17 Reacties

3 jaar geleden

Ik wil het liefste geen medicinale pijnstilling ivm de bijwerkingen ook vooral. Wil mij wel verder verdiepen in geuren massages muziek etc

3 jaar geleden

Ik heb bij m’n vorige bevalling 7 uur lang zonder pijnstilling in een weeënstorm gezeten.. heb na 7 uur een morfinepomp gekregen een een uur later een ruggenprik. Uiteindelijk werd het een spoedkeizersnede omdat m’n ontsluiting niet verder kwam dan 4cm.. Ik zou de morfinepomp wel aanraden als je al bij 6cm bent. Ik vond het echt een verademing dat ik de weeën beter kon verdragen. Mij mij hielp de ruggenprik heel goed. Ik voelde echt niks meer en kon nog wel goed m’n benen bewegen. Nadeel is dat je niet meer kan rondlopen en een catheter krijgt. Ik krijg nu een geplande keizersnede dus zal sowieso weer een ruggenprik krijgen.

3 jaar geleden

Het liefst weer zonder pijnstilling, was de vorige keer ook prima te doen. Achter de hand de morfine pomp mocht het nodig zijn (en als ik dan niet al te ver ben in de bevalling)

3 jaar geleden

Ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje. Bij mijn eerste kindje ben ik zonder pijnstilling bevallen maar ik had het wel graag willen hebben. Vooraf heb ik altijd gezegd als het niet nodig is niet maar als ik teveel pijn heb dan zie ik geen reden om niet voor pijnstilling te gaan. Het is er immers niet voor niets. Nu wil ik of in bad bevallen en als dat niet gaat omdat er net als bij de eerste geen bad beschikbaar is wil ik wel pijnstilling. Mijn voorkeur gaat uit naar lachgas omdat ik dan alsnog heel de bevalling mee kan krijgen. Maar het maakt mij eigenlijk niks uit. Ik hoor veel goede verhalen over de ruggenprik in mijn omgeving. Dus als ik het nodig heb en niet te snel daarvoor beval (net als bij mijn eerste) sta ik daar ook open voor.

3 jaar geleden

Hier het liefst zonder, ik ga een bevalbad huren. Bij mijn dochter ging t zo enorm snel dat ik niet eens de kans gehad heb om na te denken over pijnstilling, hoop dat t weer zo vlot mag gaan dit keer.

3 jaar geleden

Het liefst zonder omdat ik in bad of op een bal wil bevallen en bij de meeste pijnstilling wordt je beweging zo beperkt. Maar het is mijn eerste dus ik sta open voor de morfine of ruggeprik als het niet gaat. Lachgas kan voor mij niet vanwege bestaand b12 tekort. Voor mensen die dit wel willen zou ik me erin verdiepen of je b12 dient aan te vullen, de problemen die een tekort geven worden echt onderschat.

3 jaar geleden

Ik had bij mijn dochter mega beenweeën, dus gekozen voor ruggenprik. Helaas was er toen wij in het ziekenhuis waren een complicatie op de OK, waardoor er geen anesthesist beschikbaar was. Hierdoor de morfine pomp eerst gehad, waar ik er 2 van heb leeggespoten, omdat de pijn van de beenweeën er keihard doorheen gingen. Alleen bij de eerste druk van de pomp voelde ik dat er wat gebeurde, maar daarna totaal niet meer. Uiteindelijk de ruggenprik gehad en toen ging alles in een mega versnelling. Daardoor ook echt het idee gehad dat de helse pijn in de benen de ontsluiting tegen hebben gehouden. Geen idee nog wat er deze keer gaat gebeuren, ga er net als bij mn dochter weer blanco in en zie op het moment zelf wel waar we voor kiezen. Mochten het weer die beenweeën zijn, dan is de keuze makkelijker en wordt het weer de ruggenprik.

3 jaar geleden

Mijn vorige twee bevalling geen pijnbestrijding gehad, beide heel snelle bevallingen. Ik had daardoor sowieso geen pijnbestrijding kunnen krijgen. Bij deze bevalling wil ik weer een thuisbevalling, zonder pijnbestrijding. Ik wil t liefst weer zo natuurlijk mogelijk bevallen

3 jaar geleden

Vorige keer uiteindelijk ruggenprik gehad ivm dat ontsluiting op 3cm bleef. Was eerst nog angstiger voor ruggenprik dan de hele bevalling door wat ik allemaal aan horrorverhalen had gelezen. Heb ruggenprik niet gevoeld, wordt gezet tijdens een wee maar man wat was ik relaxed nadien… Nog tv gekeken op telefoon samen met mijn man en nog een paar fijne dutjes gedaan. Ik kon goed voelen toen ik uiteindelijk moest persen maar pijn heb ik niet gehad. Ik moest een kleine hechting nadien maar toen heb ik wel ff au geroepene 😅😂 Zou zo weer voor ruggenprik kiezen als het nodig zou zijn. Bevallen is gelukkig geen wedstrijd van wie nou de hoogste pijngrens heeft 😉

