41 Reacties
3 jaar geleden
Mijn vriend neemt na de bevalling 3 weken verlof op. Daarna verspreid hij de rest van de 12 weken over een jaar zodat hij 1 dag per week vrij kan zijn.
3 jaar geleden
Ik wou dat ik daar over kon discussiëren. Mijne kan max 3 weken vakantie/verlof achter elkaar opnemen..
Dus nu maar 3 weken achter elkaar en rest verspreid.
Baal er flink van mja het is niet anders...
Maken wel ruzie om andere dingen 🙈 eerst ben ik het ermee eens en later schiet ik uit mij slof 🤣
3 jaar geleden
Mijn man is ook 2week thuis geweest en toen weer gaan werken. (Heeft toen zijn verlof niet op genomen als papa dag). Wel wil die dat nu met terug werkende kracht gaan doen nu er een 2de komt (4de zwangerschap). En ja de regelling was toen al gestart. Maar hij vond het toen niet zo nodig.
VRIEND
3 jaar geleden
Mijn vriend is chef-kok en neemt waarschijnlijk 1 week verlof op omdat het hoogseizoen is en het dus immens druk is.
Ben zelf ook jaren chef kok geweest dus ik snap zijn beslissing wel. Ik weet dat hij er omheen echt zijn best wel gaat doen om mij zoveel mogelijk te ondersteunen en we gaan wel kijken of hij misschien de eerste weken 2 dagen half kan werken of 1 dag minder per week.
3 jaar geleden
Wat vervelend dat hij zulk ‘advies’ krijgt. Vooral dat de vrienden zeiden na 3 weken al WILLEN werken.. euhm, hoe bedoel je geen steun willen geven en het lastige kwetsbare seizoen onder ogen te zien.
Uiteindelijk is het zijn keus natuurlijk. En ik hoop dat je wat hulp van familie/ vrienden kan krijgen. Want het is zo’n grote verandering ineens! Mijn ervaring was ik na 3 maanden pas ‘comfortabel’ met het nieuwe normaal. Dus een beetje meer steun zou gewaardeerd zijn in deze tijd!
Mannen 😓🤷🏼♀️denk ik dan hahah
3 jaar geleden
O en los daarvan: mijn man is (hopelijk) bij de bevalling op tijd aanwezig. Hij vliegt vanuit de andere kant vd wereld namelijk om erbij te zijn en als baby ineens zich vroeg meldt sta ik er dus alleen voor😆 hij kan in totaal maar 3/4 weken vrij krijgen van werk dus we moeten het zo goed mogelijk zien te plannen. Daarna vliegt hij dus weer terug en dan ben ik wel omringt door familie en vrienden voor heel even. Ik ga al vrij snel weer terug naar huis vliegen. De eerste keer stond ik er toen letterlijk alleen voor aangezien ik geen familie en vrienden om ons heen hebben die kunnen helpen dus vandaar dat het mij misschien wat langer duurde om aan het nieuwe normaal te wennen. Deze keer komt mn moeder mee voor 4-6 maanden dus daar ben ik super dankbaar voor. Manlief moet namelijk gewoon weer werken, hier hebben ze geen ouderschapsverlof of al die dingen.. helaas!
3 jaar geleden
Hier lijkt het erop dat er geen weken maar dagen opgenomen gaan worden. Ik ga er niet meer over in discussie. Het is zijn keus.
3 jaar geleden
Hier ook 3 weken opnemen en dan aan het einde van mijn verlof weer 3 weken. Dan is er nog 1 week overlap met mijn verlof en is hij 2 weken "alleen" met de kleine voor wat vader-zoon tijd. Hebben we de vorige keer ook zo gedaan en beviel goed. Hopelijk gaat het dit keer net zo goed met mij en de kleine, anders gooien we het misschien om.
3 jaar geleden
Wij willen er ook voor kiezen dat mijn man een week geboorteverlof opneemt. En de rest van de weken van het ouderschapsverlof nadat ik weer ga werken. Hij werkt in een klein ict bedrijf en zijn baas is in de zomer altijd een maand weg i.v.m. vakantie en kinderen die op hoog niveau handballen. Wij hebben hier nooit een probleem van gemaakt.
Misschien gaat het me tegenvallen dat ik nadat de kraamzorg weg is er "alleen" voor sta. Maar voorzie ook dat familie en vrienden er veel zullen zijn.
Vind het ook wel lekker en fijn dat de kleine straks maar 1 dag in de week naar de opvang hoeft omdat we beiden veel thuis zullen zijn, mijn man met 2 dagen ouderschapsverlof en ik 1. Daarnaast werk ik onregelmatig, dus daardoor sowieso al gewend 2 weekenden in de maand en avonden van huis te zijn.
3 jaar geleden
Er zijn echt heel veel mogelijkheden en voor iedereen is iets anders passend.
Wij kiezen wel voor lang verlof.
