142 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op Elaha

Ja ik ben ook echt voorstander! Je kan de voeding afbouwen. Ik weet niet ...
Maar dus bij nacht 3 ook nog steeds meerdere keren 12 minuten laten huilen? Ik lig as we speak al bijna 1,5 uur met hem op mijn bed. En word gebruikt als speen. Maar ik kan gewoon echt niet tegen het gehuil (gekrijs) en hoe paniekerig hij kan worden. Ben me echt oprecht aan het aanvragen wat me zwaarder lijkt. Maar deze zware nachten breken me echt op.

3 maanden geleden

Reactie op def246

Ik geef nog borstvoeding, dus dat is hierbij net onhandig… ze komt ook niet ...
Ik wil hierop reageren zonder te oordelen want ik geloof dat iedere mama doet wat goed is voor haar kind. Maar ik geloof niet echt in gewenning met voeding. Onze eerste was een enorm slechte slaper, ging pas na 2 jaar structureel doorslapen en wordt soms nog weleens wakker voor een slokje melk > dat is echt troost voor haar en daarna gaat ze lekker slapen. Onze tweede is een goede slaper, sliep door vanaf week 11 tot een maand geleden. Toen weer 1 of 2 nachtvoedingen. Hij is ook niet altijd hongerig sochtends, maar hij drinkt zijn fles wel leeg snachts, dus het is volgens mij geen gewenning maar echt honger. En tsja. Zou willen dat hij net op andere tijden honger heeft, maar het is een baby, dus als hij honger heeft snachts, geef ik hem melk. Je kan gerust proberen of ze zonder melk weer in slaap valt of het op te rekken of slaap te trainen, maar nachtvoedingen zijn op deze leeftijd nog heel normaal. Er komt echt een tijd dat ze gaan doorslapen ;)

3 maanden geleden

Reactie op Narcis23

Maar echt krijsen laten dus?😢
Je kan ook kortere intervallen doen, en bij krijsen oppakken. Ik zou persoonlijk altijd oppakken bij krijsen. Dat is bij mij mijn grens, maar dat moet iedere moeder voor zich bepalen. Je kunt ook intervallen doen met oppakken, even knuffelen, kijken of er nog iets aan de hand is, en daarna weer in bed leggen zonder te wiegen. Dan leren ze wel zelfstandig slapen, maar ben je wel dichtbij

3 maanden geleden

Reactie op Linde97

Je kan ook kortere intervallen doen, en bij krijsen oppakken. Ik zou persoo ...
Ja ik vind het lastig. Hij krijst echt en wordt elke keer als we komen erger en begint elke poging weer eerder. Vind t zo zielig maar pff 😅

3 maanden geleden

Reactie op def246

Ik geef nog borstvoeding, dus dat is hierbij net onhandig… ze komt ook niet ...
Oh sorry ik dacht dat je flesvoeding gaf. Eet ze al fruithapjes en groenten hapjes? Misschien dat iets meer geven overdag? Mijne eet iedere maaltijd een beetje mee en is hierdoor in de nacht meer verzadigd lijkt het wel. Als ze in de ochtend niet drinkt is het inderdaad vaak zo dat de nachtvoeding gewenning is. Misschien toch laten huilen en niet oppakken, maar met de intervallen werken? 🤍

3 maanden geleden

Reactie op Sa--696

Maar dus bij nacht 3 ook nog steeds meerdere keren 12 minuten laten huilen? ...
Nou bij mij ging het dus bij nacht 3 vet goed en heeft ze de 12 minuten niet gered. Nacht 4 heeft ze helemaal niet gehuild en sliep ze met 2 minuten en vannacht heeft ze 3 minuten gejengeld en sliep ze 😳. Ik begrijp je vraag hoor 12 minuten is ellendig lang. Voor mij was 5 minuten al echt erg, maar ze worden moe van het huilen en ik merk dat ze zich niet alleen voelt, omdat ik na zoveel minuten naar binnen ga, haar aai over haar bolletje en buikje en zeg dat ik trots op haar ben en van haar hou. Het is echt voor iedereen anders en vooral doen waar ieder zich goed bij voelt natuurlijk! 🤍

3 maanden geleden

Reactie op Narcis23

Maar echt krijsen laten dus?😢
Het is echt wat goed voelt en iedere baby is anders. De reden dat ik haar niet oppakte is omdat zij mij armen associeert met slapen. Volgens de slaapcoach is deze methode (niet oppakken) bedoeld voor baby’s die alleen in je armen in slaap vallen of door het wiegen. Ze slaapt nu 5 nachten door en we hebben gewoon een andere baby en een andere mama. Beide lekker uitgerust en vrolijk ☺️🤍 krijsen was nacht 1 even en nacht 2 ook even. Daarna was het huilen en jammeren.

