33 Reacties

vorig jaar
Hier heel af en toe een schuldgevoel, maar we weten het goed te relativeren. Ik denk dat het juist goed is dat hij leert om zelfstandig te spelen, anders gaan ze je straks inderdaad altijd nodig hebben voor entertainment (denk ik).
Onze baby vindt het geweldig in de box, hij kan er zo een uur in spelen zonder zich te vervelen. We lopen geregeld even langs om een kusje te geven of even samen te spelen, maar hij gaat gerust weer zelf verder als we weglopen. Wij zitten dan ook wel op de bank te relaxen en moeten dan lachen als we hem horen gillen van de pret. Gewoon even ontspannen is mijns inziens ook heel belangrijk om het vol te houden

vorig jaar
Ik had dit in het begin ook tot ik eens een post tegenkwam via Instagram waarom ze zeiden dat als je nooit je kindje zelf laat ontdekken en zien wat ze leuk vinden dat nooit kunnen oefenen op hun skills. En sindsdien doe ik dit echt veel vaker hem alleen in zijn box leggen en kan hij zich meer en meer alleen bezig houden! Heeft hierdoor naar mijn gevoel ook super snel leren rollen enzo. Dus ik probeer dit dan zo te zien zonder nog schuldgevoel te hebben!

vorig jaar
Ik heb dit dus ook heel erg. Mijn baby is over 1 week 6 maanden, ik weet ook niet zo goed hoe ik haar het beste kan vermaken, ze zit dan in de wipstoel om haar heen te kijken, heeft af en toe een rammelaar in haar hand, ik voel me hierdoor zo schuldig omdat ik alles in huis moet doen, schoonmaken, opruimen, koken krijg nergens hulp bij helaas 🥺 elke dag word ik hier verdrietig van. Iemand tips ?

vorig jaar
Ik had dit gevoel in het begin ook.
Wij hebben nu een speelhoek gemaakt met ballenbak, babygym en speelkleed met heel veel roulerend speelgoed (paar met geluid, zonder, andere texturen, stofjes, etc). Ze heeft heel veel te ontdekken en vermaakt zich enorm. Wanneer zij speelt moet je haar ook niet uit haar flow halen, want anders raakt ze overstuur! 😂
Dus wij laten haar spelen tot ze het zelf zat is en daarna gaan we samen iets doen. Omgekeerd lukt hier ook niet goed: eerst samen en dan alleen zorgt ook voor huilen. Tenzij het samenspel in een andere ruimte is.
En in wipstoeltje zit ze alleen wanneer wij erbij zijn. Niet zonder toezicht. Dan zit ze erin wanneer we koken, de was doen, schoonmaken of eten.
Hier is het dus het geval dat ze alleen gelaten moet worden tijdens het spel en wanneer je interactie zoekt, dit ook moet volhouden. 😂

vorig jaar
Onze dochter vindt de box wel prima. Daar kan ze ook goed het rollen etc oefenen. We hebben nog 3 kinderen, waarvan een dreumes van 18 maanden. Dus ze kan ook niet altijd op het boxkleed op de grond.
Verder zit ze ook wel in de wipper. Maar ze vindt dus de box leuk om in te spelen. En ze ontwikkeld haar daardoor lichamelijk ook goed.
Ze heeft ook heel wat te bekijken met 3 rond vliegende kinderen in de kamer.
Natuurlijk zit ze ook wel bij me of bij mijn man. Maar we moeten de aandacht ook verdelen tussen de andere kinderen.

vorig jaar
Herkenbaar! Ik had onze zoon heel veel op schoot of in de newbornseat naast mij. Maar wanneer leert hij dan draaien vroeg ik mij af. Nu heb ik een kleed op de grond liggen en vindt hij dat wel even leuk maar nog steeds niet lang. Had (heb..) ook altijd het gevoel dat ik hem moet vermaken. Tot ik las dat iemand schreef: baby moet ook eens ontprikkelen, alleen zijn even in de box. Denk ja dat is ook zo. En ook iemand die weer zei: als hij niet meer op schoot wil zitten, geeft hij dat wel aan. Conclusie is dus afwisseling. Maar schuldgevoel gaat bij mij nog niet over 🙈 wel voel ik mij al wat minder schuldig als ik hem naast mij neerleg op de bank met een speeltje en ga dan zelf haken ofzo. Af en toe even grappen samen

vorig jaar
Ja ik herken je gevoel maar mijn baby is zooo blij in de box en kan zo goed spelen en zich vermaken.
M’n baby is helaas geen knuffel baby en vind het super om lekker te spelen met al haar speeltjes.
En natuurlijk ik lees haar voor of we gaan samen spelen op de vloer of ik zing voor haar dus ze krijgt die aandacht ook wel maar een groot deel van haar wakker tijd vermaakt ze zich dus prima in de box .

vorig jaar
Reactie op Niamh26
Ik denk dat ik dit had bij baby 1, maar toen baby 2 kwam snel losgelaten ha ...
Hier hetzelfde. Deze gevoelens had ik idd ook bij de oudste, maar nu bij mijn tweede totaal niet. Hij beleeft genoeg met een oudere broer. Ik leg hem zoveel mogelijk weg tijdens wakkertijd, zodat ik mijn klusjes kan doen en hij zich motorisch kan ontwikkelen. Uiteraard pak ik hem op als hij aangeeft dat hij er klaar mee is. Zijn dutjes doet hij al veelal op of bij mij waardoor ik hem tijdens zijn wakkertijd niet nog eens veel bij mij heb. Mijn lijf wil ook weleens baby-en kindvrij zijn 😬

vorig jaar
Herkenbaar! Maaar ik wil uiteindelijk wel dat hij zelfstandig kan spelen dus dan is het eigenlijk heel goed dat hij zich even zelf kan vermaken, dat idee helpt wel! Hij ligt hier soms wel een uur te kirren en te spelen in de box. Dan ga ik lekker tv kijken of iets doen wat ik wil (wel in dezelfde ruimte als mn baby natuurlijk). Als hij geen zin meer heeft gaan we samen knuffelen/spelen of zet ik hem in zijn stoeltje (eventueel met speeltje) terwijl ik iets aan tafel doe of aan het koken ben. Soms vind ik wel dat ik meer met hem zou moeten doen, zou alleen niet echt weten wat.. hij slaapt ongeveer 3x 30 min maar kan moeilijk 10u per dag boekjes met hem lezen en liedjes zingen lijkt mij 😅

vorig jaar
Oke vooral veel herkenning dus!
Ik heb vandaag eens uitgeprobeerd hem wat meer in de box te laten spelen. Nouja “spelen” deed hij niet zo haha.
Was een verkeerde timing, hij heeft toch nog last van een sprong of iets dus kei chagrijnig, heel de tijd honger, veel zeuren😂
Maargoed voor mij zelf is het ook oefenen dus we blijven proberen.

vorig jaar
Heel herkenbaar! Had zelf onderstaand ritme bedacht en voelde me er ook schuldig over maar andere vriendinnen bleken ongeveer hetzelfde schema te hebben.
Wat ik ongeveer aanhield toen wakker tijd zo’n 1,5 uur was: 30 minuten box, 30 minuten samen, 30 minuten box, bedtijd.
Nu met ca 2uur wakker probeer ik met name de box tijd te verlengen tenzij hij aangeeft dat ie echt aandacht wil.
En uiteraard wel letten op slaap signalen.