57 Reacties

2 maanden geleden

Hier ook! Ze zegt ja, doei maar verder niks. Ze kon eerst mama nu zegt ze nana🤣 papa is of daddy of dada. Praat veel koeterwaals🤣

2 maanden geleden

Echte woordjes hier nog niet echt veel. Ze kent papa en mama (gebruikt dat richting ons goed, maar als ze iets niet weet, noemt ze het ook papa of mama😅). Verder gebruikt ze ja en nee, maar nog niet altijd op de juiste manier. ' waf waf' is elke willekeurige hond (op afbeelding of in het echt), 'Ba' is bal en 'Kla' is klaar (met eten, oftewel: ik wil uit mijn stoel) Veel meer woordjes gebruikt ze niet. Wel veel klanken en de hele dag brabbelen. Non-verbaal is ze gelukkig wel heel duidelijk. En hier wordt ze alleen in het Nederlands opgevoed. Bij tweetalige kindjes zie je wel vaker dat ze later gaan praten.

2 maanden geleden

Alles is hier bal. Verder echt geen enkel ander woord, zelfs nog geen mama of papa 😭

2 maanden geleden

Klinkt herkenbaar hoor! Hij kan woorden als paard, gaap (schaap), eten, fles, water, nat, bad, en nog best wel meer zeggen. Alleen doet hij dat deze maand niet meer. Hoor alleen maar bal bal bal en mamba (papa).

2 maanden geleden

Mijn zoontje zegt weinig, mama, die, kijk, wow. En dan ook niet altijd op de goede momenten, alleen mama gebruikt hij goed (wel voor mij, zijn vader en zijn zus haha). Ik denk nu twee keer een soort schoen gehoord te hebben. Loopt ook de hele dag te brabbelen en vooral gillen is momenteel favoriet.. Ik merk wel dat hij sinds een week steeds meer begrijpt, als ik iets aanwijs en vraag of hij het aan mij wilt geven komt hij dat heel blij doen. Mijn ervaring met de oudste is dat, wanneer ze opdrachten echt gaan begrijpen, de woordjes snel volgen.

2 maanden geleden

De mijne is heel veel aan het brabbelen maar ik heb nog nooit een woord gehoord, ook geen mama en papa. Volgens mij hoeven we ons pas zorgen te maken als hij twee is en nog steeds niets zegt.

2 maanden geleden

Hier is het , ja , bah , die , daar , kijk en papa .. mama ook nog niet .. komt vanzelf en hij begrijpt een heeeeele hoop en snapt het allemaal en dat vind ik het belangrijkst. Die taalontwikkeling komt echt wel hoor , ze zijn nog zo jong.. hier liep hij al met 12 maanden dus dat had voorang.. motorisch en taal kan nooit tegelijk ontwikkelen.. 1 is altijd eerst.. ( geleerd met opleiding )

2 maanden geleden

Mijn zoon zegt al mama, papa, dada (voor het zwaaien), danku en ja.

2 maanden geleden

Misschien dat hij de woordjes nog wel kent maar druk bezig is met andere ontwikkelingen?

2 maanden geleden

Reactie op devidevries

Hier is het , ja , bah , die , daar , kijk en papa .. mama ook nog niet .. ...
Mijn gevoel zegt dus ook dat het komt doordat hij bezig was met motorische ontwikkelingen. Hij liep met 13mnd al. Rond deze tijd is hij gestopt met woordjes zeggen. Nu zegt hij alleen namp(lamp) en brabbelt veel. Laats vroeg de jeugdarts of hij al kon praten en dat hij met 2 jaar korte zinnen moet kunnen maken, daar schrik je wel even van en vraag je je af of je iets verkeerd doet als ouder zijnde

2 maanden geleden

Reactie op Juli147

Echte woordjes hier nog niet echt veel. Ze kent papa en mama (gebruikt dat ...
Die vanjou kan al best veel zeggen! Over tweetalig opvoeden gesproken. Ik besef mij nu dat het best gek is dat consultatiebureau geen adviezen of begeleiding geeft aan ouders die hun baby/dreumes tweetalig opvoeden, maar pas veel later dit bieden

2 maanden geleden

Reactie op zeytje

Die vanjou kan al best veel zeggen! Over tweetalig opvoeden gesproken. Ik ...
Dat is inderdaad best vreemd. Wij voeden zelf niet tweetalig op, maar ik weet vanuit mijn opleiding dat het wel veel voorkomt dat meertalige kindjes later gaan praten. Uit mijn hoofd zeg ik dat dat komt omdat ze ergens al begrijpen dat de verschillende talen niet door elkaar gebruikt moeten worden, dus dat het soms langer duurt om connecties tussen woorden te maken. Het begrip komt vaak wel al eerder dan het daadwerkelijke spreken.

