24 Reacties

2 jaar geleden
Ligt aan hoelang je in de ziektewet zit, ik zit in de ziektewet nu vanwege mijn bekken en ik krijg mijn volledige loon tijdens mijn verlof. Maar als je langer dan één jaar in de ziektewet zit, dan is het 70% maar dat is altijd met overleg hoor. Dit doen ze niet zomaar zonder het te laten weten.
Je mag gewoon genieten van je verlof hoor, moet zelfs 😉

2 jaar geleden
Hoi. Ik zat in de ww en nu in ziektewet. Ik moet half mei aangeven dat ik zwanger ben. En dan gaan ze Zwangerschapsverlof aanvragen en dan krijg je 100% van je dagloon. Je bent wel verplicht 6 weken eerder te gaan. En dan 10 weken erna.. daarna weer opnieuw aanmelden voor ww of als je ziek bent nog ziektewet door zetten.. of aan het werk na 10 weken🫣

2 jaar geleden
Ik ga nu pas net in de ziektewet.. en in principe is dat niet zwangerschaps gerelateerd. Dus zal het sws 70% worden vermoed ik. Ik heb 4 weken voor vermoedelijke bevallingsdatum verlof gevraagd. Dat zal neem ik aan toch zo blijven? Het klopt dat als je door zwangerschap eerder moet stoppen het 6 weken eerder wordt. Maar normale ziektewet zal het 4 weken blijven toch? 😊

2 jaar geleden
Wazo is 100% dagloon. Omdat je al in de ziektewet zit, gast je wazo 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum in. Je hoeft tijdens de wazo niet te reïntegreren.
Na je wazo ga je weer terug de ziektewet in met de oorspronkelijke klachten. Tenzij je hersteld bent.
Mocht je ziek zijn tgv de bevalling, blijft je ziektewet 100% van je dagloon. Wanneer je daar dan van hersteld bent ga je weer terug de ziektewet in met je oorspronkelijke klachten. Of word je hersteld gemeld, wanneer je oorspronkelijke klachten over zijn.

2 jaar geleden
Ik zit sinds ik 8w zwanger ben in de ziektewet door hevige misselijkheid. Ik kreeg 100% uitbetaald door het uwv. Momenteel werk ik weer voor 50% en wordt nog steeds 100% uitbetaald omdat het zwangerschapsgerelateerd is. Ik weet alleen niet of je dan ook verplicht bent om met 34 weken te stoppen met werken.

2 jaar geleden
Bedankt voor al jullie antwoorden. Super fijn😘 ik zit er op het moment gewoon echt doorheen. Nu weet ik een beetje waar ik aan toe ben.

2 jaar geleden
Reactie op Mom12345
Is je werk wel meegaand met je?
Daar ga ik morgen achter komen. Heb dan een gesprek met ze. Maar veel kopzorgen zijn onstaan door de betreffende manager helaas.. hopelijk is op z'n minst de arbo arts ruimdenkend.

2 jaar geleden
Reactie op Momjuli
Ik zit helaas in dit zelfde schuitje. Contract is tevens gestopt, per april ...
Ohjee dat is niet leuk.. ;( ja verloskundige gaf aan dat als ik hulp nodig had en ze moeten adviseren naar een arbo dat ze dat doen. Werk is niet meegaand helaas. Ze liggen te roddelen etc.

2 jaar geleden
Ja ik loop al bijna een maand in de ziektewet, maandag ga ik contact opnemen met uwv ect. Ik loop tegen wat vragen aan dus dat zal helpen.
Dat had ik precies het zelfde op het werk.. tip om niet alles op een manager of iets te gooien. Ze bekijken je dan niet meer medisch maar zullen denken dat je werk weigert.. heel veel succes!

2 jaar geleden
Ik ben door hg ziek thuis . Mijn arbo arts zegt als je verlof in gaat wordt je beter gemeld . En op de dag dat je weer moet gaan werken moet je je gelijk ziek melden . Niet eerst even gaan proberen maar gelijk ziek dat is belangrijk . Maar ik weet niet of het anders is doordat ik ziek ben door hg daarvoor door mentale problemen maar dat is in elkaar overgelopen .

2 jaar geleden
Reactie op lbeumer
Ik ben door hg ziek thuis . Mijn arbo arts zegt als je verlof in gaat wordt ...
Lijkt me verschikkelijk hg.. hopelijk gaat het een beetje met je! Wel fijn dat ze je serieus nemen. Als je verlof voorbij is en je zou je 9 weken zwangerschapsverlof opnemen zou dat kunnen? En erna reïntegreren?

2 jaar geleden
Reactie op lbeumer
Ik ben door hg ziek thuis . Mijn arbo arts zegt als je verlof in gaat wordt ...
Je wordt niet beter gemeld, maar je ziektebeeld wordt anders. Je gaat dan van ziek ten gevolge zwangerschap over naar de Wazo. Na de wazo dienen ze je opnieuw te beoordelen of je nog steeds ziek ben ten gevolge zwangerschap/bevalling.
Maar omdat hg vaak wel over is na de bevalling snap ik dat de arbo zegt dat je dan hersteld gemeld wordt.
Mocht je tijdens de wazo nog steeds ziek zijn, moet je dit wel gelijk aangeven bij het UWV. Dan kunnen ze het op tijd beoordelen.