9 Reacties

6 maanden geleden

Allemaal herkenbaar! Ik raad je het boek ‘Droomritme’ aan! Hierin staat uitgelegd hoe de slaap van een baby werkt, verschillende wakkertijden per leeftijd, én verschillende manieren om je kindje zelfstandig te kunnen laten slapen. Hieruit heb ik veel geleerd en toegepast 😊

6 maanden geleden

Ik zou me er nu nog niet te druk over maken. En ze kan blijkbaar wel een beetje zelfstandig in slaap vallen, want ze kan haar slaapcyclussen koppelen. Mijn zoontje kan ook niet zelfstandig in slaap vallen, en die wordt 's avonds en 's nachts meerdere keren wakker en moet dan weer in slaap geholpen worden. Ook overdag moet ik hem na 1 slaapcyclus weer helpen. Ik ga hem ook niet bewust laten huilen. Hij krijst zichzelf helemaal overstuur en het werkt hier juist averechts. Dus is het voor nu wat het is. Hij heeft mij nog nodig. Ik probeer af en toe kleine stapjes te zetten. Hij valt in principe altijd in slaap aan de borst. Soms probeer ik hem alleen naast me te leggen. En heel soms als hij moe genoeg is, lukt het hem in zijn eigen bed weer in slaap te vallen met een beetje hulp. Het vergt een lange adem, en soms ben ik het helemaal zat. Maar ik zie ook niet echt een andere optie voor nu. Ooit lukt het hem zelf.

6 maanden geleden

In het kader van boekentips, zou ik Zachte Nachten van Hanne Wils en Anouk van Nuffel aanraden. Daar staat alles beschreven over biologisch normale slaap bij kleintjes, met wetenschappelijke onderbouwing.

6 maanden geleden

Voor haar ontwikkeling hoef je nu nietsperse iets te wijzigen. Alle kinderen verschillen en een 1 jarige hoeft echt niet verplicht zelf in slaap te vallen. Maak je geen zorgen. Als ze zo fijn de nacht door slaapt, is ze dus prima in staat om s nachts wel zelf in slaap te vallen als ze even (half) wakker wordt. Als haar dat niet lukte, dan zou dat een signaal kunnen zijn, maar datbis dus niet zo. Andere afweging is waar jij je comfortabel bij voelt. Als jullie beide prima vinden om zo in slaap te vallen, dan is het goed. Als jij behoefte hebt aan iets anders, kun je dat wijzigen. Maar doe het asjeblieft niet omdat 'de richtlijn' is dat een 1 jarige zelf in slaap moet vallen. Klinkt alsof je kindje een goede slaper is (nacht doorslapen) en het fijn vindt om liefdevol in slaap te vallen

6 maanden geleden

Ik zou er voor kiezen om contact te zoeken met CB voor advies. Ons dochtertje viel ook niet zelf in slaap. Toen gaf het CB aan dat alles wat je ze nu aan went, ze dit onthouden en dat je er steeds moeilijker vanaf komt. Dus als jij er steeds bij blijft zitten, dan moet je dat steeds doen. Na adviezen van CB zijn wij er ook vanaf gekomen en valt ze elke keer zelf in slaap

6 maanden geleden

Gewoon lekker zo laten. Het komt vanzelf goed. Als je iets wil veranderen dat doen op de manier zoals je dat nu doet. Dus een kleine verandering en heel langzaam toepassen. En inderdaad het boek zachte nachten voor tips en achtergrond informatie.

6 maanden geleden

Hier valt ze ook in slaap bij mij, maar ik wacht niet 20 minuten maar 2 a 3 minuten. Ze slaapt dan of direct door in haar wieg, of doet voor een seconden haar ogen open en slaapt dan weer verder. Misschien kun je eerst dit proberen? Ik probeer het ook op die manier in kleine stapjes

6 maanden geleden

Reactie op ChristinaLCM

Hier valt ze ook in slaap bij mij, maar ik wacht niet 20 minuten maar 2 a 3 ...
Zoals M123456789 eigenlijk zegt. Elke keer aanpassingen in dingetjes die je nu doet. Het komt vanzelf wel ☺️

5 maanden geleden

Jouw verhaal is identiek aan de mijne alleen heb ik een zoontje ipv dochter. Normaal gezien laten we hem ook beneden in de woonkamer in onze armen in slaap vallen na een papfles omdat het anders huilen en gillen is. We hebben nog een dochter van bijna 3 die eerst naar bed gaat, rond 18.30u. Gisteren heeft mijn man hem naar bed gebracht en elke keer als hij begon te huilen hem even getroost en daarna weg gegaan. Hij heeft er elke keer iets langer over gedaan om weer naar ons zoontje te gaan om te troosten. Uiteindelijk is hij binnen de tien minuten in slaap gevallen en werd pas om 4u weer wakker. Toen wou hij niet meer zelf slapen en hebben we hem uiteindelijk na 3 kwartier bij ons in bed genomen omdat we bang waren dat onze dochter wakker ging worden. Vandaag heb ik onze zoon klaarwakker naar bed gebracht en hij ging meteen met zijn billen omhoog op zijn buik liggen. Hij heeft nog een beetje rondgedraaid om zijn plekje te vinden en elke keer als hij rechtop wou komen, aaide ik hem over zijn rug. Na 5 minuten kon ik zijn kamer stilletjes uit sluipen en hij heeft niet gehuild. Hopelijk zet het door en heeft hij de link gemaakt met zijn bed en slapen.