20 Reacties
3 maanden geleden
Ik ben met mn zoontje ingeleid bij 41+6. Sta er nu iets relaxter in omdat ik toen heb gezien hoe goed de placenta nog was. Maar er zit wel degelijk een verhoogd risico aan. Tevens wordt de baby alleen maar groter (zoontje was 4,5 kilo) maar daarentegen is een inleiding bevalling vaak minder prettig.. lastige keuze.. veel succes!
3 maanden geleden
Ja er zijn zeker vanaf 41 weken al risico's aan t langer blijven zitten van een kindje.
Ze stellen niet voor niets de uiterlijke termijn van 42 weken!
Oa risicofactoren zijn:
Vermindering werking placenta omdat de voedingstoffen op beginnen te raken
Kleintje poept bijna altijd dan in t vruchtwater waardoor er complicaties kunnen optreden
Vermindering van vruchtwater
Kans op stillborns door bovenstaande risicofactoren
Ook voor jezelf zitten er risicos aan bevallen na 42 weken.
Je kunt zelf er goed ziek van worden omdat je lichaam alles moet geven om de werking van de placenta te compenseren.
Herstel van de bevalling is vaak pittiger omdat je lichaam al zo veel heeft moeten doen voor je kleintje.
Vaak na 42 weken wordt de kleine gehaald met een keizersnede.
Inleiding hoeft niet gelijk kunstmatige inleiding te zijn.
Ze kunnen ook kijken of ze je vliezen al kunnen breken en dan dat je lichaam t zelf gaat oppakken. Heb je nog steeds een soort van natuurlijke bevalling.
Ik weet niet of je al gestript bent? Want dat wil ook wel is werken (dat was voor mijn lichaam t zetje om de bevalling op gang te brengen 2 weken geleden)
Dus zou er jezelf is heel goed over inlezen en bedenken waarom ze dit strenge advies geven. Ze doen dit niet voor niets 😉
3 maanden geleden
Een vriendin van me werkt op de NICU (Intensive care voor baby’s) en zij behandelen daar soms baby’s die na 42 weken geboren zijn. Dat zijn geen leuke verhalen. Te weinig vruchtwater/baby’s die vast komen te zitten tijdens de bevalling omdat ze te groot zijn.
De kans is natuurlijk nogsteeds veel groter dat alles goed gaat, maar de risico’s zijn er wel.
3 maanden geleden
Ik ben op dit moment 41+5 weken zwanger, ik ben afgelopen dagen elke dag in het ziekenhuis geweest voor een CTG en echo hier houden ze het heel erg goed in de gaten hoe het met de baby gaat. Ik wou liever ook geen inleiding nog steeds niet maar ik ben morgenochtend toch echt aan de beurt 🤣🤣. Gynaecoloog gaf ook in het gesprek met mij aan dat ze bezig zijn met een studie en dat ze nog niet goed weten wat te doen met vrouwen die 41+ weken zwanger zijn. Wel gaf ze aan dat de baby eruit moet zijn voordat ik 42 weken ben omdat de studie dan wel complicaties aantoont.
3 maanden geleden
De kansen zijn echt niet heel groot qua risico’s (drie keer zo groot risico betekent van 0,5% x3…). Daarbij komen de meeste baby’s alsnog voor 42 weken. De mildste interventie die je eventueel over 1-2 dagen kunt proberen is je laten strippen…
Kijk eens op bevallen als een baas (website/instagram). Zij heeft veel info hierover! Ook vraagdevroedvrouw kan je helpen.
3 maanden geleden
Ter toevoeging aan mijn eerdere bericht. Voor jezelf uitzoeken wat jij wenst! ☺️
3 maanden geleden
41+5 bevallen van eerste, jongetje
Inleiding gepland op 41+5 (wilde echt niet op 31 december bevallen, anders later gepland).
Laat je goed informeren tijdens je controle in het zkh. Ik had 2.5 jaar geleden niet het idee dat ik werd gepushed voor een inleiding. Alle keuzes werden voorgelegd. Ook checken ze of het verantwoord is om je door te laten lopen, vruchtwater, hartfilmpje etc.