3 maanden geleden

Reactie op Narcis23

Maar echt krijsen laten dus?😢
Mijn hart breekt voor alle babytjes die krijsen en niet geholpen worden. Iedere mama kiest natuurlijk haar eigen aanpak, jouw babytje, jouw aanpak. Maar ergens wringt het toch als ik hier lees dat je het als mama zelf zo moeilijk hebt met het horen huilen van je kindje en je bewust je kindje niet wilt oppakken om te troosten. Het zijn nog zo’n kleine wezentjes, zo hulpeloos. Letterlijk langer in de buik bij mama dan dat ze al op de wereld zijn. Dus alsjeblieft, als je het moeilijk hebt met je kindje te horen huilen/krijsen, doe dan wat voor jou natuurlijk en goed aanvoelt. Wij hebben hier ook echt een rampzalige slaper al sinds de geboorte, dus ik snap echt de frustratie en hoe op je kan zijn! Maar ik ga mijn kindje nooit laten huilen in zijn bedje en niet alles doen wat ik kan om hem te troosten. Ik ben ervan overtuigd dat die veilige hechting die ik hem wil bijbrengen op lange termijn alleen maar voordelen zal hebben. Maar nogmaals: iedere mama kiest haar eigen aanpak en handelt naar haar eigen mogelijkheden. Hopelijk trap ik hier op niemands tenen, want dat is zeker niet de bedoeling, we doen allemaal ons best 🧡

3 maanden geleden

Reactie op loufs

Mijn hart breekt voor alle babytjes die krijsen en niet geholpen worden. Ie ...
Mooie woorden! Hier ben ik het ook deels mee eens hoor.. dit was voor mij ook de reden dat ik na 1 dag proberen er direct mee gestopt was. Vond het vreselijk en moeilijk. Tot ik mij er in ging verdiepen en meerdere artsen en wetenschappers aangaven dat het ook zielig is voor de baby, omdat hij/zij wel wil slapen, maar dit gewoonweg niet kan zonder de associatie van wiegen of wat dan ook. Ik deed het meer voor haar, want mijn man deed vaak de nachten en vond dit helemaal niet erg om te doen. Uiteindelijk heeft m’n zusje mij een beetje overgehaald en vriendinnen die allemaal dit hebben toegepast ☺️. Ik was tot vorige week ook 100% met jouw woorden eens en nog steeds wat betreft doen wat goed voelt en iedere baby en mama is anders. 🤍🤍

3 maanden geleden

Reactie op Elaha

Mooie woorden! Hier ben ik het ook deels mee eens hoor.. dit was voor mij o ...
Fijn dat je zo vriendelijk reageert! Wat betreft de artsen en wetenschappers: er zijn ook echt genoeg bronnen die het tegendeel beweren. Zelf vind ik https://www.instagram.com/p/CveE22gtmmX/?igsh=MzRlODBiNWFlZA== heel waardevol! Het is maar in welke kant van slaaptraining je je gaat verdiepen natuurlijk, de pro- of contrakant. Nu ja goed, we zijn het er alleszins over eens dat elke mama de aanpak kiest die haar het beste ligt 😊 fijne nacht!

3 maanden geleden

Wat betreft de speen afleren heb ik weinig ervaring (geen speen hier ), maar voeden om de drie a vier uur is voor bv heel normaal, ook in de nacht. Je kindje heeft mogelijk echt honger of anders zoekt het even jouw nabijheid. Ik snap ook dat het vermoeiend kan zijn overigens . Heb hier hetzelfde en soms ook vaker dan om de drie uur en ook pas na langere tijd dat ze in een diepe slaap valt. Maar ik merk dat door er aan toe te geven en te weten dat dit normaal babygedrag is mij dit wel erg helpt. Misschien niet helemaal een reactie op je vraag, maar Ilse vragen al zo vroeg best veel van onze kindjes en ze zijn nog zo klein dat ik hoop dat we ze de tijd gunnen om te leren (en daarbij een manier vinden die voor ons ook haalbaar is, blijft een zoektocht natuurlijk) Succes met je aanpak en het slapen 💪

3 maanden geleden

Reactie op LouiseLight

Wat betreft de speen afleren heb ik weinig ervaring (geen speen hier ), maa ...
Ilse = we

3 maanden geleden

Reactie op LouiseLight

Wat betreft de speen afleren heb ik weinig ervaring (geen speen hier ), maa ...
Vind ik ook! En ik lees inderdaad hieronder van goh ik ken iemand die deze aanpak heeft gedaan en haar kindje is nu groot en slaapt nog steeds super. Maar ik heb mijn dochter van nu 3 bijvoorbeeld nooit laten huilen en die ging opgegeven ook gewoon uit zichzelf prima slapen en die slaapt nu ook steeds super. Je moet gewoon een aanpak kiezen die bij je past. We verwachten inderdaad soms veel te veel van ons kindje van maar 6 maanden.

