25 Reacties

3 jaar geleden

Mijn man doet het bij mij sinds 32 weken om de dag masseren. Het is bij mij de ene dag gevoeliger dan de andere dag. Gisteren was het heel pijnlijk bijv dat ik zei doe rustig !! En hij deed volgens hem nog niets. Vergeet niet dat bij de persweeen je daar naar toe kunt werken, voorweeen ontsluitingsweeen etc, die druk gaat geleidelijk, terwijl nu plop vinger erin en ben je je waars aan t afzetten omdat je al pijn verwacht. Je spant het aan zeg maar. Als je echt bang bent, dan zou ik het minder vaak doen, of even stoppen want je spant het anders alleen maar aan. Hopelijk helpt dat?

3 jaar geleden

Ik heb voor mijn eerste zwangerschap gekampt met vaginisme en was toen ook erg bang van, als penetratie al moeizaam gaat, hoe moet er dan ooit een kind uit?! Maar elke therapeut heeft me altijd op het hart gedrukt dat eruit een heel ander proces is door alle hormonen die vrij komen. En zo geschiede, zo gedaan 😊

3 jaar geleden

Waarschijnlijk ben je nu alleen maar extra aan het aanspannen en dat is juist niet handig en kan pijnlijk worden. Ik zou dus even stoppen met die massages en probeer je een paar dagen op ademhaling en ontspanning te focussen. Daar kom je straks veel verder mee!!

3 jaar geleden

Precies de reden dat ik überhaupt niet ben begonnen met perineummassage. Het lijkt me een vreselijk naar gevoel en of het nou écht werkt tegen uitscheuren is ook niet bewezen volgens mij. Als het niet goed voelt: lekker niet meer doen.

3 jaar geleden

Misschien moet je je focus niet zo leggen op uitscheuren.. want dat geeft stress en kan je inderdaad makkelijker ontspannen. Vertrouw op je lichaam, de verloskundige die jou baby ter wereld gaat helpen brengen en die jou goed gaat aansturen. Als je goed naar haar luisterd tijdens het persen kun je uitscheuren heel makkelijk voorkomen. Daarnaast zetten ze in het ziekenhuis vaak veels te snel een knip om de bevalling te versnellen, als jij in de bevalplan aangeeft dat ze niet zo snel een knip moeten zetten scheelt dit vaak ook.. succes met de laatste loodjes 🙏

3 jaar geleden

* want dat geeft stress en kan je inderdaad minder makkelijk ontspannen

3 jaar geleden

Mocht je wel uitscheuren dan is die pijn na de bevalling ook goed te doen hoor! Met beide m’n kinderen uitgescheurd en had meer pijn aan de aambeien dan aan de hechtingen van het uitscheuren. Totaal ruptuur komt niet zo vaak voor. Dan zetten ze vaak al een knip om dat te voorkomen.

3 jaar geleden

Hier kan ik er niet echt bij, dus nu om de dag maar een perineummassage op halve inzet 🙈 het is inderdaad wat gevoelig, maar ben blij dat ik het gevoel nu leer herkennen. Of het een wondermiddel is tegen uitscheuren: nee, absoluut niet. Maak je daar ook niet druk om dat hoort er wel een beetje bij 😘. Het scheelt wellicht wat paniek bij de bevalling, omdat je het gevoel herkent en je dat niet overvalt.

3 jaar geleden

Mm eerste keer dat ik het deed heb ik alleen om heen gesmeerd tweede dag beetje meer gesmeerd en toen een vinger rekken en nu met beide vingers. Maar ja wat je zegt klopt ik had ook zo iets hoe gaat dit ooit lukken een baby hoofd eruit. Maar nu ik 2 x per dag aan het rekken ben word het wel wat minder pijnlijk en soepeler. Als dag pijn heb of mindere dag dan masseer ik er alleen om heen.

3 jaar geleden

Heeel eerlijk.. ik zou er lekker mee stoppen 😅 je bent nu heel erg bezig met het eventueel uitscheuren en daar krijg je alleen maar spanning van denk ik. Ik herken het vanuit mijn eerste zwangerschap.. toen heb ik netjes 6 weken van te voren de olie van weleda gemasseerd en helaas alsnog behoorlijk uitgescheurd ben. Deze zwangerschap probeer ik dat gewoon los te laten en ga ook niks smeren of iets..