3 jaar geleden

Bij m’n eerste zonder pijnbestrijding bevallen, was echt prima te doen! Nu bij de 2e ga ik weer proberen zonder, lekker in bad! 😃 (Bad voelt ook als pijnbestrijding)

3 jaar geleden

Bij mijn eerste bevalling had ik een morfinepomp en ik vond het vreselijk. De morfine haalde de scherpe randjes van de weeën af wat heel prettig was maar ik had het gevoel dat ik zo stoned als een garnaal was. Hierdoor was ik helemaal niet "bij" en voelde ik me heel afwezig wat ik achteraf erg jammer vond. Bij de tweede ben ik bevallen zonder pijnstilling en dat was zo'n andere ervaring. Ik kijk er met een heel positief gevoel op terug. Tuurlijk waren de weeën pijnlijk maar ik was heel helder en kreeg alles goed mee. Voor mijn volgende bevalling kies ik ervoor om de weeën op te vangen in een warm bad ( zover mogelijk ) en hopelijk kan ik weer zonder pijnstilling bevallen.

3 jaar geleden

Ik ben 4x zonder pijnbestrijding bevallen. Bij de 2e en 3e wou ik wel dat pompje maar ging het te snel. Tegen de tijd dat ze weer kwamen had ik volledige ontsluiting. De 2e zat vast en deed dus behoorlijk zeer. 😂

3 jaar geleden

Dat is echt zo lastig vooraf te zeggen. Bij mijn eerste bevalling mijn voorkeur uit naar een morfinepomp, mocht ik iets nodig hebben. Ruggenprik heb ik een keer gehad voor een knieoperatie en ik vond dat maar niets. Ik ben uiteindelijk thuis bevallen, dus geen pijnstilling gehad. Ik heb wel bijna de hele bevalling de Tens gebruikt. Ga hem nu zeker weer gebruiken.

3 jaar geleden

Ik ben nu zwanger van ons eerste kindje. Ik dacht altijd : ‘ ik ben kleinzerig, bevallen is eng, ik heb sowieso pijnmedicatie nodig’. En ik liet het type beschikbare pijnmedicatie zelfs de keuze van het ziekenhuis bepalen (voor zo ver dat mogelijk is). Maarja ben recent begonnen met het boek ‘Positief over bevallen’ van Milli Hill en denk dat ik t zeker een kans wil geven zonder pijnmedicatie. Ik wil alsnog wel in t ziekenhuis bevallen, o.a zodat het er is, mocht het toch nodig zijn/vreselijk tegenvallen, maar ik probeer er niet op voorhand van uit te gaan dat ik t niet ga gebruiken.

3 jaar geleden

Ik ben twee keer bevallen zonder pijnstilling. Nu bij de derde keer hoop ik dit ook zo te doen. Maar als de pijn niet te harden is dan overweeg ik ook wel pijnstilling hoor. Het bestaat niet voor niets natuurlijk.Bij de eerste heb ik Zwangerschapsyoga gevolgd, waarbij er veel werd gefocust op ademhaling. Dat heeft mij wel echt goed geholpen om rustig te blijven en de pijn te verdragen tijdens de weeën.Maar

3 jaar geleden

Bij de oudste heb ik een ruggenprik gehad ivm geplande keizersnede. Bij de middelste heb ik weer een ruggenprik gehad. Toen de bevalling begon kreeg ik gelijk een weeënstorm die niet op te vangen was. Bij de derde is de bevalling ingeleid, maar zonder weeën opwekkers. Toen begonnen de weeën rustig en kon ik ze eerst goed opvangen. Toen ik een ruggenprik wilde mocht het niet omdat het volgens de verloskundige te snel ging. Na een uur of zo kreeg ik een spuit in mijn been. Dat was helemaal niks. Die hielp hooguit 15 minuten. Ik werd daar ook wat wazig van. Had liever een morfine pomp gehad. Maar die hadden ze denk ik niet. Mijn laatste bevalling duurde 5 uren en een kwartier. Misschien dat ze daarom terughoudend waren met pijnstilling.

3 jaar geleden

Ik heb bij de bevalling van mijn dochter een ruggenprik gehad. Ik zou het zo weer doen. Ik had een hele lange onregelmatige bevalling en had dat nooit vol gehouden met geen ruggenprik, dus geen spijt van gehad. Op het eind kwamen de rugweeen er echt wel doorheen, en die waren echt heel extreem, die gingen er dwars doorheen.. maar ik zal niet eens willen indenken hoe het was gegaan ZONDER prik.. en ik ben echt niet kleinzerig. Ik wil je absoluut niet bang maken, er zijn natuurlijk vrouwen die de weeën te doen vinden, dat is van heel veel factoren afhankelijk. Je weet niet hoe de bevalling loopt. Ik zal voor alles open staan tegen die tijd.