3 maanden geleden

Reactie op loufs

Fijn dat je zo vriendelijk reageert! Wat betreft de artsen en wetenschapp ...
Maar huh? Je hebt het over bronnen die het tegendeel beweren en deelt dan een instagrampagina van iemand die een mening geeft over slapen en geld verdient aan ouders adviseren die struggelen met hun kind te laten slapen. De wetenschappers zijn in ieder geval nog onafhankelijk 🤷🏼‍♀️

3 maanden geleden

Reactie op Niamh26

Maar huh? Je hebt het over bronnen die het tegendeel beweren en deelt dan e ...
Oh maar ik bedoelde helemaal niet dat die instagrampagina wetenschappelijk is. Ik vind alleen dat zij wetenschappelijk bewijs op een verstaanbare manier vertaalt. Ze deelt heel vaak haar bronnen 😊 Als je een wetenschappelijke bron zoekt om het tegendeel te bewijzen: Penelope Leach is zo iemand. Maar nogmaals: ik wou hier helemaal geen discussie over starten of zo. De meningen over al dan niet slaaptrainen zullen altijd verdeeld blijven. De vraag werd gesteld of je je kindje dan moet laten krijsen en ik wou zeggen dat als dat niet goed voelt, je dat ook niet móet doen 😊

3 maanden geleden

Reactie op LouiseLight

Wat betreft de speen afleren heb ik weinig ervaring (geen speen hier ), maa ...
Ik snap je volledig! Ik zit dus ook al weken in dubio met wel/niet. Het probleem is dat hij zichzelf ook echt in de weg zit en niet altijd troost vind bij ons. Hij huilt dan en we krijgen hem dan gewoon niet rustig omdat hij zó moe is. We hebben echt al zoveel verschillende dingen geprobeerd en ook liefdevolle aanpakken, maar het huilen word er niet minder op. Vandaar dat we deze aanpak een kans willen geven. We merken dat hij nu gewoon te weinig slaap pakt en dit een soort downwards spiral is. Maar nogmaals, ik ben het met je eens, en we willen als mamas hopelijk allemaal het beste voor ons kleintje♡

3 maanden geleden

Reactie op Elaha

Mooie woorden! Hier ben ik het ook deels mee eens hoor.. dit was voor mij o ...
Ik wilde jou nog vragen, Krijgt jouw kleintje dan nu ook zo'n 12 uur lang geen voeding? Of doe je rond 23.00 uur nog wel een droomvoeding bijv.? En wat geef je hem/haar overdag qua eten? Ik zit nu een beetje te kijken naar hapjes en drinken. Geen idee wat beetje normaal is/goede opbouw😅

3 maanden geleden

Reactie op MarijkePape

Ik snap je volledig! Ik zit dus ook al weken in dubio met wel/niet. Het pro ...
We willen zeker allemaal het beste voor dat mini-mensje van ons. Alleen al dat we raad vragen op een forum zoals dit bewijst dat we begaan zijn met het welzijn van ons kindje. Moet heel lastig zijn voor jullie als hij ook soms geen troost vindt in jullie armen. Hopelijk werkt deze aanpak voor je kindje en hebben jullie daar allemaal snel wat meer slaap! 😘

3 maanden geleden

Reactie op MarijkePape

Ik snap je volledig! Ik zit dus ook al weken in dubio met wel/niet. Het pro ...
Ik snap dat je met je handen in het haar zit. Het huilen en niet rustig krijgen door vermoeidheid herken ik ook heel erg. Dat zijn ook de momenten waarop ik wel eens denk om een bepaalde methode in te zetten. Alleen ik kies er dan toch voor om het niet te doen (en inmiddels gaat het al een stukje beter hier!) Denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou en jullie en misschien kun je er toch een portie liefde in stoppen! Dat zal je sowieso wel doen en dat zal je kindje zeker voelen. Ik wens je gauw rustige nachten en minder huilen voor je kleine mensje 💕

3 maanden geleden

Hoi Marijke! Ik voel je volledig! Wij zitten met exact hetzelfde probleem. Die verdomde speen en altijd voeden om in slaap te vallen. Gisteren hebben we een gesprek gehad met Slaaptipvoorbabies en wat handvaten gekregen voor de Waiting Approach. We zijn sinds gisternacht gestart ermee en ook cold turkey afkicken van de speen. We hadden ons voorbereid op het ergste, maar het viel best mee. Het in slaap vallen was wel lastig want ineens geen fles meer in bed en ook de speen kreeg hij niet meer. Daarna ging het goed. Ipv 3 keer voeden deden we nog maar 1 keer. Een paar keer hoorde we hem jammeren maar zonder ingrijpen viel hij zelf na 4-5 minuten terug in slaap. Ik kan dus concluderen dat wij te snel ingrepen en hem weinig kans gaven om zelf terug in slaap te vallen. Ik begrijp dat men zegt dat het zielig is om de baby te laten huilen en dat is het ook. Echter, het is nog veel zieliger voor de baby als de ouders uit elkaar gaan omdat we door slaapgebrek en weinig tijd met elkaar niet meer door 1 deur kunnen. Het is nog zieliger voor een baby als mama of papa depressief wordt of in slechte gezondheid verkeerd door aanhoudende slaapgebrek. Dit klinkt allemaal heel extreem, maar ik slaap al ruim 9 maanden slecht en heb nog geen nacht meer dan 5 uur achter elkaar geslapen. Dat breekt je echt op! Dus ik “investeer” liever nu in een paar slechte nachten en hartpijn van het gehuil dan dat dit probleem escaleert en ons gezin er aan sneuvelt. Wat je ook besluit te doen, je weet als mama het beste wat goed is voor je baby en jezelf 🥰 sterkte en succes!