18 Reacties

13 dagen geleden

Ons kindje valt enkel aan de borst in slaap in zijn nestje bij ons in bed. Voor ons geen probleem, dan valt hij altijd gemakkelijk en snel in slaap. Hij wordt 's nachts meerdere keren wakker, maar valt met een voeding direct terug in slaap. Mijn vriend heeft er een tijd op gestaan dat hij in zijn eigen bedje bij ons op de kamer zou slapen, maar merkte na 1 nacht dat dit niet te doen was om hem steeds uit bed te halen en terug te leggen. Ik ben ook geen dan van het gecontroleerd huilen om zelfstandig te leren slapen. Ik denk dat, zolang dit voor jezelf haalbaar is, geborgenheid geven belangrijk is en ze zullen hier uiteindelijk zelf ook wel uitgroeien. (En voor mij is dit ook simpelweg het makkelijkste omdat ik geen lang proces door moet waarbij hij steeds huilt en terug getroost moet worden)

13 dagen geleden

Bij ons was het precies andersom. Ik wilde op een gegeven moment slaaptraining en mn man nog niet. Ons zoontje is nu 9 maanden en we zijn met een slaapcoach begonnen toen hij net 8 maanden was. Hij sliep ook altijd bij ons op de kamer, tot 7 maanden altijd wiegend in slaap krijgen en toen ben ik begonnen met hem in zn ledikantje leggen en liedjes zingen en op billetjes slaan tot hij sliep omdat hij gewoon te zwaar werd. Ik was wel elke dag een half uur bezig en het was altijd een strijd maar dat was het tijdens het wiegen ook. Hij werd ook super vaak wakker en rond een uur of 11/12 kwam hij dan gewoon bij ons in bed, vanaf dat punt werd hij ook nog wel wakker maar dan lagen we er naast en was die zo weer vertrokken. Mijn man wilde ook geen slaaptraining omdat hij het wel gezellig vond samen liggen en hij was ook tegen het (gecontroleerd) laten huilen. Ik doe voornamelijk de nachten + naar bed brengen altijd en trok het niet meer. Dus ik heb toen de knoop doorgehakt om de slaaptraining te doen. Echt wel wat woorden over gehad maar naar mijn mening heeft de persoon die de meeste zorg draagt gedurende de nachten dus uiteindelijk meest slapeloos is toch wel wat meer zeggenschap om t maar zo te noemen. Nu zijn we inmiddels een paar weken verder en t gaat echt stukken beter. Valt zelfstandig in slaap, slaapt in zn eigen kamer en wordt alleen wakker voor 1x voeding. Na de fles is hij ook direct vertrokken en voorheen bleef hij nog een half uur tot een uur wakker. Tis niet altijd even goed maar we komen echt van ver en zijn super blij met t resultaat (ook mn man achteraf). Tijdens de eerste dagen echt wel veel discussies gehad maar uiteindelijk blij dat we doorgezet hebben. Vooraf altijd gezegd dat ik geen slaaptraining zou doen en niet tegen t huilen kan, maar achteraf zijn het 2/3 moeilijke dagen, en voor mij waren die het wel waard. Denk dat het er uiteindelijk om gaat hoe erg de slapeloosheid aantikt.. hoop dat je er wat mee kan.

13 dagen geleden

Je moet er beide achter staan als je slaaptraining gaat doen. Anders werkt het niet. Onze oudste heeft altijd tussen ons in geslapen, genieten was dat. Maar toen de baby kwam is hij naar zijn eigen kamer gegaan. En nu slaapt de baby bij ons in de co sleeper en ook hij beland ergens midden in de nacht bij ons in bed. Ik vindt het genieten, ze zijn maar zo kort jong. Ja soms zijn de nachten niet perfect en gaat mijn partner ergens anders liggen en soms komt de oudste nog naar ons. Maar ik geniet van het samen slapen. Voordat je het weet moeten ze er niks meer van hebben en zie je ze alleen nog als de wifi eruit ligt 😜

