34 Reacties

één jaar geleden

Wat vervelend dat je hier tegenaan loopt en het bedrijf waar je voor werkt zich zo opstelt terwijl je zelf zo flexibel bent. In Nederland bestaat de wet flexibel werken waarbij werkgevers een verzoek tot minder werken niet mogen weigeren mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je kunt eens bellen met bijvoorbeeld het juridisch loket voor gratis informatie hierover en je rechten. Ik hoop dat het allemaal lukt!

één jaar geleden

Ben je ook lid van de vakbond? Zij kunnen je misschien ook wel helpen?

één jaar geleden

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/minder-werken/#:~:text=U%20kunt%20uw%20werkgever%20vragen,hij%20een%20goede%20reden%20heeft.&text=Bel%20gratis%20Gratis%20persoonlijk%20advies%20voor%20iedereen%20met%20een%20laag%20inkomen. Dat is de weg die je kunt bewandelen nu je werkgever moeilijk doet. Schriftelijk en goed gemotiveerd het verzoek doen is echt belangrijk (geef het ze op papier en per mail, vraag een ontvangstbevestiging). Vraag ook om een schriftelijke en goed gemotiveerde reactie. Als je langer dan 26 weken in dienst bent mogen ze alleen weigeren bij een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat is er niet zo snel! Bedenk ook dat als je zelf ontslag zou nemen, je geen ww uitkering krijgt. Niet doen dus, zou ik zeggen.

één jaar geleden

Vind het zeer vervelend voor je, maar ik begrijp je werkgever wel. Sommige bedrijven willen nou eenmaal geen parttimers en volgens mij is dat hun goed recht. Wellicht dat jullie wel oplossingsgericht kunnen denken met als er nog iemand van fulltime naar partime wil dat je van 2 functies 1 maakt zodat er 1 functie opengezet kan worden? Succes in ieder geval!

één jaar geleden

Ik zou je vraag even voorleggen aan juridisch loket. Zij kunnen je wel helpen (en gratis). Overweeg als je bedrijf dit wel mag weigeren, om vanaf na je verlof ouderschapsverlof in te zetten, je hebt best veel uren (deels betaald, deels onbetaald). Dan heb je iig nog wat rek en dat mogen ze in principe niet weigeren tenzij het bedrijf dan ongeveer in elkaar stort, dat zal dus wel meevallen. Dan heb je na je verlof hier geen stress van en kun je je op je kind focussen en op de achtergrond uitzoeken wat je zou willen.

één jaar geleden

Je zou je ouderschapsverlof kunnen inzetten, alleen is dat wel een tijdelijke oplossing, maar die kunnen ze je niet weigeren.

één jaar geleden

Ik zou juist ontslag nemen en iets anders zoeken na je verlof. De arbeidsmarkt is super voor werkzoekenden en je werkgever heeft echt niet 1,2,3 een ander, een mooie les voor ze. Anders; ouderschapsverlof inzetten, 1 dag per week voor een half jaar, kan je rustig op zoek naar een andere baan. Dit mogen ze niet weigeren behalve als ze echt kunnen aantonen dat het bedrijf in financieel gevaar komt door jouw ene dagje verlof :)

één jaar geleden

Ik zou, als aanvulling op wat door IS4B3L is gezegd, misschien nog een keer met je werkgever in gesprek gaan. Je zou dan kunnen voorstellen dat je na je verlof in ieder geval ouderschapsverlof inzet voor 70%. Dat zijn 9 weken en als je dan van 40 naar 24 uur gaat kun je ongeveer 5 maanden uitzingen. Ik vind niet dat je dat "gewoon maar moet doen" maar je zou kunnen voorstellen aan je werkgever om dat als een soort proefperiode te zien. Jullie beiden kunnen dan wennen aan de nieuwe situatie. Misschien bevalt het jou niet en wil je wel 32 uur gaan werken. Misschien bevalt het je werkgever wel terwijl ze dat niet hadden gedacht. Werkt het niet? Kunnen ze je altijd nog ontslaan (altijd financieel beter dan zelf ontslag nemen!). Maar als je er zelf echt ongelukkig van wordt dan is ontslag nemen altijd een optie. Werkplezier staat voorop (nadat je gezondheid en gezin op plek 1 komen natuurlijk). Ik vind het bovenal heel vervelend dat je je zo voelt en dat het zo gaat. Hopelijk helpt deze tip je iets 🍀