Het ziekenhuis belt me vandaag terug voor opnieuw 41 weken controle. Ziet er naar uit dat ik weer richting zelfde termijn nl ga.
Daarnaast wat eerder gezegd is, je kunt nog strippoging laten doen als je dit nog niet gedaan hebt. Dat kan je lichaam laatste zetje geven.
Hier info die ik van VK al had mee gekregen.
3 maanden geleden
Overigens: ben uiteindelijk zonder inleiding bevallen. De nacht voor de inleiding begon bevalling spontaan!
3 maanden geleden
Ik ben twee keer bevallen op 41+4. Heb me vanaf 41 weken beide keren laten strippen en bij beide kwam na die tweede keer de bevalling spontaan op gang.
Omdat bij mij alles goed was met mij en baby was het advies van de vk om af te wachten tot 42 weken (met goede controles). Ben blij dat ik dat gedaan heb, want de meeste bevallingen komen voor 42 weken spontaan op gang en ik wilde echt graag natuurlijk bevallen ipv ingeleid worden ivm grotere kans op zwaardere bevalling. Mijn beide jongens waren richting de 4,5 kilo en 56 cm, maar qua bevalling geen probleem. Ze blijven bij mij kennelijk graag lang zitten…
Dit is een n=1 natuurlijk, dus laat je vooral goed informeren en kies waar jij je goed bij voelt!
Ik vond dit behulpzaam (richtlijnen voor verloskundigen): https://www.knov.nl/kennis-en-scholing/richtlijnen-en-standaarden/richtlijn/serotiniteit-multidisciplinaire-richtlijn
3 maanden geleden
Vorige keer met 41+3 bevallen. Ik had een te hoge bloeddruk en kindje werd in eerste instantie te klein geschat. Er werd behoorlijk gepushed voor een inleiding, maar omdat de controles aan het eind wel goed waren werd deze uiteindelijk ingepland met 41+5. Met 41 en 41+2 laten strippen en gelukkig begon de bevalling de dag na de 2e keer strippen! Strippen leek mij zoveel minder ingrijpend dan inleiden, dus hier niet echt over getwijfeld. Ik zit nu op 39+5, hopelijk laat nummer 2 iets minder lang op zich wachten...
3 maanden geleden
Ik ben op 13 juli bevallen met 41w+3dagen en mijn baby had bijna geen vruchtwater meer. Ik ben ook gestript die dag.
Gestript om 14u, regelmatige weeën gekregen om 21:30, verloskundige gebeld om 22:30 en om 23u naar ziekenhuis gegaan. Mijn dochter werd geboren om 01:17 na 7 min persen.
Bij een bevalling rond de 41-42 weken gaat het vaak heel snel zeiden ze. Zeker als je al eens bevallen bent. Ik zou als ik jou was jezelf laten strippen. Dan komt het waarschijnlijk gewoon natuurlijk op gang. Een inleiding leek mij ook niks, maar begrijp de keuze wel aangezien er steeds minder vruchtwater is en de placenta steeds minder goed werkt naarmate je langer draagt.
3 maanden geleden
Ik ben blij dat ik met 40,5 week ben ingeleid (vanwege bloeddruk) want hij paste nog maar nét door mn bekken. Ik moest enorm strijden om hem eruit te persen. Als hij langer had gezeten in mn buik dan was het waarschijnlijk een spoedkeizersnede geworden. En dat terwijl hij echt een heel gemiddeld gewicht heeft.
3 maanden geleden
Zorg er vooral voor dat je echt alles goed laat checken voor je door blijft lopen. Om de dag een CTG of zelfs iedere dag….
Mijn eerste baby, een prachtige gezonde zoon van 3964 gram en 57 cm is met 41+4 helaas overleden in mijn buik door een niet meer goed werkende placenta. De risico’s zijn echt klein, maar ze zijn er zeer zeker.
Vertrouw vooral op jouw moedergevoel, maar luister ook wel naar de artsen ❤️
Hoop dat hij nog spontaan komt 🍀 en anders heel veel liefde en kracht voor welke keuze je ook maakt!