191 Reacties

2 jaar geleden

https://www.gewoonborstvoeding.nl/gentiaan-violet Dit was het enige wat bij ons hielp bij de eerste. Hadden eerst twee middeltjes bij de huisarts gehad, deed bijzonder weinig en 1 middel was zo dik dat ze daarvan moest kokhalzen. Vond dat niet te doen. Ook deden wij kokosolie extra virgin op haar speentje, en dan de organische variant. (En eventueel je eigen tepels bij borstvoeding). En hydrofielen ook na 1x gebruik in de was.

2 jaar geleden

Wat ik tot nu toe gelezen hebt, is speentjes en flessen iedere keer minimaal 3 min koken. Voor en na een luier je handen wassen(en tussendoor natuurlijk) En alle doekjes en kleding op minimaal 60 graden wassen. Hoop dat het snel over is

2 jaar geleden

Reactie op Lot321

Bedankt! Wat doet kokosolie precies en waarom heb je die gekozen?

2 jaar geleden

Reactie op Caatje1988

Wat ik tot nu toe gelezen hebt, is speentjes en flessen iedere keer minimaa ...
Hoop ik ook!

2 jaar geleden

Reactie op Lot321

Deed je de kokos olie ook op haar tong?

2 jaar geleden

Reactie op Kellssss

Bedankt! Wat doet kokosolie precies en waarom heb je die gekozen?
https://www.mamamaai.nl/kokosolie-tegen-spruw/ Het schijnt een schimmeldodende werking te hebben. Ik deed het op haar speentje dan kwam het oo die manier op haar tong. Ik wilde niet te veel met mijn vingers in haar mondje namelijk

2 jaar geleden

Reactie op Lot321

https://www.mamamaai.nl/kokosolie-tegen-spruw/ Het schijnt een schimmeldod ...
Bedankt! Heb hem gekocht 😊 hopelijk doet het wat! Zo irritant het onrustige gedoe aan de borst

2 jaar geleden

Je kunt de kokosolie ook bij de AH kopen 😊. Extra virgin kokosolie, niet ontgeurd en koudgeperst. Bijvoorbeeld deze: https://www.ah.nl/producten/product/wi466152/lois-harmony-bio-kokosolie-extra-virgin

2 jaar geleden

Reactie op Kellssss

Bedankt! Heb hem gekocht 😊 hopelijk doet het wat! Zo irritant het onrustig ...
Ja vreselijk! Word je zo machteloos van. Wij hadden eerst niet door wat er aan de hand was. Ben toen gestopt met BV omdat ik dacht dat dat het probleem was. Heb ik wel wat tranen om gelaten destijds. Succes, hopelijk is het snel voorbij! Als het echt lang duurt kun je dat gentiaan overwegen, dat was bij ons echt de redding, was toen in 4 dagen weg.

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 2,5 week heeft ook spruw maar heeft er gelukkig (nog) geen last van. Toch merk ik dat ik er graag wat aan wil doen. Ik las al wat dingen over kokosolie, gentiaan violet en puur bessensap maar merk dat ik ergens toch niet goed durf 😅. Ik heb nog even iemand gevraagd die ik vaker advies vraag (alternatieve geneeskunde) en zij gaf aan om kamillethee te drinken (ik geef bv). Ik gebruikte voorheen bij mezelf ook afgekoelde kamillethee in een vaginale douche bij schimmelinfectie en dat werkt echt geweldig verzachtend. Ook bij het herstel down under bevroren kamilletheezakjes erop gehouden 👌🏻. Ik ga dus ook aan de kamillethee ☕️

2 jaar geleden

Reactie op KarelG

Mijn zoontje van 2,5 week heeft ook spruw maar heeft er gelukkig (nog) geen ...
Ooh kamille thee! Dat kan ik sowieso wel gaan doen 😃 thanks voor de tip.

