56 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg even! Mijn vriend en ik horen bij de twijfelaars, we hebben wel een consult met nappy’s gepland staan. Als grootste voor het milieu, als grootste onzekerheid/twijfel: de was (ophangen na drogen), extra handelingen wanneer de luier vies is (voorspoelen voor je het in de wasmachine doet?). 🙈 We willen thuis het liefst wasbare en dan op de opvang/oppas wegwerp.

2 jaar geleden

Wij gaan ook wasbare luiers doen! We hebben de set van Kaatje Katoen gekocht. Dat is dan een tweedelig systeem met inlegvelletjes, wat we wel fijn vonden, leek ons toch iets hygiënischer. Het is ons eerste kindje, maar inderdaad ik vind het belangrijk om aan het milieu te denken en ook de voordelen van sneller zindelijk zijn spraken ons aan. Wat is jouw ervaring met het drogen? Wij hebben namelijk geen droger (want ook dat - milieu). En bij onze set zaten ook wasbare billendoekjes, dat vind ik ergens toch een beetje viezig? Wilde biologisch afbreekbaar maar wel wegwerp billendoekjes gaan gebruiken en misschien alleen de wasbare voor de plasluiers. Hoe is jouw ervaring daarmee? Fijn, interessante topic 😁

2 jaar geleden

Wij gaan wasbaar doen! Verwachten ons eerste kindje. De voornaamste reden is voor mij het milieu. Ik schrok ontzettend toen ik las dat een baby gemiddeld 22 kilo aan luierafval per maand veroorzaakt. Verder is het natuurlijk ook fijn in de portemonnee ☺️, gezien we het niet echt breed hebben. Wij gaan het tweedelige systeem gebruiken. Dit is grotendeels omdat dit ons het minst zou kosten in de aanschaf. Ook heb ik gelezen at dit het minste lekt. De luier zelf gaan we vouwen van hydrofiel doeken van 70x70. Hier heb ik er 30 van aangeschaft bij Mamaloes. De overbroekjes heb ik besteld bij Shein. Ik had een review gezien dat dit dezelfde overbroekjes waren als Alvababy, alleen dan zonder merklabel eraan. Verder doen we ook wasbare billendoekjes. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen!

2 jaar geleden

Wij hebben bij de eerste deels wasbaar geluierd, met deze baby willen we op de nacht na fulltime wasbaar luieren. Al ben ik bang dat straks de kdv niet mee doet. Wij doen om meerdere redenen was wasbaar luieren, milieu, financie en eerder zindelijk. Wij gaan een 2 delig systeem gebruiken. We hebben heel veel spullen van m'n zwager en schoonzus gekregen omdat hun 3 kinderen uit de luiers zijn.

2 jaar geleden

Wij gebruiken al 2 jaar wasbaar (sinds onze dochter 3 weken oud is). Hoofdredenen om ze te gebruiken: beter voor milieu, beter voor de billetjes, sneller zindelijk, .. Onze dochter is sinds haar 18 maanden droog overdag en we plannen nu meteen na de geboorte te starten met wasbaar. Het wassen en drogen is voor ons geen enkel probleem. Komt een soort routine in waardoor dit niet als iets 'extra belastend' aanvoelt. Wel hebben we quasi permanent een wasrek met luiers in de leefruimte staan 😅. Wij hebben eerst een consult gevolgd online; dan een huurpakket genomen en uiteindelijk een deel 2de hands en een deel nieuw aangekocht. Overdag gebruiken we pockets of SIO, 's nachts 2-delig. Op de opvang gebruiken ze ook onze luiers wat heel fijn is natuurlijk :) en daar zijn ze ook enthousiast.