3 jaar geleden

Reactie op ManonElaani

Heeel eerlijk.. ik zou er lekker mee stoppen 😅 je bent nu heel erg bezig m ...
Oja en ik vond het scheuren zelf hartstikke meevallen! Het idee klinkt enger dan dat het is denk ik! Het geneest super snel vond ik. En wat ik als tip wil geven, luister goed naar je verloskundige (dit deed ik dus niet haha) .. ik denk dat dat het uitscheuren eerder zal voorkomen dan een olie smeren.

3 jaar geleden

Dit is de vierde zwangerschap waarvan de derde keer dat ik vaginaal ga bevallen. Ik heb daar nog nooit gemasseerd. Bij de twee eerdere vaginale bevallingen ben ik beide keren een klein beetje gescheurd. Ik had amper hechtingen nodig. En dat scheuren zelf heb ik niks van gevoeld. De hechtingen na de tijd ook niet. Behalve 1 bij de laatste bevalling. Maar die hechting bleek te strak te zitten, dus heeft de verloskundige in de kraamweek los geknipt.

3 jaar geleden

Ah wat fijn al jullie reacties! Heb inderdaad besloten dat ik er lekker mee ga stoppen. Het is toch een hele andere situatie dan tijdens je bevalling met allerlei hulp en hormonen. Voor uitscheuren ben ik niet eens zo heel bang, ik weet dat het kan gebeuren en dat je het zelfs dan nauwelijks voelt. Maar ik dacht, laat ik het geboortekanaal een beetje “preppen” 😅 Heb altijd erg last gehad van dat het smal is, misschien wel vaginisme? In ieder geval, ik ga vertrouwen dat mijn lichaam die baby er toch wel op de een of andere manier uit krijgt. Bedankt allemaal❤️

3 jaar geleden

Je hebt geloof ik ook een soort van bal / ballon die je in kunt brengen en dan op kunt pompen tot 10 cm of zo. Zoals wanneer je volledige ontsluiting hebt. Weet alleen de naam niet meer. Maar dat leek me zelf niks, dus had me er niet verder in verdiept.

3 jaar geleden

Reactie op JYB

Je hebt geloof ik ook een soort van bal / ballon die je in kunt brengen en ...

3 jaar geleden

Reactie op JYB

Ja ik zag inderdaad een topic over AniBall langs komen. Maar zo’n ding is best duur en als dat dan ook dikke ellende is… 😅

3 jaar geleden

Reactie op JYB

Ik heb die gebruikt ! Ik vond hem ook vrij prijzig, dus had de Trial optie genomen. Dan begin je met 36 weken en oefen je 1 week. Bevalt t na die week toch niet, dan moet je 1 x contact met hun hebben en gaan ze je nog helpen volgens mij en als t dan nog niks voor je is, krijg je de helft van je geld terug. Ook zag ik dat mensen ze nog op Marktplaats verkochten (zou ze zelf niet snel 2e hands kopen, maar goed ..). Maar ben nu dus 3,5 week bezig met dagelijks oefenen en het voelt wel prettig om ermee bezig te zijn. Ik probeer verschillende bevalhoudingen uit en merk duidelijk verschil tussen hoe soepel de ballon eruit komt. Ook vind ik het fijn dat ik nu een beetje een idee heb naar welk gebied ik toe moet persen en hoe ademhaling hierbij kan helpen. Ik vind oefenen niet pijnlijk. Of het uiteindelijk mijn perineum gaat redden.. we zullen het zien. Zal het laten weten, zodra ik bevallen ben!

2 jaar geleden

Reactie op Anoball

Ik heb die gebruikt ! Ik vond hem ook vrij prijzig, dus had de Trial optie ...
Ik had nog een reactie beloofd: Mijn perineum is inderdaad gaaf gebleven tijdens de bevalling. Ik had 3 kleine hechtingen op andere plekken. Ik heb wel een persfase van 1 uur en 3 kwartier gehad. Daarvoor was ik ook al met bepaalde houdingen aan het experimenteren. Dus wat dat betreft, heeft het van tevoren oefenen niet echt geholpen haha.

2 jaar geleden

Zal ook nog even reageren! Ik kon door m'n buik niet meer bij het perineum dus was er maar mee gestopt na een paar dagen 🤣 dus eigenlijk geen massage gehad. Ben op mijn zij bevallen en geen ruptuur. Denk dat houding inderdaad ook meespeelt zoals anoball zegt, en goed puffen op instructies van de verloskundige. Toch is een ruptuur nooit helemaal te voorkomen!

2 jaar geleden

Is vast al gezegd maar als het zo pijnlijk is, lekker mee stoppen en genieten van je verlof