één jaar geleden

Je kan, in eerste instantie, ouderschapsverlof inzetten. Dat recht heb je en mogen ze niet weigeren. Daarnaast is er ook de wet flexibel werken. Die geeft je ook enigszins rechten om je uren te minderen. Deze laatste is wel vaak in combinatie met de rechter hoor dus daar moet je zin in hebben maar zeker niet verkeerd om nogmaals het gesprek aan te gaan. Jezelf goed voor te bereiden en ze te wijzen op jouw rechten.

één jaar geleden

Wat een ontzettend lieve reacties en er zit zeker wat tussen waar ik iets mee kan. 💖 Bedankt! Het juridisch loket helpt enkel bij laag inkomen en dat heb ik niet. Wel zou ik de rechtswinkel kunnen bellen voor telefonisch advies. Dat heb ik een poosje terug gedaan en zij wezen mij ook op de wet flexibel werken. Dat is een optie die ik inderdaad overweeg. Ze moeten een gegronde reden hebben om het te weigeren, maar toevallig zijn er veel in medewerkers in het MT met een juridische achtergrond. In mijn nadeel dus. Het ouderschapsverlof wil ik zeker gaan inzetten voor de 2 dagen dat ik niet wil werken. Dat mogen ze inderdaad niet weigeren. Wellicht zien ze het niet zitten en dan moeten ze me financieel tegemoet komen voor de 9 jaar dienstverband. Of we proberen het en gaan dan kijken of het werkt of niet. Ik heb al gesuggereert een parttimer bij te zetten, maar ze houden voet bij stuk. De functie is fulltime... Punt uit. Ontslag nemen zal ik niet doen nee. Ik ga nog een gesprek plannen met het hoofd van HR. Zij is ook moeder en mogelijk kan ze iets betekenen voor me. Al is het management heel star en conservatief en zij heeft het natuurlijk niet voor het zeggen... Wat een gedoe he. Ik hoop dat ons meisje niks van de stress mee krijgt en ze zich goed blijft ontwikkelen.

één jaar geleden

Reactie op JYB

Ben je ook lid van de vakbond? Zij kunnen je misschien ook wel helpen?
Nee vooralsnog niet. Ik heb het nooit nodig gehad, dus daar zou ik nu inderdaad wel eens naar kunnen kijken.

één jaar geleden

Reactie op MichVA

Vind het zeer vervelend voor je, maar ik begrijp je werkgever wel. Sommige ...
Ja dat heb ik ook voorgesteld. Met twee parttimers is dit prima te doen. Maar helaas houden ze voet bij stuk.

één jaar geleden

Reactie op Aznag

Nee vooralsnog niet. Ik heb het nooit nodig gehad, dus daar zou ik nu inder ...
Bellen kan altijd, een advies kunnen ze vast wel geven. Maar als je geen lid bent zullen ze geen actie voor je ondernemen lijkt mij. Dus geen brieven sturen, niet onderhandelen met je werkgever, geen procedure bij de rechter voeren. Nu alsnog lid worden heeft zeer waarschijnlijk ook geen zin, iets met "een brandend huis kun je ook niet meer verzekeren". Kun je de algemene voorwaarden op nalezen, maar zullen ze je aan de telefoon ook wel kunnen vertellen. Ik bedoel dit niet vervelend, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Dáárom is het nu juist zo belangrijk om al lid te zijn van de vakbond (of een rechtsbijstandsverzekering te hebben) vóórdat er een probleem ontstaat...

één jaar geleden

Reactie op Is4b3l

Bellen kan altijd, een advies kunnen ze vast wel geven. Maar als je geen li ...
Eens... Echter had ik nooit gedacht in deze situatie terecht te komen. En al helemaal niet na 9 jaar trouwe dienstverband. Ik ben altijd zo loyaal geweest, nooit ziek, flexibel etc. Maar je hebt gelijk. Ik heb me hier gewoon sterk in vergist.

