ga haar gewoon straks opnieuw het ochtend dutje aanbieden en weigert ze dan 1 dutje.
Dus zal vanaf nu ene dag 1 andere dag 2 dutjes zijn..
3 maanden geleden
Onze dochter v 14m wil niet meer haar ochtend dutje doen. Het lukt haar om wakker te blijven tot 12u. Ze gaat slapen maar helaas na een uur wakker. Dat is echt net te kort want dan is ze om 5 uur alweer moe. Iemand tips voor deze overgangsfase?
Normaal sliep ze 2x 1 uur over. En ‘s avonds klokje rond vanaf 19:00
3 maanden geleden
Reactie op Sarahitsme
Onze dochter v 14m wil niet meer haar ochtend dutje doen. Het lukt haar om ...
Hier ook max 1.5 bij 1 slaapje,, denk hoe vaker hoe langer t wordt en ze t gewend raken.. maar hier ook drama vanaf 17:00 slaapt dan om 18:00
3 maanden geleden
Reactie op Sarahitsme
Onze dochter v 14m wil niet meer haar ochtend dutje doen. Het lukt haar om ...
Hoelang probeer je de ochted slaap een kans te geven? Hier max 30 min en dan slaapt die net daarvoor maar maken hem wel wakker
3 maanden geleden
Reactie op nicc89
Ik ben ook van 2 naar 1 gegaan omdat mijn zoontje die in de middag steeds o ...
Same here. Hoe gaat het nu bij je?
3 maanden geleden
Hier sinds vorige week 14 maanden. Ook maar 1 dutje. Smorgens worden we op verschillende tijden wakker ene keer 7 uur andere keer pas half 10 en alles wat ertussen zit.
Maar ik houd gewoon aan dat ie naar ze bed gaat als die moe is.
Meestal valt het ergens tussen 12 en 2 dat ie dan gaat slapen. De tijd verschilt ook per dag, soms slaapt ie 1 cyclus 45 min, maar de andere dag slaapt ie zo 2,5 uur.
Bedtijd is wel ongeveer standaard om 8 uur a half 9.
Over het algemeen houd ik de wakkertijd aan kwa leeftijd, nu met 14 maanden zit dit ergens tussen de 4-6 uur.
Dit is vooral makkelijk als je een middagje weg wil, ongeveer 4,5 uur nadat ie opgestaan is dan vertrekken in de auto. Slaapt ie gegarandeerd onderweg en is bij aankomst lekker vrolijk.
Korte ritjes slaapt ie dan maar een half uurtje, maar dan doet ie dat ook op de terugweg :)
En hij gaat gewoon naar bed als die moe is.
3 maanden geleden
Reactie op nicc89
Nog steeds maar hooguit een uur en 3 kwartier.. vaak maar een uur. En daar? ...
1 uur …
3 maanden geleden
Deze wakkertijdenhulp gids staat vol met tips:
Dit staat er tot +/- 18 maanden:
12-18 maand
Door de slaapregressie bij 12 maanden
(ontwikkeling in de slaapstructuur) kan het
slapen hier wat rommelig worden. Een
slaapregressie duurt doorgaans 6 weken, maar
heeft een duidelijke piek op 3 weken (dus bij 12
maanden en 3 weken). Vanaf nu reken je met
de geboortedatum i.p.v. de uitgerekende
datum. Rond de 14 maanden zal je echt wat
meer structuur gaan zien in de lengte van de
slaapjes. Toch is deze fase wel rommelig
doordat je kindje zich veel ontwikkelt in deze
fase. Denk dan niet dat je kindje toe is aan 1
slaapje, hij heeft het juist nog zo hard nodig nu.
De meeste kindjes gaan tot 17/18 maanden prima
op het 2-3-4 ritme. Maar ook zien we wel dat
kindjes rond de 12/13 maanden al toe zijn aan een
langere wakkertijd in de ochtend. Kijk dan of 2:15-
3-4 of 2,5-3-4 op termijn beter past. En bij 15/16
maanden kan dit ook oplopen naar 3-3-4. Hoe je
weet of je de eerste wakkertijd moet vergroten?
- Als je merkt dat je kindje echt nog niet moe
oogt;
- Als de slaapjes korter gaan worden.