Eerst de 6 weken en daarna nog de 9 weken die je in het eerste jaar moet opnemen.
Het scheelt wel dat mijn man bij de overheid werkt en beide 100% betaald krijgt.
We vinden het gewoon een hele bijzondere tijd samen. M'n man gaat ook alles overdragen van z'n team en echt even uitchecken qua werk.
3 jaar geleden
Reactie op SAN696
Er zijn echt heel veel mogelijkheden en voor iedereen is iets anders passen ...
Hier hoopte ik dus stiekem ook op 🫣 maar als ik de andere berichten zo lees dan gaat het eigenlijk bij heel veel mensen zo dat ze 3 wkn opnemen. Dus misschien moet ik toch maar niet zeuren en mn excuus aanbieden aan mn vriend
3 jaar geleden
Reactie op ALS34
Hier hoopte ik dus stiekem ook op 🫣 maar als ik de andere berichten zo lee ...
Het verschil is trouwens misschien wel dat dit onze 3e is. En wij dus al meegemaakt hebben dat hij bij
- Baby 1 na 2 weken al ging werken (volgens mij kreeg hij 2 dagen verlof, de rest vakantiedagen)
- Baby 2 kon hij ineens 6 weken thuis zijn. En wat fijn vonden we dit qua landing en voor ons gezin. Het werd dan ook niet zo standaard van papa gaat werken en mama doet de verzorging. Maar we waren echt een team 6 weken lang.
- Baby 3 komt deze zomer en nu heeft m'n man echt zoiets van ik neem het ervan, dat lange verlof. Scheelt ook dat het zomervakantie is. En fijn even focus op gezin!
3 jaar geleden
Reactie op ALS34
Hier hoopte ik dus stiekem ook op 🫣 maar als ik de andere berichten zo lee ...
Oooo, ik sla helemaal aan op je laatste zin. “Niet zeuren en je excuses aanbieden?” Nee hoor, blijkbaar heb jij er behoefte aan dat hij er langer bij zal zijn, dat mag je zo voelen en uiten. En je benoemt ook je twijfels of hij er wel voor jullie zal zijn, dus ik denk dat dáár het gesprek over moet gaan.
Mijn vriend neemt alle dagen op die mogelijk zijn. Juist ook omdat het zon bijzondere (en pittige) periode is. Bij onze eerste was hij twee maanden vrij en dat was echt geen overbodige luxe want na m’n keizersnede lag ik er ook echt twee maanden uit.
Goed naar je gevoel luisteren!
3 jaar geleden
Hier 3 weken na de bevalling en 3 weken na mijn verlof. Is ons vorige keer zeer goed bevallen. Eerst wat quality time samen. Maar aan het einde van mijn verlof hij dus ook 3 weken non-stop in de zorg modus. Kon ik rustig opstarten op werk en zoonlief later naar de opvang. Heeft hier ook wel echt goed geholpen met de 50-50 zorg verdeling die we nu hanteren.
3 jaar geleden
Mijn man heeft nu recht voor 20dagen na de bevalling , hij heeft op zijn werk ook overuren wat hij ook als vrije dagen kan nemen het is iets van 1week bijna en nog zijn verlof dagen bijna 14dagen dus dan is hij wel lang thuis ma het is omdat kindjes in de zomervakantie thuis gaan zijn en ja met een babytje erbij is beetje moeilijk daarmee zo geregeld he tis onze babytje nr4 ma bij alle 3 toen ook maar 2-3weken thuis geweest dan gaan werken was wel moeilijk voor ons want dan gingen we precies terug naar de realiteit eerste dagen weken zijn echt heel mooi 😍 dus laat je partner maar doen mss tegen dan als baby er is kan hij meer doen ma 2-3weken is echt wel voldoende hoor je gaat het merken :)
3 jaar geleden
Wel belangrijk om dit allemaal goed met elkaar te bespreken denk ik. Vriendin van mij heeft een hele lieve man, maar ze doet echt bijna alles alleen. Zeker in de avond. Hij is vier avonden per week weg en zij zit dan met de baby. Ze werken beiden evenveel.
3 jaar geleden
Mijn man neemt 1week op, maar icm 2week zomervakantie. De rest neemt hij 2dagen/wk op zodra ik weer kan werken. Dat in tegenstelling tot de eerste, waarbij hij geen ouderschapsverlof opnam. Beide in goed overleg trouwens.
Ik moet er niet aan denken 15 weken samen vrij te hebben :) mijn man wil graag bezig zijn en zal zo'n periode niet de gezelligste zijn. Genoeg mannen hoor die na 3weken weer graag naar hun werk gaan. Het is niet iedereen zn ding om hele dagen de baby te verzorgen en huishoudelijk te zijn.
Maar ook genoeg vrouwen trouwens die dat graag goed verdelen en ook weer aan het werk gaan. Dus ja.. vraagt wat communicatie en zoeken naar wat best past in jullie situatie.