2 jaar geleden

Reactie op mikthecorgi

Ik volg even! Mijn vriend en ik horen bij de twijfelaars, we hebben wel een ...
Superfijn natuurlijk al dat je er over denkt. En wat zou het leuk zijn als deze topic je wat meer zekerheid zou kunnen geven in je keuze. Ik snap je twijfel. Voor mijn man was het al duidelijk. Hij sprak direct over wasbare luiers. Maar ik vond dat wel makkelijk gezegd, want ik doe toch de was. Toch blijkt dat meestal de man hier het meeste moeite mee heeft. Maar in mijn geval moest ik ook even goed onderzoek doen naar wasbare luiers. Ik heb ook een consult aangevraagd bij Nappy’s. Dat was erg fijn. Ik heb hier al mijn vragen kunnen stellen. Ik heb gekozen voor een voorgevormde luier van huda met overbroekjes. Voor de eerste maanden kocht ik 2 pakketten van het 2 delig systeem van elskbar. Het wassen in de eerste maanden was makkelijk. Zolang ze nog geen vaste voeding krijgen is de ontlasting waterig en spoelt dit zo weg in de wasmachine. Even voorspoelen of voorwas. Als ze vaste voeding krijgen doe je een inlegvelletje in de luier. Als er is gepoept is gooi je dit velletje met poep weg. En de luier in een goed afgesloten luier emmer. Soms is het wel wat vies naast de inlegger, maar dat zijn dan meer vegen of dunne poep. Dit spoel ik ook weg in de wasmachine met de voorwas. Nog nooit geen problemen mee gehad. Ik heb wel eens een luier met inhoud gewassen per ongeluk. Dan wast hij de poep niet weg 😬 Ik heb zelf best wat luiers 32 en inmiddels ook 4 nachtluiers. Dat komt omdat ik geen druk wel voelen te moeten wassen omdat er anders niks is. Ik was vaak gewoon als mijn emmer vol is. Mijn voorkeur heeft buiten ophangen. Maar in de winter droog ik ook best wel vaak in de droger. Zoveel ruimte heb ik ook niet. En ik hang kleren ook graag uit. Als ik luiers toch binnen opvang zet ik er wel een ontvochtiger bij. Dit is een apparaat dat het vocht uit de lucht haalt. Mijne heeft ook een functie voor wasgoed. Dit scheelt in droogtijd, maar ook in vocht in huis. Ik ondervind hier niet veel hinder van. De was verdubbeld sws al dramatisch met een baby in huis. Je moet hier ook gewoon je weg in vinden.

2 jaar geleden

Reactie op Jackie17

Wij gaan ook wasbare luiers doen! We hebben de set van Kaatje Katoen gekoch ...
Dankje, ik vind het echt leuk om deze verhalen te lezen. Ik heb wel een droger. Eerder gebruikte ik hem alleen voor beddengoed en handdoeken in de winter. Maar tegenwoordig gaan de sokken en wasbare luiers er ook wat vaker in. De luiers buiten hangen heeft wel mijn voorkeur. Ze ruiken lekker fris, en bleken in de zon. Als het weer het toelaat hangt het zeker buiten. Maar mocht ik nou zoveel was hebben gooi ik toch iets in de droger. Ik heb ooit gehoord dat je nog steeds beter en droger kunt gebruiken voor je wasbare luiers dan gewone luiers gebruiken. Je bent gewoon nog zo ongelofelijk goed bezig als dat het voor jou makkelijker maakt. En dat doet het echt wel voor mij. De droger er uit is nu gewoon ondenkbaar. Maar ik zet hem niet zomaar aan. Ik heb ook wat wasbare billen doekjes in huis maar ik heb ze eigenlijk nooit gebruikt. Ook nog nooit geprobeerd. Ik gebruik zelf water wipes. Ik denk wel dat wasbare doekjes beter zijn. Beter voor billen en natuur. Dus als je dat lukt is dat heel fijn. Maar leg de lat niet te hoog als het daardoor spaak loopt. Ik loop zelf thuis achter de feiten aan. Dan is het voor mij kiezen of delen. Wat vind ik het belangrijkst. Hopelijk heb je hier wat aan