13 dagen geleden

Wij hebben een vergelijkbare discussie gehad en gecontroleerd laten huilen ook soms geprobeerd omdat het zo slecht gaat. Maar uiteindelijk liet mn man ook niet hem constant huilen, maar zo deed hij het wel origineel overkomen. Wat wij hadden afgesproken was dat we niet van niks naar volledig dat gingen. Ik ging eerst de liefdevolle methodes proberen en als dat niet lukte, dan zouden we zijn manier een kans geven maar dan ook beperkt qua duur. Daar ging hij uiteindelijk mee akkoord. Moet ik wel bij zeggen dat hij vrij weinig doet snachts, dus ik vond ook niet dat hij zoveel recht van spreken had 😅 suggesties geven ja, maar als ik het moet uitvoeren dan ga ik het eerst zo proberen.

13 dagen geleden

Nog een sidenote, het is sowieso goed om je dochter te leren niet alleen in jullie armen te kunnen slapen, maar dat wilt echt niet zeggen dat je ze moet laten huilen. Je kan ook heel goed in bed troosten zeker met wat training want t begin is vaak wel even heftig. En dan leren ze wel beter zelf in slaap vallen. Hier kan mn zoontje zelfstandig in slaap vallen en zeker overdag gaat goed, maar hij blijft wakker worden, zo een 4x per nacht. Dus het zegt ook niet alles 😅

13 dagen geleden

Misschien is het boek ‘Droomritme’ wel wat voor jullie? Hierin staan verschillende manieren in hoe je je kindje kan leren om zelfstandig in slaap te brengen/komen. Mogelijk dat hierin een manier in staat die voor jullie beide fijn voelt en die jullie kunnen toepassen. Veel succes!

13 dagen geleden

Er komt binnenkort ook een boek "zachte nachten" uit, waar ik ook naar uitkijk!

13 dagen geleden

Ik volg de instagram Slaaptips Voor Baby’s vind daar altijd wel veel goede tips voorbij komen. Er zit ook nog wel een verschil tussen ‘mopperen’ voor het in slaap vallen of huilen. Dat duurde hier vaak een paar minuutjes. Uit nieuwsgierigheid: Hoe slapen jullie allemaal met je baby in bed? Lijkt me doodeng. 🙈😂 Zou zelf geen oog meer dicht doen. Maar wel lekker gezellig natuurlijk.

13 dagen geleden

Hier dit weekend ook nachtje weg in ardennen en was opeens 26 graden in kamer en normaal tussen 18/19.. ook 2 u wakker geweest snachys.. thuis weer als voorheen gelukkig

12 dagen geleden

Reactie op Np22

Ik volg de instagram Slaaptips Voor Baby’s vind daar altijd wel veel goede ...
Gezellig noem ik het zeker niet. Deels is het wel fijn hoor beetje knuffelend zegmaar. En het is wel lekker warm (tot de zomer hahaha 😆). Maar als hij bij ons in bed ligt, lig ik ook altijd ongemakkelijk. Wij zijn hier net weer mee gestopt (oke gister was drama dag dus toen toch ingegeven na 5x constant wakker worden en huilen was ik ook gesloopt). Wij hadden een cosleeper en de stond precies tussen de muur en het bed, dus mocht hij rollen dan zou hij daarin vallen. Die is nu weg, dus dan moet hij tussen ons in. Ik ben van het minste en geringste wakker van hem, maar mn man totaal niet daarom vind ik dat ook veel minder veilig. Hij sliep dus eerst aan de kant vd muur/cosleeper.

11 dagen geleden

Reactie op DiepeZucht

Gezellig noem ik het zeker niet. Deels is het wel fijn hoor beetje knuffele ...
Kun je het bed niet tegen de muur schuiven aan jouw kant? Dan kan je daar je kindje leggen en jij er naast liggen.

