26 Reacties
2 jaar geleden
Ja! Dankje 👏🏽. Ik loop hier ook tegenaan met mijn zoon van bijna 10 weken. Ik lees mee!
2 jaar geleden
Ons dochtertje is vanaf week 9 juist meer gaan spugen, CB gaf aan dat dit vrij normaal was. Bovendien heeft vrijwel iedere baby reflux en zolang ze er geen (extreme) last van hebben doe je daar niets aan.
2 jaar geleden
Bij ons spuugt hij vanaf de geboorte al erg veel, wel meerdere mondjes en soms ook nog vlak voor de volgende voeding. Hij lijkt hier zelf geen last van te hebben, hij doet het zelfs slapend 😅
Het CB gaf bij mij aan dat je de voeding wat zou in mogen dikken, maar dit kan ook zorgen voor hardere ontlasting.. dus zelf hier niet voor gekozen, aangezien hij van 't spugen weinig last heeft. Op het omkleden na dan 😅
Hij heeft wel een slapper strottenhoofd/luchtpijp, dus denk dat hij daarom misschien ook wel wat meer spuugt..
2 jaar geleden
Mijn dochter, ook nu 11 weken, heeft (verborgen) reflux. Er wordt bij ons niks gedaan aan reflux.
Vanaf het begin spuugde ze veel, regelmatig projectielbraken en sommige dagen helemaal niks. Soms komt het ook wel eens omhoog en slikt ze het in.
Mijn dochtertje kreeg afgekolfd ook iets van 120-130cc vanaf een week of 5. Nu alleen nog borst. CB vertelde hier dat spugen er gewoon bij hoort, maar trek nu wel steeds aan de bel bij het projectielbraken. Vaak worden we dan wel gezien.
2 jaar geleden
Hier ook last van. Plus dat mijn zoontje ook weinig aankomt. Hij krijgt nu een 5x 165 (150+ 5). Soms nog een klein flesje tussendoor omdat hij honger heeft. (Dat krijg je wel als je zoveel spuugt denk ik) hij is nu 12 weken en krap 1,5 kilo aangekomen. Als ik in mijn eigen curve kijk van vroeger was dat 3 kilo 😬. Is dat bij jullie dan ook?
2 jaar geleden
Mijn dochter, ook nu 11 weken, heeft (verborgen) reflux. Er wordt bij ons n ...
En wanneer ik dit typte kwam alles er weer uit van beide kanten. 🙈
Ik weet niet wat wel normaal is, maar hier is het dus iets erger.
Bedje schuin zetten, lang omhoog houden na het voeden, wanneer ze hier op haar hand gaat sabbelen na een voeding is dit een teken dat ze misselijk is en gaat spugen, je melk iets verdikken met jbpm kan helpen, rechtop voeden en goed naar je kindje kijken. Onze dochter drinkt rustig, maar zodra haar pupillen vergroten is de kans dat ze zich verslikt of het niet bijhoudt.
Morgen hebben wij een afspraak om te kijken naar haar tongriempje en lipbandje. Wij kregen vanuit een andere hoek, dan het ziekenhuis, het advies om naar het mondje te laten kijken.
2 jaar geleden
Weet iemand of je zelf mag indikken met jbpm of dat dit uitsluitend op advies van het CB mag? Mijn zoontje heeft vandaag al voor de derde keer schone kleren aan 😩
2 jaar geleden
Reactie op Summer2023 🌸
Weet iemand of je zelf mag indikken met jbpm of dat dit uitsluitend op advi ...
Alles mag zonder advies van het CB ;). Ik zou beginnen met een klein beetje want het valt niet bij ieder kindje goed.
Over wat ‘normaal’ is - bij mijn eerste (ze hebben hier allebei flinke reflux (gehad)) kreeg ik het advies van de verloskundige om eens 10 cc water in een fles te doen en dan uit te gieten op het aanrecht. Dat is echt een flinke plas. Als ze zoveel of meer spugen dan is het niet meer ‘normaal’. Maar ook dan geldt dat ze er bijna altijd gewoon overheen groeien. Bij mijn oudste duurde dat tot hij ging staan, hopelijk gaat het dit keer sneller beter.
2 jaar geleden
“Ongeveer de helft van de baby's jonger dan 3 maanden geeft minstens 1 maal per dag wat voeding terug. Bij baby's van vier maanden loopt dit op tot bijna 70% van de baby's. De toenemende frequentie heeft te maken met het feit dat de baby beweeglijker wordt. Vanaf de leeftijd van 6 à 7 maanden neemt dit percentage af naar ongeveer 20% van de baby's, omdat de overgang van slokdarm naar maag verder volgroeit, de baby rechtop begint te zitten en meer en meer vaste voeding begint in te nemen. Op de leeftijd van 10 à 12 maanden heeft nog slechts 5% van de baby's oprispingen. “
Het wordt dus nog even erger en dan wss minder. Heel normaal dus.
https://www.kindengezin.be/nl/thema/gezondheid-en-vaccinatie/koorts-ziekte-en-medicatie/ziek/reflux-en-regurgitatie#:~:text=Regurgitatie%20bij%20jonge%20baby's%20komt,dat%20de%20baby%20beweeglijker%20wordt.
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde, 11 weken hier. De verloskundige zei dat het te maken kan hebben met een nog niet goed gesloten (maag/slokdarm)klepje. Wat in principe normaal is. Hier kwam ze bij omdat mijn zoontje bij de geboorte ook een hoge piep had in zn huil. Dit is inmiddels al weg maar hij spuugt nog wel veel.
Als je baby niet ver spuugt en goed groeit hoef je je geen zorgen te maken.
2 jaar geleden
Reactie op nblmrn
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde, 11 weken hier. De verloskundige zei d ...
Hij spuugt inderdaad niet veel en groeit goed. Vind het alleen zo vervelend dat hij 2-3 keer per dag andere kleertjes aan moet 😂 Maar goed, het is niet anders.
2 jaar geleden
Gekke vraag misschien, maar hoe ziet het spuug er van jullie kindjes uit? Hier kwam net een golf water uit. Meestal zitten er witte vlokjes tussen maar het is regelmatig ook helder. Hij lijkt er geen last van te hebben...
2 jaar geleden
Reactie op Summer2023 🌸
Gekke vraag misschien, maar hoe ziet het spuug er van jullie kindjes uit? H ...
Precies hetzelfde. Volgens mij zijn die witte bolletjes ‘vet’ van de achtermelk bij borstvoeding. Tenminste, dat zei onze Kraamzorg. Ik ben altijd wel blij als ik dat zie, dan weet ik iig dat ze genoeg gedronken had, dat ze daarbij uit was gekomen !
2 jaar geleden
Reactie op 9gag
Precies hetzelfde. Volgens mij zijn die witte bolletjes ‘vet’ van de achter ...
Die van mij krijgt flesvoeding, maar Google vertelt mij net dat het melk als eerste zakt en dus eerder de maag bereikt. Vandaar dat er een poos naar de voeding alleen nog vocht uitgespuugd wordt. Schijnt normaal te zijn. Weten we dat ook weer 😬
2 jaar geleden
Reactie op nblmrn
Ja haha, er komt echt overal spuug op 😭 heel vervelend
Vooral als ze net dat ene leuke pakkie aan hebben en er visite komt 😂