2 jaar geleden

Wij gaan wasbaar doen! Verwachten ons eerste kindje. De voornaamste reden ...
Nou hè! Alleen die wetenschap al. Ik vind het ook zo’n fijn idee dat de luiers niet op kunnen raken. Haha ja zo voelt dat voor mij. Kopen kopen kopen. Dat hoeft gewoon niet. Vind ik zo’n heerlijke gedachte. Ik doe ik boodschappen op de fiets dus die enorme pakken luiers mis ik niet 😆 Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Met hydrofiele

2 jaar geleden

Wij willen ook wasbaar gaan. Ik denk dat we halftijds starten. Mijn voorkeur gaat uit naar sio overdag en tweedelig 's nachts

2 jaar geleden

Ik moet zelf zeggen dat ik ook 1 van de twijfelaars ben. Vooral omdat ik niet weet waar ik naar moet zoeken. Ik zou graag (als ik ervoor kies) een met drukknopjes willen. Hoe hebben jullie deze keuze gemaakt? Welk merk kiezen jullie? Drukknopjes of iets anders? Ik zag cover broekjes staan maar dat gaat nu helemaal even te ver aangezien ik niet eens het idee heb welk merk ik zou moeten kiezen 😅 Let me know!

2 jaar geleden

Reactie op DVer

Ik moet zelf zeggen dat ik ook 1 van de twijfelaars ben. Vooral omdat ik ni ...
Best een (online) consult inboeken. Dan krijg je uitgebreid uitleg over de verschillende systemen en merkjes. Nadien hebben wij nog een huurpakket genomen en na enkele dagen testen wisten we perfect wat we voor onze dochter wilden gebruiken :) Elk kindje heeft ook een andere bouw dus de ene luier zit al wat mooier bij het ene kindje..

2 jaar geleden

Reactie op DVer

Ik moet zelf zeggen dat ik ook 1 van de twijfelaars ben. Vooral omdat ik ni ...
Ik wilde zelf graag alles in huis hebben. Daarom heb ik niet gehuurd. Ik heb daarom de hele site uitgeplozen. Veel meningen gehoord en gelezen. Ik heb een consult gehad, en uiteindelijk ben ik best tevreden. Maar ik denk dat ik achteraf toch best had willen huren. Ik ben toch wel benieuwd hoe andere systemen werken. Drukknopjes werken wel fijn. Klittenband gebruik ik in de nacht. Maar deze schiet nog wel eens los, en dan gaat het toch in de luiers klitten en dat doet de stof geen goed. Overbroekjes doe je over een voorgevormde luier. De andere systemen hebben dat al een beetje in één. Ik denk dat je met voorgevormde luiers met overbroekjes best een behoorlijke luierbibs krijgt. Ik vind dat prima, maar kan ook een rede zijn om voor een ander systeem te kiezen. Ik zou even contact opnemen met nappy's en vragen om een consult. Ik heb hem via teams gedaan. Maar misschien is het ook fijn om de luiers te kunnen zien en voelen

2 jaar geleden

Ons plan was om voor wegwerp te gaan omdat wadbare luiers best wel een investering zijn en wij bang waren dat het toch niet zou bevallen. Zit je daar met al je luiers. Maar dat het wasbare beter is voor het milieu en ook voor vroegere zindelijkheid kan zorgen spreekt me wel aan. Toevallig heb ik laatst een tas vol tweedehands wasbare luiers gekregen van de buurvrouw. Die willen we gaan gebruiken om te zien of het iets voor ons is of niet. We kunnen dan altijd nog wat luiers bijkopen als het nodig is. Er zitten 2 systemen in, met overbroekjes en in 1 stuk. Verder moet ik er nog eens goed naar kijken. Welk wasmiddel raden jullie aan? Ik las al dat het niet meer dan 5 procent zeep mag bevatten. Ik wilde gaan wassen met ah puur en daarop staat 5-15% zeep. Dus nou weet ik het even niet meer haha.