2 jaar geleden

Hier heeft helaas mijn zoontje van 2,5 week oud ook spruw… Heb nystatine gekregen van de HA maar hier word hij zo misselijk na het opsmeren dat hij zijn hele fles uitspuugt.. HA gaf aan toch door te blijven smeren maar wel zijn plasluiers etc in de gaten te houden. Nu vraag ik mij af of ik ook de kokosolie erbij mag smeren of zal dit een wisselwerking geven met de nystatine? Iemand hier ervaring mee?

2 jaar geleden

Dochtertje 9d oud hier ook beginnende spruw. Nystatine en daktazin meegekregen. Klopt het dat nystatine zo vloeibaar is (als een siroopje?)? Dacht dat het meer een gel/crème zou zijn dat wat makkelijker aan te brengen was. 1ml is ook zoveel...

2 jaar geleden

Reactie op HsI

Dochtertje 9d oud hier ook beginnende spruw. Nystatine en daktazin meegekre ...
Ja klopt. Ik heb uiteindelijk een zak 1ml spuitjes gehaald. Om het geleidelijk in dr mondje te spuiten. Ging veel makkelijker

2 jaar geleden

Reactie op HsI

Dochtertje 9d oud hier ook beginnende spruw. Nystatine en daktazin meegekre ...
Ja klopt! Vies spul is het

2 jaar geleden

Reactie op Juul147

Hier heeft helaas mijn zoontje van 2,5 week oud ook spruw… Heb nystatine ge ...
Ik ga nu eerst kokos olie proberen! Wou het ook tegelijk doen maar dan krijgt ze zo veel andere dingen binnen dan melk. Dus probeer het eerst met de kokos olie. Maakte het flesje open en zag weer wat voor vies spul het was. 🤮

2 jaar geleden

Vandaag was hier een lactatiekundige ivm check tongriem. Blijkt onze kleine ook spruw te hebben.. gaan we weer haha. Heb gentiaan besteld en ga morgen even kokosolie halen, hopelijk helpt dat..

2 jaar geleden

Hier ook last van spruw, kindje is nu 5 weken en na 1 week al klachten gekregen (pijnlijke tepels, problemen met aanleggen). Lactatiekundige adviseerde het volgende: Flesjes, onderdelen kolf etc 10min uit te koken ipv 3min Geen suikers eten Miconazol orale gel na elke voeding (ipv 4x per dag zoals in bijsluiter staat) op tepel (eerst wassen en heel goed drogen) en in mondje met wattenstokje (gehemelte als laatste ivm ongemak bij baby). Ongeveer 1cm op je vinger doen en gelijkmatig verdelen in mondje om verslikken te voorkomen. Nystatine werkt vaak niet. doorgaan 1 week tot helemaal niks meer voelen en zien. Katoenen borstcompressen of zakdoeken na smeren van gel; 1x gebruiken, wassen op 60gr Gekolfde melk vers gebruiken, indien uit voorraad op 60gr verwarmen in pannetje Goed handen wassen, alles waar melk op kan zitten op 60gr wassen of strijken Ik gebruik inmiddels sinds 1wk in plaats van de orale gel op mijn tepels de normale Miconazol crème, lijkt beter te werken maar ondanks inmiddels 4wkn behandelen nog niet helemaal weg Zie ook: https://www.jgzrichtlijnen.nl/alle-richtlijnen/richtlijn/?richtlijn=27&rlpag=1141

2 jaar geleden

Reactie op Lot321

Vandaag was hier een lactatiekundige ivm check tongriem. Blijkt onze kleine ...
Ooohh ellende!! Hebben jullie er last van?

2 jaar geleden

Ik denk dat het hier ook raak is.. kleine dronk al paar dagen best onrustig aan de borst en ik denk dat de melk op zijn tongetje toch spruw blijkt te zijn. Zijn jullie naar de huisarts geweest om er naar te laten kijken of kun je de medicijnen telefonisch via HA bestellen bijvoorbeeld?