15 Reacties

2 jaar geleden

Ik denk vanaf 6 maand, dat staat ook op de opvolgmelk 😅. Maar je kan ook makkelijk langer de eerste melk blijven gebruiken hoor. Niks mis mee :)

2 jaar geleden

Ik geef bv, maar wat ik begrepen heb over nummer 1 en 2 is dat er in 1 meer voedingsstoffen zitten en dat nmmr 2 gewoon makkelijk verkoop zou zijn ofzo🤷‍♀️ Misschien zou je dit voor je zelf even na kunnen vragen of informatie over opzoeken.

2 jaar geleden

Je moet je eens verdiepen in opvolgmelk. Het is een grote marketing. Er mag namelijk geen reclame worden gemaakt voor zuigelingenvoedingen, omdat borstvoeding als beste keus moet worden gepromoot. Dus om toch reclame te mogen maken is waarschijnlijk opvolgmelk in de markt gekomen. Vanaf 6 maanden is het aangeraden dat iedere baby vaste voeding krijgt. Als je baby een gezond en gevarieerd aanbod aan vaste voeding krijgt, krijgt ze zeker haar benodigde vitamines en mineralen binnen in combinatie met haar melkvoeding. Dus in dat opzicht is het niet nodig om in de melk extra vitamines en mineralen toe te voegen. EFSA (Europese Voedselveiligheid Authoriteit) stelt ook duidelijk dat eersteleeftijdsmelk voldoende voedingsstoffen bevat voor gezonde zuigelingen, ook na 6 maanden. De extra toegevoegde vitamines en mineralen zijn niet nodig als je baby naast de melk een gebalanceerde vaste voeding eet. Conclusie Ook na 6 maanden blijft eersteleeftijdsmelk beter aansluiten bij de behoeftes van je baby. De reden waarom opvolgmelk toch bestaat, is vooral marketing: Voor opvolgmelk mag reclame gemaakt worden, terwijl dat voor eersteleeftijdsmelk verboden is. https://opdegroei.be/2017/12/20/is-het-nodig-om-op-6-maanden-over-te-schakelen-naar-opvolgmelk-nummertje-2/ Er zijn meerdere sites die dit beargumenteren. Bij borstvoeding veranderd de samenstelling na 6 maanden ook niet drastisch. Ook bij borstvoeding moet je na 6 maanden beginnen met het aanbieden van voedsel om zo meer voedingsstoffen binnen te krijgen.

2 jaar geleden

Reactie op Chayennn

Je moet je eens verdiepen in opvolgmelk. Het is een grote marketing. Er mag ...
Dit heb ik ook inderdaad gehoord en gelezen. Onze diëtiste raadde ook aan om gewoon door te gaan met de 1.

2 jaar geleden

Kijk als er de mogelijkheid voor is de aflevering terug van Keuringsdienst van waarde, die hebben er ook een aflevering over gemaakt. In 2 schijnt minder ijzer te zitten ofzo. En het lepeltje is iets kleiner qua hoeveelheid wat met het blote oog niet opvalt. Maar het is vooral marketing, wat ook al gezegd is.

2 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden. Was inderdaad van plan om mij nog in te lezen. Dochter is net 5 maanden. Maar na het lezen van jullie antwoorden ga ik mij eens extra verdiepen ;)

2 jaar geleden

Kijk als er de mogelijkheid voor is de aflevering terug van Keuringsdienst ...
Heb de aflevering ook gezien, maar opeens vraag ik me af: vanaf nummer 2 mag het wel in de aanbieding. Is dat voor de portemonnaie dan niet voordeliger? 🙊

2 jaar geleden

Reactie op Lippie91

Heb de aflevering ook gezien, maar opeens vraag ik me af: vanaf nummer 2 ma ...
Als het in de aanbieding is wel ja, maar had laatst 1 pak nodig bij de Kruidvat. 1 was 50 cent goedkoper dan 2. Dus weet wel welke ik heb gekozen 😋