één jaar geleden

Als het bedrijf iemand fulltime nodig heeft. Hebben zij iemand fulltime nodig. Je kunt niet verwachten dat men gaat schipperen, omdat jij perse parttime wil. Begrijp me niet verkeerd, maar jullie privé en werk is dan simpelweg samen geen match meer, van beide kant niet.

één jaar geleden

Reactie op ChristinaLCM

Als het bedrijf iemand fulltime nodig heeft. Hebben zij iemand fulltime nod ...
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als het bedrijf een zwaarwegend bedrijfsbelang heeft waarom die specifieke functie per se door een fulltimer moet worden verricht: ok. Dan is dat zo en heeft de werknemer geen poot om op te staan. Maar van een zwaarwegend bedrijfsbelang is nog niet zo snel sprake. Als het bedrijf het "gewoon niet wil" of "onhandig vindt" of "gewoon nooit doet", zullen ze water bij de wijn moeten doen. Wetten zoals de wet flexibel werken zijn er niet voor niets. Een werknemer moet zich aan de wet houden, maar een werkgever net zo goed...

één jaar geleden

Wat vervelend en asociaal! Mij bekruipt het gevoel dat ze je er zo uit willen werken... misschien nog een tip: bouw ook je eigen dossier op van de communicatie - op je eigen device (ook zaken als lange uitstel voor het gesprek hierover etc) mocht je dan besluiten er werk van te maken dan heb je in elk geval je bewijs op orde. Veel sterkte en wijsheid gewenst!

één jaar geleden

Wat een natte situatie. Ik zou idd ook je ouderschapsverlof opnemen en daarna je beroepen op de wet flexibel werken. Als ze daarmee niet akkoord willen gaan, dan moet je je afvragen of je nog bij dit bedrijf wil gaan werken. Laat ze dan maar een mooie VSO opstellen met een goede 'oprotpremie'. In elk geval nooit zelf ontslag nemen. Een vriendin van mij zat in een vergelijkbare situatie onlangs. Die heeft een advocaat ingeschakeld en uiteindelijk ruim 25k extra meegekregen. En de werkgever kon ook nog de advocaatkosten betalen.

één jaar geleden

Ja, Ik heb ook het gevoel dat ze me weg willen hebben omdat ik vaak een weerwoord heb. Veel dingen gaan niet goed en ik ben geen ja knikker, dus mijn mening deel ik en dat wordt niet altijd gewaardeerd. Het is een bijzondere bedrijfscultuur waar geen enkele vrouw in de top zit en mannen enkel d.m.v. vriendjes politiek hogerop kunnen komen. Bah! Misschien na alle verloven maar hopen op een gouden handdruk inderdaad. Een advocaat in de arm nemen vind ik vrij heftig, maar als ze niet willen mee bewegen is het zeker een optie.

één jaar geleden

Voor zo'n bedrijf zou ik niet willen werken.. Ik heb verder geen tips.. maar wat ik wel wil zeggen is, het kan ook anders! Ik dreigde wat overbelast te raken met mijn 40 uur en toen heeft mijn werkgever mij zonder dat ik het zelf vroeg ziek gemeld voor 25%. Ik heb ook heel regelmatig een gesprek over hoe het gaat.. en of ik het nog volhou. En voor mijn laatste maand hebben ze al bij voorbaat gezegd: 50% en meer werken kan altijd als je wil en je goed voelt. Alleen maar om aan te geven, het kan zo veel fijner! Ik gun iedereen zo'n werkplek. En het is ook gewoon nodig! Ik heb net nog een artikel gelezen over dat vrouwen die te hard werken vaker miskramen en vroeggeboortes hebben. Daar heeft niemand iets aan! Ik vind het super hoe je hier over nadenkt er dat je er iets mee wil doen. Wij hebben er ook niet voor gekozen om vrouw te zijn en daardoor zwanger te worden. Ik zou het prima hebben gevonden als mijn vriend het zou doen en ik door had kunnen werken 😆 maar helaas! Er zouden veel meer regels moeten komen om vrouwen en hun baby's te beschermen naar mijn mening.