14 Reacties

2 jaar geleden

Ik lees mee

2 jaar geleden

Ik heb bij de Hema een slaapzak gekocht zonder mouwen. Hier stond in dat de slaapzak 0.5 tog was. Dus het lijkt me dan van niet? Ik durf het heel eerlijk niet zeker te zeggen.

2 jaar geleden

Ja, dat verandert (logisch ook, want minder stof om het lichaam) maar hoeveel, en of de vermelde tog waarde met of zonder mouwen gerekend is weet ik niet😅 Uiteindelijk blijft het een richtlijn, en moet je vooral kijken naar wat je kind prettig vind/nodig heeft😉

2 jaar geleden

Reactie op ElSaMini

Ja, dat verandert (logisch ook, want minder stof om het lichaam) maar hoeve ...
Ja klopt helemaal wat je zegt! Ik vind het best lastig als nieuwe mama als er bij sommige temperaturen staat dat er 2 of 2.5 tog geadviseerd word, maar ik dan alleen een slaapzakje van 3 tog kon vinden met afritsbare mouwen. Vandaar de gedachte, zou het dan zonder mouwen 2.5 zijn of zo. 😋

2 jaar geleden

Ik ben even verder gaan googlen en kwam een slaapzak met afritsbare mouwen tegen van Jollein en daar staat bij: "Deze fijne babyslaapzak met gezellige fruitprint heeft afritsbare mouwen. Zo tover je hem om van een TOG-waarde van 3.0 voor de koude winterdagen naar een TOG-waarde 2.0 voor de frisse nachten in de lente en het najaar" Het verschilt dus ongeveer 1 TOG🙂

2 jaar geleden

Reactie op Doppiej

Ik ben even verder gaan googlen en kwam een slaapzak met afritsbare mouwen ...
Oh dat is mooi dat je dat hebt uitgezocht. Heb namelijk een winterslaapzak van de hema maar die kan ik dus ook zo meteen als het wat frisser is al gebruiken.

2 jaar geleden

In de slaapzakken van de prenatal staat dat je bij lange mouwen 35% aan de TOG moet optellen.

2 jaar geleden

Reactie op Shenzy1

Oh dat is mooi dat je dat hebt uitgezocht. Heb namelijk een winterslaapzak ...
Inderdaad , precies dezelfde reden geweest hier om de vraag te stellen haha

2 jaar geleden

Reactie op Jackie17

In de slaapzakken van de prenatal staat dat je bij lange mouwen 35% aan de ...
Oh ik dacht juist met korte mouwen iets van de TOG aftrekken. Dit schept weer verwarring, omdat de slaapzakken met lange mouw met een bepaalde TOG worden aangeduid, dus lijkt me vreemd als je er iets vanaf haalt dat de TOG dan pasgelijk is aan wat bij het artikel staat

2 jaar geleden

Reactie op Doppiej

Oh ik dacht juist met korte mouwen iets van de TOG aftrekken. Dit schept we ...
Euh ja daar heb je een goed punt. Maar dan is het sowieso vreemd. Ik heb bijvoorbeeld een slaapzak met lange mouwen gekocht met een TOG van 3.0 maar volgens hun eigen argument zou het dan in werkelijkheid een TOG van 4.0 zijn? Ik had het zien staan in het kaartje en dacht gewoon ok de mouwen tellen gewoon als 1/3e van de TOG waarde. Dus als je een slaapzak hebt met afritsbare mouwen dat de TOG die erop staat geldt voor de afgeritste variant en dat je dan 35% optelt als je de mouwen eraan doet. Maarja vind sowieso het hele TOG gebeuren maar vaag en lastig 🙈💁🏽‍♀️

2 jaar geleden

Wauw nog nooit van TOG waarde gehoord! Net even gegoogled

2 jaar geleden

Reactie op Jackie17

Euh ja daar heb je een goed punt. Maar dan is het sowieso vreemd. Ik heb bi ...
Ja verwarrend he! Ik kan je helemaal volgen. 🤣

2 jaar geleden

Bij mijn eerste kindje vond ik die TOG waardes ook echt een groot raadsel en zag door de bomen het bos niet meer. Alsof het expres lastig is gemaakt 😂😂. Ik moet wel zeggen dat die adviezen van hoeveel tog bij hoeveel graden echt niet altijd op gaan. Zou vooral voelen aan het nekje van je baby kindje. En als je denk het is toch te koud doe je een laagje extra aan (bijv extra shirtje met lange mouwen) of als het te warm is broekje uit bijv. Dan hoef je niet tig slaapzakken aan te schaffen :)

2 jaar geleden

In het begin zat ik ook heel erg naar de tog richtlijnen te kijken maar werd juist gestresst van. Ondertussen heb ik een redelijk idee wat hij wanneer aan moet en voel ik zijn nekje gewoon regelmatig. En je kijkt ook meer naar wat jezelf aan hebt. Uiteindelijk zeggen ze vaak ook als richtlijn 1 laagje meer dan jezelf. Ook hierbij verschilt het per persoon en per baby. (Mn man draagt bvb ook vaker een korte broek als het behoorlijk fris is, die vind het wel fijn om het wat kouder te hebben.)