5 Reacties
3 maanden geleden
Ik denk het niet. Het klinkt als een gelukkig kindje. Hier ook sinds geboorte een slechte slaper geweest en nu nog steeds niet zelfstandig slapen (14maanden) overdag is ze heel actief, nieuwsgierig, vrolijk speels etc. Ze zijn denk gewoon gehecht aan je en voelen zich zo veilig bij je. Verlatingsangst speelt nu ook weer op met deze leeftijd.
3 maanden geleden
Ik denk het ook niet. Ze zoeken toch de veiligheid en dat vinden ze het meeste bij jouw.
Onze dochter, 14 maanden, kan ook niet zelfstandig in slaap vallen. Lukt alleen met borstvoeding, in de draagzak, in de buggy of in de auto.
Vooral met de borstvoeding wil dit savonds ook niet altijd meer werken. Erg frustrerend, maar is ook vaak een fase, die weer over gaat.
3 maanden geleden
Mijn dochter kan ook niet zelfstandig in slaap vallen. Het is haar wel een korte periode gelukt met speentje, maar sinds we daarmee zijn gestopt lukt het haar ook niet. Ze is 14 maanden. Ik herinner me nog van onze zoon dat het ook echt zo’n 18-20 maanden (misschien zelfs langer 🧐) duurde voor hij zelf in slaap kon vallen.
Ook ik ben de eerste uren door omstandigheden niet bij mijn dochter geweest en heb hier heel veel last van gehad (en nog steeds vind ik dat heel moeilijk). Baby’s / kleintjes zijn wel gevoelsmensen dus ze kunnen wel dingen van je oppikken. Maar ik zou dit zelf denk ik niet zo snel zien als verklaring voor het slaapgedrag van je kindje. Er zijn genoeg kindjes die nog de geborgenheid van hun ouders nodig hebben om in slaap te vallen (en in slaap te blijven).
Zoals ik het lees een heel vrolijk ventje, lekker van genieten ☺️ die avonden en nachten worden op termijn echt beter.
3 maanden geleden
Klinkt als volkomen normaal baby gedrag 😊 volg vooral je kindje en wat hij nodig heeft, als hij troost en veiligheid door jullie nabijheid nodig heeft is dat heel natuurlijk en zijn behoefte. Hoe meer je dit volgt, zal hij uiteindelijk zelfstandig leren slapen doordat hij zich veilig voelt.
Hier hoef je zelf niets voor te doen. Onze kleine van 14 maanden heeft ook nog hulp nodig bij het in slaap vallen. Het lezen van het boek ‘zachte nachten’ heeft me veel inzicht gegeven in hoe normaal dit gedrag is en hoe je je kindje kunt helpen om op de lange termijn vertrouwen te krijgen met slapen. Het is een natuurlijk proces en je doet het hartstikke goed mama ♥️