2 maanden geleden

Hier is het papa, mama, broer (iets dat erop lijkt), poes, open, ja. Sinds deze week een paar nieuwe klanken erbij en ook nieuwe woordjes probeert hij steeds beter te zeggen.

2 maanden geleden

15 maanden is wel al vlot volgens mij Papa, mama, aai, poes, aardbei, ei, eten, boe, waf, miauw, (s)toel, bal, bah, auto, baby

2 maanden geleden

Ons zoontje van 15 maanden zegt ook nog geen echte woordjes. Hij is alles enorm aan het bestuderen en ik denk dat dat alle ruimte in neemt. Ook loopt hij nog niet los, soms hele kleine stukjes van 3 stapjes. Maar alles heel bewust. Sommige kindjes gaan ook pas praten als ze een woord echt goed kunnen uitspreken en dan gaat het ineens heel snel. Inderdaad de tijd geven en lekker blijven praten en lezen. (Het concultatiebureau en ouders onder elkaar kunnen soms druk geven over het gemiddelde en wat normaal is, maar dit is zo ontzettend breed dat er eigenlijk geen normaal is, het komt vanzelf en elk kindje is anders☺️)

2 maanden geleden

Hier nog niets anders dan oh-oh en dadadadada. 1 keertje heeft hij die gezegd. Komt vanzelf goed. M’n oudste was juist super snel met taal en vond boekjes super leuk. M’n jongste vind boekjes leuk om open en dicht te doen, andere pagina en flapjes open en dicht. Maar wat er te zien is in het boek maakt hem niets uit.

2 maanden geleden

Dochter is 14,5 maand en begint de laatste week opvallend veel nieuwe klanken/woordjes uit te proberen. Zegt ook veel na op haar manier. Hiervoor brabbelde ze vooral, nu nog steeds maar wel steeds meer herkenbaar

2 maanden geleden

Hier nog niks behalve klanken oefenen, vorige week was het de hele dag ack, ack 😆. Wel maakt hij heel duidelijk wat hij wil, houd ze waterfles omhoog en doet hmmpf! Als die leeg is😅. Maar ik blijf gewoon geduldig en blijf 'vertalen' wat ik doe of hij doet. In het geval van de water fles, "oh is hij leeg, zal ik even nieuw water pakken,. En naar alles wijzen, auto, vogel, poes, hond. Hij wijst ik zeg oh ja dat is een .... waar hij naar wijst. En veel boekjes lezen en bekijken.

2 maanden geleden

Dit, dat, deze, die, mama, papa. Aut (auto) en maakt geluidjes van bijv de auto en dieren. Dit is eigenlijk al sinds 9 maanden. Toen stond het even stil ivm motoriek. Liep met 13 maanden. Dat had blijkbaar voorrang. Toen begon daarna met 14 maanden ineens het intense vele brabbelen. Keel klanken. Echt totaal andere dingen kwamen eruit. Passieve woordenschat is echt enorm. Hij snapt echt alles wat we zeggen. Dus het is wachten tot hij echt begint met praten….waarschijnlijk denk ik dan af en toe: kan het wat minder 😂😂😂

2 maanden geleden

Reactie op RN88@1

Dit, dat, deze, die, mama, papa. Aut (auto) en maakt geluidjes van bijv de ...
Dat is hier ook echt , zei met 10 maandne meer maar liep met 12 maanden dus dat had idd voorang maar snap nu echt allles wat we zeggen, schoenen laarzen ga maar op de bank zitten en begrijpt alles! T is idd wachten tot die t allemaal goed uit kan spreken