2 jaar geleden

Reactie op Lippie91

Heb de aflevering ook gezien, maar opeens vraag ik me af: vanaf nummer 2 ma ...
En daarom hier ook wat eerder over. Alle beetjes helpen

2 jaar geleden

Vraag het aan de kinderarts 😁 ik heb dit ook nagevraagd bij de kinderarts bij het cb. Zij gaf aan dat de opvolgmelk nr 2 (vanaf 6 maanden) zeker nog geen marketing is. Tot 1 jaar hebben kindjes de melk nodig. Daarna is het marketing 😁. Doe vooral je eigen onderzoek en neem niet zomaar de adviezen aan die iedereen hier doet

2 jaar geleden

Kijk als er de mogelijkheid voor is de aflevering terug van Keuringsdienst ...
In 2 zit juist wat meer ijzer, omdat ze dat rond de 6 mnd nodig beginnen te hebben. Maar het komt niet op een dag (of week) wanneer je overstapt. Gewoon als het pak leeg is. Pas voor de opvolgmelk na 1 jaar is sprake van ‘marketing’- dan hebben kindjes geen kunstvoeding meer nodig en kunnen ze gewone (half)volle melk drinken, wat veel goedkoper is. KV nr2 mag daarnaast ook nog eens in de aanbieding (en is dat ook regelmatig), wat vaak financieel voordeliger is voor de klant, en juist niet voor de fabrikant/verkoper. Je zou hooguit kunnen zeggen dat er tussen merken onderling vanaf nr2 sprake is van marketing, maar ook dat is in het voordeel van de klant. Je kindje kan immers niet zonder, als je kv geeft. Waar die aflevering van keuringsdienst van waarde vooral over gaat, is over bijvoorbeeld Nutrilon 1 vs Kruidvat 1 (of Nutrilon 2 vs Kruidvat 2). Namelijk dat de duurdere A-merken nagenoeg hetzelfde zijn als de goedkopere huismerken, door de strenge regels voor babyvoeding.

2 jaar geleden

Reactie op JaneB

Vraag het aan de kinderarts 😁 ik heb dit ook nagevraagd bij de kinderarts ...
Dit dus, en dan een stuk beknopter samengevat 😅.

2 jaar geleden

Reactie op MBB85

In 2 zit juist wat meer ijzer, omdat ze dat rond de 6 mnd nodig beginnen te ...
Nr 1 biedt alles gewoon voldoende hoor. Nr 2 is echt op de markt gebracht om reclame te kunnen maken. In BV zit ook niet opeens meer ijzer of andere stoffen. Dat vul je aan met vaste voeding.

2 jaar geleden

Reactie op Chayennn

Nr 1 biedt alles gewoon voldoende hoor. Nr 2 is echt op de markt gebracht o ...
Ik reageerde op de opmerking dat er minder ijzer in zou zitten. Er zit juist meer ijzer in. En het is ook een gegeven dat na 6 maanden de ijzervoorraad die een kindje mee krijgt bij de geboorte op begint te raken. Dus dat moet vanaf dat moment ergens anders vandaan komen. Aangezien ijzer uit moedermelk door een kindje beter wordt opgenomen dan ijzer uit kunstvoeding, is het aan te raden om wel over te stappen op nr 2, naast de vaste voeding wat ook wat ijzer oplevert als je kindje al goed eet. Er is geen reden om niet over te stappen. Het is niet duurder (vaak zelfs goedkoper), er zit niet meer suiker oid in. En dus wel wat extra ijzer, wat als het niet baat ook niet schaadt. Maar niets moet uiteraard, als je 1 wil blijven geven, vooral lekker doen!

2 jaar geleden

Reactie op JaneB

Vraag het aan de kinderarts 😁 ik heb dit ook nagevraagd bij de kinderarts ...
Heb het toevallig ook nagevraagd en kreeg ook dit antwoord, na 1 jaar is het niet meer nodig en kan je over op gewone melk.. Bij mijn andere dochter heb ik tot 2 jaar Nutrilon gebruikt🫠