10 Reacties

3 jaar geleden

Ligt het er niet sowieso al aan wat je nu in je testament hebt? Naar mn weten gaat het standaard eerst naar je partner en pas als hij overleden is naar de kids. Ook zie je weleens deels echtgenoot, deels kinderen.

3 jaar geleden

Wij hebben ook een samenlevingscontract met testament. Hebben laatst aanpassingen gedaan ivm de kleine. Ik ben blij dat wij alles gewoon goed naar wens hebben geregeld voor de komst v d kleine. Je hebt straks wel andere dingen aan je hoofd ipv dit te regelen. Wij hebben ook gelijk voogdij geregeld en bewindvoerder voor als ons iets overkomt. Scheelt weer kosten want de notaris rekent per uur ;-)

3 jaar geleden

Blijft het oude testament geldig zolang we nog geen nieuwe hebben laten opstellen? In ons oude testament staat niks over kinderen.

3 jaar geleden

Wij hebben ook een samenlevingscontract met testament. Een aantal jaar geleden hebben wij deze zo al op laten stellen dat het deel “kind(eren)” er al in verwerkt zit, dus de voogdij en bewindvoerder etc. Een aantal weken geleden hebben wij onze adviseur om raad gevraagd en een afspraak ingepland om te kijken of wij ons testament aan moesten passen. Aangezien wij alles omtrent het onderwerp kind(eren) hebben vastgelegd, is dit prima zo. Ik weet niet of je een afspraak kan maken om het testament door te lopen, maar dat is zeker een aanrader 😊

3 jaar geleden

Wanneer ga je trouwen? Als jij meer vermogen hebt zou ik op huwelijkse voorwaarden laten beschrijven, en dan in een keer alles goed. Wij hebben 1 jaar een huis samen gekocht zonder iets van elkaar te zijn omdat we toch gingen trouwen enzo 😅

3 jaar geleden

Reactie op yvonneth90

Wanneer ga je trouwen? Als jij meer vermogen hebt zou ik op huwelijkse voor ...
We hebben nog geen trouwdatum geprikt. Daarvoor moeten we tegen die tijd inderdaad ook eens goed gaan zitten. Wat een geregel allemaal 🙈

3 jaar geleden

Reactie op DiepeZucht

Ligt het er niet sowieso al aan wat je nu in je testament hebt? Naar mn we ...
Het gaat niet automatisch eerst naar de samenlevende partner, maar juist direct naar de kinderen. Mijn beste vriendin en haar vriend hebben dat voor ze aan kinderen begonnen al vastgelegd dat het kind het huis niet voor 50% kan opeisen na overlijden van een van beide. Anders moet je (partner) je kind uitkopen… Nu is het voor haar iets wat ze niet meer hoeft te regelen op een brief na aan de rechtbank na het overlijden van haar vriend. Zij waren ook verloofd en wilden trouwen… Dus ja, leg het allemaal goed vast en laat je niet zomaar gerust stellen!

3 jaar geleden

Wij zijn nu een samenlevingscontract en testament aan het opstellen (ons kind is al 2 jaar en eerder hadden we nog niks geregeld…). Standaard gaat de erving naar ons kind (huis is van mijn partner). In ons nieuwe testament laten we vastleggen dat de erving (huis en vermogen) naar de langstlevende gaat. Dus ik weet niet wat je nu hebt staan over nalatenschap, misschien heb je dit eerder al besproken? Ik denk dat je alles over erving in je testament moet zetten, samenlevingscontract volstaan dan niet (denk ik). Alleen huwelijk of partnerschap.

3 jaar geleden

Je kan ook iets er in laten zetten dat je partner vruchtgebruik kan hebben van de woning zolang hij/zij leeft. Dan kan je partner wel blijven wonen in jullie woning bijvoorbeeld.

3 jaar geleden

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met de notaris dankzij jullie input! 👍