2 jaar geleden

Hi, ik verwacht mijn eerste kind eind juli. Graag wil ik ook wasbare luiers gebruiken. Wel denk ik vanaf 2 maanden ongeveer (heb nu al best wat wegwerpluiers in huis). Ik vraag mij alleen af wat het handigst is: nu al uitzoeken welk soort ik wil gebruiken of eerst de geboorte afwachten en later uitzoeken? Wat raden jullie aan?

2 jaar geleden

Ja wij gaan er ook mee starten maar ik mis ook veel uitleg en ik zie door de bomen soms het bos niet meer. Ik heb als het goed is nu alles in huis en krijg van tiktok soms wat tips onder mijn videos. Ik hoop dat ik mijn vriend nog iets meer kan overtuigen maar ook mij zelf. Ik lees dus zeker even mee. En ik wil ook graag weten hoe het wassen zometeen gaat, waar ik op moet letten. Welke maten. Etc we gaat voor 2 systemen. De pocket en met overbroekjes

2 jaar geleden

Alleen al om de zachtheid en de liefste printjes willen wij graag starten met wasbaar. Verder natuurlijk ook het afval wat we hiermee besparen en hopelijk eerdere zindelijkheid. Ben vooral verliefd op elskbar en billie wonder. Van allebei de merken het systeem met de overbroekjes en inserts. Bij ons zit de twijfel alleen nog in wanneer starten. Wij overwegen pas te starten als onze kleine in maat 2 past (dus vanaf +- 7 kilo). Maar aan de andere kant willen we ook wel meteen na de kraamweek starten in maat 1. Hoe is jullie ervaring met het moment van starten? Direct na de geboorte? Na de kraamweek? Als de gekregen wegwerp luiers op zijn? Of pas na een aantal maanden?

2 jaar geleden

Wassen jullie de luiers in een eigen wasje of samen met andere dingen? Wij hebben best een grote wasmachine en denk dat ik het zonde vind dat die dan niet vol zit (want zal wel vaak wassen zijn om het fris te houden), maar met andere dingen wassen is denk ik ook niet zo fijn 😅

2 jaar geleden

Reactie op Nini1234

Wassen jullie de luiers in een eigen wasje of samen met andere dingen? Wij ...
Voorwas met alleen luiers en dan alle warme was (60 graden) erbij.

2 jaar geleden

Alleen al om de zachtheid en de liefste printjes willen wij graag starten m ...
Bij onze eerste zijn wij begonnen met maat 1, maar die hadden we tweedehands gekocht en een beetje aangevoeld wanneer ze er “klaar” voor was (in het begin zijn die ook nog heel groot voor zo’n klein poepje). En ook begonnen met af en toe en dan opgebouwd om zelf wat te wennen :-)

2 jaar geleden

Hey allemaal, Wij zijn met onze eerste dochter gestart met wasbare luiers (tweedelig systeem) en zijn voor de combinatie van totsbots bamboozle voor de luier gegaan met de overbroekjes van anavy. Van beide zijn we heel tevreden! De overbroekjes breiden we nu (26m) uit met andere merken. Ik heb het hierboven ook al eens gezegd, voor de luiers zelf raad ik voor de eerste periode zeker ook tweedehands aan want deze worden vaak niet zo veel gebruikt. Wolbroekjes hebben we geprobeerd maar vond ik heel moeilijk. Voor onze tweede dochter zou ik wel graag eens strikluiers proberen, mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag :-) Ohja en voor de twijfelaars, gewoon doen! Je mag ook gerust af en toe een wegwerp gebruiken en als het echt je ding niet is, kan je ze nog altijd terug verkopen! Die wasjes lijken ook zo veel en ingewikkeld in het begin, maar dat wijst zichzelf allemaal wel uit. Groetjes