11 dagen geleden

Reactie op M123456789

Kun je het bed niet tegen de muur schuiven aan jouw kant? Dan kan je daar j ...
Best zwaar om te verplaatsen maar kan in theorie wel. Maar dat is voor ons vergelijkbaar met de cosleeper er zetten en mijn man wilde dat niet meer. Dus het is nu de extra motivatie om standaard daar te laten tenzij het echt een slechte nacht is. Naja... nog slechter dan normaal. 😅

11 dagen geleden

Hier was dat ook zo, ik doe al sinds dat ze 4 weken oud is samen slapen in bed via de safe sleep seven. Ik geef uitsluitend borstvoeding en de nachten doe ik dus ook alleen, m’n man slaapt gewoon. Maar toch vond hij het nodig om te zeggen dat we slaaptraining moesten doen en haar moesten laten huilen. Ik heb hem HEEL duidelijk gemaakt dat we dat echt niet gingen doen en zolang hij ‘s nachts gewoon sliep en niks deed, hij hier ook geen zeggenschap over had.

11 dagen geleden

Reactie op maklompo

Hier was dat ook zo, ik doe al sinds dat ze 4 weken oud is samen slapen in ...
Ja onze kleine van 9 maanden slaapt ook bij ons. Vaak start hij wel in ledikant op onze kamer en uiteindelijk bij ons in bed. Ik doe de nachten alleen en geef ook nog borstvoeding. Dus ik bepaal.. En ik vind slaaptrainen gewoon niet fijn. Ik begrijp mensen die ervoor kiezen ook echt wel, want de nachten zijn enorm zwaar. Maar persoonlijk past het niet bij mij en mijn opvoedstijl. Mijn baby mag mij nodig hebben en ik ga hem gewoon troosten als hij huilt. Niet in zijn bedje laten huilen zonder dat papa of mama komt (of pas na 2,5,10 min)

11 dagen geleden

De komende maanden gaan heel pittig zijn. Je kindje gaat zelf zitten, kruipen, staan , langs meubels lopen en uiteindelijk zelf lopen. Kortom mega veel ontwikkelingen die 's nachts allemaal verwerkt gaan worden. Dan heb ik het puur over de motoriek en nog niet eens over de spraakontwikkeling. En dat allemaal in dat kleine lijfje. Ik persoonlijk denk dat je kindje je nu meer dan ooit nodig heeft. En ja dat is heel zwaar. Probeer goed voor jezelf te zorgen door overdag te slapen als dat mogelijk is en ga lekker op tijd naar bed. Het wordt echt beter.

11 dagen geleden

Reactie op maklompo

Hier was dat ook zo, ik doe al sinds dat ze 4 weken oud is samen slapen in ...
Amen, grote mond over wat jullie moeten doen, maar zelf lekker slapen. Word ik kneiter chagrijnig van.

11 dagen geleden

Dankjewel voor al jullie reacties en tips! 🤍 We zijn er nog niet uit. De afgelopen nachten ging het wat beter daardoor is mijn man ook wat rustiger weer. De nachten die ik heb gedaan werd ze wakker en is ze bij mij in bed beland, maar sliep gelukkig wel meteen weer door. De nachten die mijn man heeft gedaan sliep ze door, alsof het zo heeft moeten zijn haha. Ik geef iedereen die de nachten volledig alleen doet groot gelijk dat jullie bepalen wat er gedaan wordt. Respect voor jullie allemaal. Hier is de verdeling echter 50/50 waardoor mijn man ook zeker zeggenschap heeft. We wisselen de nachten af en checken dagelijks bij elkaar wie het meest behoefte heeft aan een goede nacht slaap. Ik heb me wat meer verdiept in andere methodes en ga deze week rustig het gesprek er over aan. Wordt vervolgd.

10 dagen geleden

Reactie op Sa--696

Ja onze kleine van 9 maanden slaapt ook bij ons. Vaak start hij wel in ledi ...
Zelfde hier!